قیمت واقعی بلیت مترو چقدر است؟
_ فارس نوشت: موضوع افزایش نرخ کرایههای مترو و اتوبوس در تهران طی هفته گذشته توسط شهرداری تهران با حواشی مختلفی مواجه شد.
معاون شهردار تهران درباره مشکلات حمل و نقل عمومی گفت: قیمت تمام شده بلیت مترو ۱۵ هزار تومان است یا باید قیمت واقعی بلیت را از مردم بگیریم که دولت مخالف آن است یا باید جبران شود و در بودجه سنواتی دولت سهمی برای توسعه مترو در نظر گرفتهشود، ما نمیگوییم مردم ۱۵ هزار تومان بدهند، اما میتوان ۵ هزار تومان از آنها گرفت.
وی بیان داشت: شهردار تهران یک نهاد عمومی غیر دولتی است و اگر یک مدیر نتواند درآمد زایی کند؟ ماندن و نماندنش بی مفهوم بوده و بی خاصیت است بر اساس تجربه ۳۰ ساله عرض میکنم، نمیگویم همه بار بر دوش دولت بلکه معتقدم یک سوم دولت، یک سوم شهرداری و یک سوم شهروندان در این زمینه سهم دارند.
این موضوع بهانهای شد تا با محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران به بحث و گفتگو بنشینیم که جزییات آن به شرح ذیل است.
باید واقعیتها را به مردم گفت
این عضو شورای شهر تهران در رابطه با نرخ واقعی بلیت مترو گفت: به شهروندان حق میدهیم که در شرایط بحرانی کرونا درباره مطرح شدن افزایش نرخ بلیت مترو گلایه کنند، ولی نمیتوان واقعیتها را نگفت. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و اداره آن نیاز به منابع مالی دارد که به دلیل مسایل ارزی مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده است. زمانی که شورای پنجم فعالیت خود را آغاز کرد تلاش کردیم ساختمان بهشت را به ساختمان شهرداری تبدیل کنیم و به جای فکر کردن به پاستور نیاز شهر تهران را تأمین کنیم که توسعه حمل و نقل عمومی نخستین نیازهای پایتخت محسوب میشود.
احمدینژاد ۲میلیارد دلار پول حمل و نقل عمومی را نداد
محمود میرلوحی اظهار کرد: احمدینژاد ۲ میلیارد دلار مصوبه مجلس را برای توسعه حمل و نقل عمومی به شهرداری نداد و ۶۹ هزار میلیارد بدهی هم از شهرداری قبلی بر جای ماند که توسعه خطوط مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی با این شرایط مشکل است. بحران کرونا نیز بر این مشکلات دامن زده البته اقداماتی در این راستا انجام گرفته و کلنگ خط ۱۰ مترو زده شده است همچنین توسعه خطوط ۶ و ۷ مترو در حال انجام است و اقدامات مناسب صورت گرفته، ولی بالاخره همه این موضوعات نیاز به هزینه دارد که شهرداری به دلیل عدم اجرای قوانین توسط احمدینژاد و قطع کمکهای دولت طی سالهای گذشته با معضلاتی در این راستا مواجه است.
خلاء قوانین مربوط به توسعه حمل و نقل نداریم
وی در ادامه گفت: قوانین مربوط به تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی کم نیست و در سه قانون به صراحت اعلام شده که باید در جهت توسعه مترو و اتوبوس به شهرداریها کمک شود بر اساس قانون در سالهای پیش برای خرید اتوبوس، ۸۳.۵ درصد را باید دولت و ۱۷.۵ درصد را شهرداری، راننده و مالک اتوبوس باید پرداخت میکرد. ولی ۱۲ سال است اجرای این قانون متوقف شده و سن اتوبوسها که قرار بود بالاتر از ۱۰ سال نرود میانگین به ۱۲، ۱۳ سال رسیده و این ناوگان با فرسودگی همراه است.
۳ سال پیش قیمت واقعی بلیت را گفتم، ولی مورد انتقاد قرار گرفتم
میرلوحی گفت: ما باید این پیام را به دولت، مجلس و افکار عمومی بدهیم که واقعیت قیمت تمام شده بلیت مترو ۱۵ هزار تومان است سه سال پیش من نیز در مورد قیمت واقعی بلیت مترو و اتوبوس صحبت کردم آن موقع هم نقدهای فراوانی به من وارد شد، ولی به هر حال باید یک قسمت از هزینه را شهروندان یک بخش را دولت از محل صرفهجویی سوخت و یک بخش را شهرداری تأمین کند که در حال حاضر این موضوع بر دوش شهرداری قرار گرفته است.
شهرداری روزانه حدود ۱۰۰ میلیارد سوبسید بلیت میدهد
این عضو شورای شهر بیان کرد: حدود یک میلیون مسافر در روز اگر با مترو تردد کنند در واقع شهرداری روزانه ۱۰۰ میلیارد تومان سوبسید بلیت مترو پرداخت کرده است که این قضیه از بهره بانکی و یا فروش داراییها توسط شهرداری باید تأمین شود. از طرفی نیز دو بانک اوراق قرضه را که مربوط به شهرداری است بلوکه کرده و تأمین اجتماعی میگوید بدهیهای مربوط به دوران قالیباف را ما باید بپردازیم و ۷۰ میلیارد تومان ماهانه بدهیم و به دلیل اینکه ما این اقدام را انجام ندادهایم بانک رفاه حساب و اوراق قرضه را وصول نکرده است و آیا مردم نباید این واقعیتها را بدانند؟!