محدودیتهای جدید کرونایی؛ از عملکرد رسانهها و خبرنگاران تا برقراری طرح ترافیک
- تسنیم نوشت: محدودیتهای کرونایی از اول آذر ماه در کشور آغاز شده است، اما هنوز ابهامات زیادی درباره چند و، چون برقراری این محدودیتها وجود دارد؛ یکی از این ابهامات مربوط به عملکرد رسانهها و خبرنگاران در این ایام است.
در طرح مذکور خبرنگاران در دسته مشاغلی قرار گرفته است که امکان تردد در شهر را خواهند داشت و معاونت مطبوعاتی هم این موضوع را عنوان کرد.
معاونت مطبوعاتی در این باره توضیح داده است که مطابق هماهنگیهای بهعمل آمده و بنابه درخواست معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمام چاپخانههایی که به چاپ نشریات اقدام میکنند در ایام تعطیلات فعال هستند.
معاونت امور مطبوعاتی همچنین در مورد محدودیت تردد خبرنگاران نیز در حال مذاکره و هماهنگی با نهادهای ذیربط است و نتیجه آن بزودی به اطلاع اصحاب رسانه میرسد.
بنابر این اعلام انتظار میرود ساز و کار مناسبی برای تردد خبرنگاران اندیشه شود تا در صورت تردد جریمه نشوند. معاونت مطبوعاتی در این باره اعلام کرده که هماهنگیهای لازم با فرمانداریها و راهور در این رابطه انجام شده است، اما هنوز ساز و کار اعمال این دستور العمل مشخص نیست!
آیا دوربینهای شهری که اغلب اعمال جریمهها از این طریق انجام میشود قادر به شناسایی خودروی خبرنگاران خواهد بود؟
این ابهامات تنها به حوزه کاری خبرنگارا مرتبوط نشده و شامل سایر مشاغل هم میشود البته در راستای رفع بخشی از این ابهامات معاونت مطبوعاتی اقدام به انتشار لیستی از پرسشهای معمول و پاسخ آنها کرده است، که در ادامه پاسخ به ۱۵ پرسش اساسی برای محدودیتهای کرونایی آمده است:
سوال یک: به نظر میرسد مسئولان ذیربط در اجرای طرح محدودیتها از ابتدای آذر اطلاع رسانی خوبی انجام ندادند و نوعی سردرگمی بین مردم و حتی مسئولان وجود دارد؟
پاسخ: در این زمینه اطلاع رسانی به نحو مناسب تاکنون انجام شده حضور وزیر محترم کشور و فرمانده قرارگاه در برنامه تیتر شب، حضور رییس کمیته امنیتی اجتماعی در گفتگوی ویژه خبری، حضور دبیر کمیته امنیتی اجتماعی در برنامه تیتر شب، مصاحبه با شبکههای مختلف رادیو، مصاحبه با رسانه ها، صدور اطلاعیه مکتوب، برگزاری جلسه با استانداران و فرمانداران سراسر کشور از جمله اقدامات در این زمینه بوده است. پاسخگویی لحظهای به سوالات و شبهات رسانهها و مسئولین نیز کماکان در دست اقدام است.
سوال دو: چرا اجرای طرح این همه استثنا دارد؟ مانند مشاغلی که فعالیت شان خیلی ضروری نیست مثل رانندگان اینترنتی؟
پاسخ: تنها مشاغل و فعالیتهایی مستثنی شده اند که با نیازهای روزانه و ضروری مردم ارتباط دارد. تاکسیهای اینترنتی در زمره حمل و نقل عمومی قرار داشته که مشمول ممنوعیت نخواهند شد بویژه که تردد خودروهای شخصی در ساعاتی از شبانه روز که اعلام شده، ممنوع است.
سوال سه: همه مشاغل باز هستند جز تعدادی مشاغلی که اهمیت چندانی ندارند؟
پاسخ: حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد صنفی در کشور وجود دارد که تنها گروه اول مشاغل صنفی حدود ۷۰۰ هزار واحد را شامل میشود و همین گروه به دلیل نیاز مردم در دوران اجرای طرح، فعالیت میکنند. ضمن اینکه حوزه ادارات، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی نیز در این طرح مشمول محدودیت شدهاند که در مجموع بخش اعظمی از فعالیتهای کشور را در بر میگیرد.
سوال چهار: نحوه تردد برخی مشاغل در ساعات قرنطینه چگونه است؟
پاسخ: منع تردد در ساعات ۹ تا ۴ بامداد صرفا مشمول شهرهای قرمز است. مشاغل ضروری از طریق فرمانداریها احصا و لیست آنها به راهور اعلام خواهد شد تا از اعمال قانون خودداری شود.
سوال پنج: ساعات کاری حمل و نقل عمومی در این دوره محدودیتها چگونه است؟
پاسخ: در این طرح محدودیت ساعت برای فعالیت حمل و نقل عمومی پیش بینی نشده است. پیشنهاداتی به ستاد ملی ارسال شده تا برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری اقدام شود تا با افزایش ظرفیت از تراکم کاسته شود. البته با توجه به تعطیلی بسیاری از حوزهها در شهرهای قرمز عملا تقاضا برای سفر کاسته میشود و این امر نیز موجب کاهش تراکم خواهد شد؛ حمل و نقل عمومی بار و کالاهای اساسی و مسافر بین شهری اعم از ریلی، جادهای و هوایی نیز در این طرح مشمول محدودیت نشده لیکن وزارت راه موظف است فعالیت آنها را نظارت تا برابر پروتکلهای بهداشتی اقدام کنند.
سوال شش: چه نهادی قرار است بر روی بستن صنوف نظارت کند؟
پاسخ: مسئولیت نظارت بر اجرای این طرح با کمیته عالی نظارت مستقر در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است. در سطح استانها و شهرستانها کمیته نظارت با حضور بسیج اصناف، بازرسان اتاق اصناف، پلیس اماکن ناجا و هلال احمر تشکیل شده و به صورت میدانی بر اجرای این طرح نظارت مینمایند. علاوه بر اینها ناظرین اصلی مردم عزیز هستند که با اطلاع رسانی به موقع مسئولین را در اجرای موفق این طرح یاری مینمایند.
سوال هفت: فعالیت کارخانههای مجاز و شیوه تردد کارگران به حاشیه شهر چگونه است؟
پاسخ: کارخانههای مجاز برابر گروه اول مشاغل فعالیت خواهند داشت. البته در این کارخانهها نیز موضوع رعایت پروتکلها و غربالگری از مهمترین موضوعات است که میبایست از طرف مسئولین این واحدها به صورت جدی محقق شود.
تردد کارگران اگر نیازی به خروج از شهر محل سکونت نداشته باشند، مشکلی ندارد، اما اگر میبایست از شهر محل سکونت خارج شوند با هماهنگی نیروی انتظامی و ارائه اسناد مثبته بلامانع خواهد بود.
سوال هشت:کاسبی که شغل او در حوزه مواد غذایی و کالاهای ضروری نیست نمیداند از روز شنبه میتواند به سر کار برود یا خیر. نمیداند تعطیلی او صرفا تا ساعت شش بعدازظهر است یا دو روز کامل تعطیل است؟
پاسخ: از ۹ ماه پیش مشاغل در چهارگروه تقسیم شده اند که در این طرح نیز از همان گروهها استفاده شده لذا اگر کاسبان عزیز در زمره گروه اول باشند، شامل محدودیت و ممنوعیت در وضعیتها نخواهند شد.
در شهرهای زرد مشاغل گروه ۴ ممنوع میباشند.
در شهرهای نارنجی گروه، ۳ و ۴ ممنوع میباشند.
در شهرهای قرمز گروههای ۴، ۳، ۲ ممنوع میباشند. لیست مشاغل نیز برابر اطلاعیهها منتشر شده و خواهد شد.
سوال نهم: وضعیت بازار چگونه است؟ کسی که در بازار کار میکند از تعطیلی خبر ندارد چه برسد به کارمندان ادارات!
پاسخ: برابر اطلاع رسانیهای صورت گرفته و اطلاعیههای صادره بعید است که کسبه از اجرای طرح و یا جزییات آن خبر نداشته باشد ضمن اینکه از طریق اتاق اصناف به تمام واحدهای صنفی و اتحادیه ها، طرح مذکور اطلاع رسانی شده است. کارکنان ادارات نیز برابر بخشنامهصادره سازمان اداری و استخدامی از طرح مطلع میباشند.
سوال دهم: مشخص نیست منع تردد درون شهری از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح چگونه اجرا میشود؟ یعنی اگر کسی در این ساعات بخواهد به سوپرمارکت محل برود و مواد غذایی تهیه کند میتواند یا خیر؟ این منع تردد مخصوص وسایل نقلیه است یا عابران پیاده را هم شامل میشود؟ یا اصلا این ممنوعیت مربوط به تهران است یا همه شهرهای قرمز؟
پاسخ: ترددهای ضروری در ممنوعیت تردد از ساعت ۹ شب با هماهنگی فرمانداریها انجام خواهد شد.
این ممنوعیت شامل عابران پیاده نخواهد شد؛ این ممنوعیت مربوط به شهرهای قرمز بوده و در سایر شهرها اعمال نخواهد شد.
سوال یازده: در زمان اجرای طرح شرکتهای خصوصی تعطیل هستند یا خیر؟
پاسخ: شرکتهای خصوصی و دفاتر مربوط به گروه ۱ مشاغل فعالیت داشته و شامل محدودیت نمیشوند. در سایر گروهها نیز با توجه به وضعیت شهرها و نوع محدودیت و الزامات تعیین شده میتوانند فعالیت نمایند. دفاتر و شرکتهای خصوصی حوزه آموزشی فرهنگی و اجتماعی نیز بر اساس وضعیت شهرهای زرد نارنجی و قرمز فعالیت خواهند نمود.
سوال دوازده: کارمندهای شرکتهای صنعتی مثل فولاد، ذوب آهن، پتروشیمی و کارمندان شرکتهای صنعتی کوچک که در شهرکهای صنعتی شاغل هستند تعطیل هستند یا خیر؟ اگر نیستند حمل و نقل شان به چه صورت است؟
پاسخ: کارخانههای تولیدی صنعتی در زمره گروه اول قرار داشته که مشمول محدودیت و تعطیلی نخواهند شد لیکن کارفرمایان موظف هستند تا ضمن رعایت دستورالعملهای ابلاغی نسبت به غربالگری مستمر کارکنان وکارگران اقدام نمایند.
تردد این واحدها با هماهنگی صورت خواهد پذیرفت و مشمول جریمه نخواهند شد.
سوال سیزده: اگر همه این اصناف اجبارا تعطیل خواهند بود، پرسش دیگری مطرح میشود و آن اینکه این اقشار چگونه باید در مدت تعطیلی، زندگی کنند و درآمد داشته باشند؟
پاسخ: بسته کامل حمایت از اصناف با هماهنگی اتاق اصناف ایران در بخشهای مختلف مالیاتی، بیمه، استمهال، عوارض، هزینه اجاره، چک بانکی، هزینههای آب، برق، گاز و … تهیه و برای ستاد ملی ارسال تا در جلسه آتی بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شود. با توجه به نقش اتاق اصناف ایران در تهیه این بسته قطعا تمام ملاحظات دیده شده است.
سوال چهارده: وضعیت خودروی کسانی که در روز ممنوعیت شغلی ندارند، در منطقه طرح ترافیک چیست؟
پاسخ: طرح ترافیک برقرار بوده و لذا اگر خودروی مذکور فاقد طرح باشد جریمه طرح ترافیک اعمال خواهد شد.
سوال پانزده: رفت و آمد خبرنگاران در ساعات ممنوعیت چطوری باید باشد تا جریمه نشوند؟ همچنین سازوکار جریمه پلیس برای متخلفان در ساعات ممنوعه شب چیست؟
پاسخ: همانگونه که در سوالات قبلی پاسخ داده شده، مشاغل هماهنگ شده از جمله خبرنگاران، با هماهنگی فرمانداریها و راهور اقدام میشود لذا جریمه شامل آنها نخواهد شد. این افراد و سایر مردمی که به ضرورت نیاز به تردد دارند میتوانند از رانندههای اینترنتی در سطح شهر استفاده کنند.
همچنین ممنوعیت تردد در شهرهای قرمز انجام شده که برابر هماهنگی فرمانداریها موارد ضروری احصا و به راهور اعلام میشود تا اعمال قانون نشوند. سایر موارد در صورت عدم رعایت جریمه خواهند شد. سازوکار آن هم دوربینها راهور هستند.