آیا فعالیت‌های پرورشی مدارس در دوران کرونا کمرنگ شده است؟

1:07 - 29 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۵۷۳۳
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: فعالیت‌های پرورشی با وجود مجازی شدن و شیوع بیماری کرونا، کم که نشده است و در تلاش هستیم که با شرایط امروز، برنامه‌های پرورشی را افزایش دهیم، دستورالعمل‌هایی برای معاونین پرورشی مربیان و مشاوران مدارس از سوی آموزش و پرورش فرستاده شده است.
مجتبی، ولی پوری، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل شهر تهران در گفت‌وگو با میزان در خصوص چگونگی فعالیت‌های پرورشی در فضای مجازی گفت: در واقع این دستورالعملها، ماموریت‌های معاونین و مربیان پرورشی مدارس تبیین شده است که هرکدام از این معلمان بدانند در شرایط امروز دوران کرونا با مجازی شدن آموزش چه اقداماتی انجام دهند.

ولی پوری توضیح داد: برای مدارس کانال‌هایی را طراحی کردیم که خاص فعالیت‌های پرورشی است و تعاملی است بین دانش آموزان و مربیان پرورشی، یعنی به این صورت نباشد که مطلبی را گذاشته شود و دیگر هیچ بازخوردی از سوی دانش آموزان نداشته باشد، در واقع در تلاش هستیم که همکاری و هماهنگی بین معلمان پرورشی و دانش آموزان به طور کامل حتی در فضای مجازی حفظ شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تاکید کرد: به این شکل که مشاوران مدارس هر روز پیام‌ها و کلیپ‌های تربیتی چند دقیقه‌ای کوتاه در گروه‌های مدرسه بارگذاری می‌کنند و این فعالیت باید کاملا تعاملی باشد یعنی از طرف دانش آموزان هم بازخورد داشته باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس، حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی با رویکرد مدرسه محوری و تمرکز بر مربی پرورشی و استفاده از ظرفیت معلمان مدارس و هسته‌های مشاوره مناطق برنامه ریزی‌های متعددی را انجام داده است تا از طریق فضای مجازی و بستر رسانه‌ای شبکه‌های اجتماعی موجود فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در شبکه بزرگ دانش آموزی برنامه ریزی و اجرا شود.

وی افزود: در شرایط امروز کرونا، فعالیت‌های پرورشی باید به گونه‌ای باشد که دانش آموزی که از صبح تا ظهر در پای کامپیوتر یا گوشی همراه برای آموزش هستند و دایما چشم به این صفحه دیجیتالی دوخته اند، قطعا این دانش آموزان در آینده دچار آسیب‌هایی خواهند شد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: با این حساب مسیولین آموزش و پرورش با احساس نگرانی، مسیولیت خود را سنگین دیده و اقدام به ترویج کار‌های پرورشی برای دانش آموزان تدارک دیده ایم، که در حال حاضر در تلاش برای اجرای طرح پرورشی هستیم، برای اجرای این طرح اقداماتی از قبیل توانمندسازی معلمان پرورشی برای اجرای کار در فضای مجازی، با آموزش معلمان پرورشی و اجرای کار‌های پرورشی در فضای کامپیوتر را آموزش میدهیم.

وی در خصوص فعالیت‌های پرورشی عنوان کرد: اگر تا بحال در سال‌های گذشته ساختن روزنامه دیواری در فضای واقعی بروی کاغذ ساخته میشد، ولی امروز به ناچار درست کردن این کار‌های فرهنگی را به اجبار در فضای مجازی انجام خواهد شد، البته برای ساخت این نوع فعالیت‌های فرهنگی، نیاز به آموزش مربیان پرورشی هست، که در حال اجرای این طرح هستیم، تا آسیب‌های احتمالی از فضای مجازی را به حداقل برسانیم.

ولی پوری در پاسخ به این سوال که با مجازی شدن آموزش، دانش آموزان از فعالیت‌های گروهی که در مدرسه داشتن را به حالت فردی تبدیل کرده است که این خود نگرانی‌هایی را برای آینده به دنبال دارد را گفت: با آموزش معلمان پرورشی و اجرای دستورالعمل‌های آموزش و پرورش در زمینه اجرای فعالیت‌های پرورشی، باید معلمان پرورشی ساخت گروه‌هایی در فضای مجازی برای دانش آموزان و ترویج همکاری و ایجاد گروه بندی در فضای مجازی بین دانش آموزان و انجام فعالیت‌های گروهی را در دستور کار داشته باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش به برگزاری چشنواره دانایی و توانایی اشاره کرد و توضیح داد: این چشنواره که به مدت سه روز از ۲۵ تا ۲۸ آبان ماه در کانون فرهنگی تربیتی شهید مفتح تهران برگزار شد، که حدود ۳۲۰ دانش آموز منتخب کشوری شرکت داشتند و هر دانش آموز به مدت ۱۰-۱۲ دقیقه کتابی را که خوانده بود ارائه میداد، و داوران و اساتید حاضر در بین آن‌ها داوری کردند.

وی در خصوص اینکه این جشنواره دانایی و توانایی از سطح مدارس شروع می‌شود، گفت: این جشنواره باعث عملکرد بیشتر و بهتر دانش‌آموزان و فرهنگیان در حوزه کتاب خواهد شد، معلمان و مربیان پرورشی هم در این مراسم با دعوت آموزش و پرورش شرکت کردند با رعایت کامل پرتوکل‌های بهداشتی، تا از نزدیک نظاره گر فعالیت‌های پرورشی باشند و در مدارس منطقه خود هم اجرا کنند.


محمد
|
-
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
0
کم رنگ نشده تقریبا هیچ شده قبل از کرونا هم فعالیتهای پرورشی بخصوص در متوسطه دوم خیلی ضعیف بود برون داد آموزش و پرورش را نگاه کنید مشکلات فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی ریشه در تعلیم و تربیت دارد مشکل اصلی ما در نظام تعلیم و تربیت نبود سیستم ارزشیابی است حتی در دانشگاه ها استاد ارزشیابی نظام آموزشی خیلی کم است
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *