توقیف بیش از ۸ هزار موتورسیکلت به دلیل تخلفات رانندگی در استان آذربایجان شرقی
- احمد موقری در نشست بررسی مشکلات و معضلات موتورسواران با بیان اینکه علیرغم اقدامات پیشگیرانه در مقابل موتورسیکلت سواران متخلف، آمار تصادفات جرحی و فوتی افزایش داشته است، اظهار داشت: بر اساس آمار اعلامی از سال ۸۵ تا ۹۵ یک هزار و ۸۹۷ نفر از متوفیان تصادفات مربوط به موتورسواران بوده و همچنین درصد بسیار بالایی از موتورسیکلت سواران فاقد گواهینامه مجاز رانندگی هستند.
وی افزود: با موتورسیکلت سواران فاقد گواهی نامه به صورت جدی برخورد نشده است، البته در این زمینه میتوان در کنار بحث جریمه از مجازاتهای تکمیلی مثل الزام به آموزش رانندگی و اخذ گواهینامه استفاده کرد.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی ادامه داد: در خصوص بحث الزام به اخذ گواهینامه به عنوان مجازات جایگزین به مراجع قضایی مرتبط ابلاغ شده که از بحث جزایی از مجازاتهای جایگزین و الزام به اخذ گواهینامه استفاده کنند.
وی با اشاره به موضوع توقیف موتورسیکلتها توسط نیروی انتظامی و هزینه بالای نگهداری آن، گفت: باید برنامههای مناسبی برای افزایش فعالیت و رونق اقتصادی آموزشگاههای رانندگی موتورسیکلت تدوین و ارائه شود تا کیفیت و روند اخذ گواهینامه تسهیل شود.
وی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت شماره گذاری شده در استان وجود داشته و ۳۶۳ هزار و ۶۳۱ دستگاه موتور سیکلت ساماندهی شده دارای پلاک انتظامی وجود دارد.
موقری ادامه داد: طی سال گذشته نزدیک به ۳۱ هزار دستگاه موتورسیکلت و در سال جاری تا به امروز نزدیک به ۸ هزار و ۸۲۰ دستگاه موتورسیکلت به دلیل تخلفات رانندگی توقیف شده است.
وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۸ هزار دستگاه موتورسیکلت به علل مختلف مورد اعمال قانون قرار گرفته اند گفت: در خصوص موتورسیکلت سواران فاقد گواهینامه سخت گیریهای جدی به عمل نمیآید، باید مجازاتهای بازدارندهای در این خصوص در نظر گرفته شود.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی تأکید کرد: فردی که میخواهد موتورسیکلت خریداری کند علی القاعده باید دارای گواهینامه باشد تا افراد، با شرایط خاص بتوانند موتورسیکلت خریداری کنند.
وی در ادامه در خصوص ساماندهی موتورسیکلتهای حمل بار و پیک موتوری ها، بیان کرد: موتورسیکلتهای حمل بار باید با پلاکهای اختصاصی مشخص شده و وضعیتشان ساماندهی و استانداردهایی برای این شغل تعریف شود.
موقری با اشاره به نحوه خرید و فروش موتور سیکلت و بررسی کیفیت و ضرورت استاندارد بودن آن و با تأکید بر رعایت استانداردهای لازم در کلاههای ایمنی موتورسواران گفت: الزام واحدهای تولیدی به تحویل موتورسیکلت به همراه کلاه ایمنی ضرورتی است که باید توسط مراجع زیربط پیگیری و اجرایی گردد.