ناوگان حمل و نقل عمومی تهران فرسوده و کم جان است

8:47 - 09 آذر 1399
کد خبر: ۶۷۸۷۸۳
مهدی چمران گفت: دولت باید هم برای مترو و هم اتوبوسرانی البته نه فقط در تهران بلکه برای همه شهر‌های دیگر کشور که خطوط مترو یا ناوگان اتوبوسرانی دارند تدبیری کند.
مهدی چمران رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران درخصوص چرایی وجود اختلافات میان دولت و مدیریت شهری تهران به میزان گفت: علت این اختلافات این است که دوره دولت فعلی درحال تمام شدن است. البته این انتقاداتی که مسوولان شهری از دولت مطرح می‌کنند در ارتباط با سهمیه‌ای که دولت باید به شهرداری بپردازد و نمی‌پردازد انتقادات درستی است. دولت باید هم برای مترو و هم اتوبوسرانی البته نه فقط در تهران بلکه برای همه شهر‌های دیگر کشور که خطوط مترو یا ناوگان اتوبوسرانی دارند تدبیری کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در این چند سال اخیر برای تامین اعتبارات ناوگان حمل و نقل عمومی اقدامی نشده و درحال حاضر ناوگان اتوبوسرانی تهران یک ناوگان فرسوده و کم جانی است که از آغاز این دوره جدید شاید نزدیک به هزار دستگاه اتوبوس از رده خارج شده است. همه کسانی که در زمینه مدیریت شهری تخصص دارند بر این باورند که باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرد. اما الان می‌بینیم در این وضعیت کرونایی استفاده از حمل و نقل عمومی خیلی سخت‌تر از قبل و مشکل ساز شده است.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران درخصوص اظهارات مناف هاشمی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری درباره افزایش بهای بلیط مترو گفت: آقای هاشمی نگفتند که بلیط مترو به ۵ هزار تومان افزایش پیدا کند بلکه گفتند طبق محاسبه باید ۵ هزار تومان باشد و البته همیشه هم روال کار اینطور بوده است. براساس محاسبات بهای بلیط باید خیلی بالاتر باشد، ولی در همه جای دنیا این مساله وجود دارد که معمولا بهای استفاده از وسایل نقلیه عمومی را پایین می‌آورند و دولت‌ها یارانه می‌پردازند تا مردم بتوانند استفاده کنند و البته دولت هم ضرر نخواهد کرد. چرا که اگر وسایل نقلیه عمومی به درستی کار کنند از مصرف بنزین هم کاسته می‌شود و حمل و نقل عمومی جایگزین آن مبالغ بالایی خواهد شد که برای بنزین هزینه می‌شود.

چمران افزود: باید در نظر گرفت که مثلا اگر یک خط مترو احداث شود چقدر از مصرف سوخت کاسته می‌شود و چقدر به نفع مردم و دولت خواهد بود. این موارد باید دقیقا محاسبه شود. تصور کنید مثلا وقتی آلودگی هوا کمتر باشد چقدر از میزان هزینه‌ای که وزارت بهداشت باید صرف کند کاسته خواهد شد و چقدر از بیماری‌ها کم می‌شود. همه این‌ها محاسباتی است که دولت‌ها داشته اند و به این نتیجه رسیده اند که وسایل حمل و نقل عمومی را گسترش دهند و هزینه هایش را هم برای مردم کم کنند تا مردم هم برای استفاده از این وسایل نقلیه تشویق شوند. مردم ما حتی آن‌هایی که خودرو شخصی دارند هم می‌خواهند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، اما مشکل شلوغی وسایل نقلیه عمومی و کمبود تجهیزات آنهاست. وی افزود: مسوولان دولتی باید کمک کنند تا ناوگان اتوبوسرانی در تمام شهر‌های شلوغ کشور که سیستم حمل و نقل ضعیفی دارند تقویت شود و در کلانشهر‌ها هم که دارای خطوط مترو هستند در درجه اول به ناوگان مترو کمک شود تا بتوانند حمل و نقل سنگین داخل شهری داشته باشند.
 
بیشتر بخوانید:
باید از زمین‌گیر شدن ناوگان حمل و نقل عمومی جلوگیری شود

مهدی چمران درواکنش به این پرسش که آیا اداره تهران به عنوان پایتخت کشور نیازمند مشارکت همه نهادهاست گفت: یکی از مشکلات ما این است که اداره شهر تهران به دست مدیران شهری نیست. مثلا آب و برق و گاز و تلفن و موارد دیگری از این قبیل که در دیگر کشور‌ها به دست مدیران شهری است این را به دست مدیران دیگری سپرده اند و این ناهماهنگی‌ها تاثیرات منفی خود را نشان می‌دهد. فقط کار‌های خدماتی شهرداری است که به دست مدیران شهری سپرده شده و این مدیران شهری هم اغلبشان یا دستکم نصفشان کسانی بوده اند که در دولت و در بخش‌های دیگر مدیریتی بوده اند یعنی اگر تصور می‌شود مدیران شهری برای اداره شهر ناتوان هستند به این خاطر است که در یک حال و هوایی هستند که می‌روند مدیر دولتی می‌شوند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *