ارتباط توافق هسته ای با مک دونالد، املت یا قورمه سبزی
خبرگزاری میزان: برندهای معروف آمریکایی در جهان چندین شرکت، موسسه، کارخانه تولیدی در حوزه مواد غذایی یا لباس و دیگر محصولات را شامل می شود.
خبرگزاری میزان -
به گزارش کوکا کولا یکی از مهمترین محصولات آمریکایی است که شهره جهانی دارد. این محصول سر سفره ما ایرانی ها هم هست. خیلی ها اگر این نوشابه را ننوشند روزشان شب نمی شود اما نوشابه ای که سالم و بی ضرر است، کمتر مصرف می شود مانند شیر و دوغ.
اکنون مقصود ما این نیست که درباره مضرات نوشابه بنویسیم، این موضوع مهم است اما موضوع مهم است اما موضوع مهم دیگری در صادرات چنین محصولات آمریکایی نهفته است که شاید مردم از آن بی خبر باشند یا اگر هم خبر داشته باشند از کنار آن بی توجه می گذرند.
پس از آن که مسیر رسیدن به توافق هسته ای میان ایران و آمریکا هموارتر شد، زمزمه هایی شنیده شد. این زمزمه ها درباره محصول دیگری از ایالات متحده بود. «مک دونالد»از همان دست تولیداتی است که آمریکایی ها با تأسیس آن فرهنگ خود را به دیگر کشورها تزریق می کنند.
اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا رستوران های زنجیره ای مک دونالد خودنمایی می کند. مک دونالد تنها یک رستوران زنجیره ای در سطح دنیا نیست بلکه علاوه بر تلاش او برای کسب درآمد هنگفت از تأسیس رستوران های خود در دیگر کشورها، سیاست های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مورد نظر آمریکا را پیاده می کند.
استقرار یک رستوران مک دونالد در هر کشوری نشان دهنده حوزه نفوذ آمریکا در آن کشور است. تنها یک رستوران برای فروش غذا به مردم نیست. این ظاهر قضیه و ماجراست. مک دونالدیزه کردن هر جامعه ای، پای سبک خاصی را هم به آن کشور باز می کند.
یکی از ابزارهای کارآمدی که آمریکایی ها برای تسلط، نفوذ و تأثیرگذاری در هر جامعه ای از آن استفاده می کنند، چنین مجموعه هایی است. مكدونالد اکنون دارای 27 هزار رستوران در ۱۱۹ كشور دنیا است. این شرکت اکنون به غول غذاهای فست فودی تبدیل شده است که بازار پر رونقی را برای آن ایجاد کرده و سود کلان چند میلیارد دلاری را برای او دارد.
این رستوران های زنجیره ای سال هاست که بر روی کودکان سرمایه گذاری کرده است. کودکان راحت تر آموزه های هدفدار رهبران پشت پرده چنین شرکتی را فرا می گیرند و می توانند نقش مبلغان خوبی را برای اشاعه فرهنگ مک دونالد در کشور و شهر خود بازی کنند. اهدا اسباب بازی های خاص به کودکان در این رستوران ها وابستگی شدیدی برای آنها ایجاد می کند که باعث می شود تا کودکان، والدین خود را وادار به مراجعه چند باره به یکی از این رستوران های زنجیره ای کند.
در یکی از تیزرهای تبلیغاتی این رستوران تعدادی کودک که با شادی و نشاط در یک محوطه بازی کودکان در حال بازی هستند نشان می دهد که لوگوی مک دونالد چندین بار در این فیلم تبلیفاتی دیده می شود. مک دونالد در این فیلم تبلیغ می شود اما نکته مهم این است که کودکان زیر سایه مک دونالد شاد و با نشاط هستند. ضمن این که آینده خود را با تربیت این کودکان تضمین می کند.
مک دونالد در بسیاری زمینه ها اقدام می کند تا بتواند سبک زندگی را در کشور هدف تغییر دهد. نوع غذا خوردن و حذف غذاهای سنتی کشورهای از سر سفره مردم و ایجاد وابستگی به فست فود مک دونالد اقتصاد خانواده را به خطر می اندازد و در دراز مدت اقتصاد تولید کشور را هم تحت تأثیر قرار می دهد. در پس همه این فعالیت ها منافع و اهداف سیاسی نهفته است.
رئيس سابق سازمان صداوسيما چندی پیش با انتشار آرم مکدونالد در صفحه شخصی خود نوشت: مک دونالد و پپسيکولا به عنوان نمادهاي سياسي آمريکا، دهها سال است که با ورود به کشورهاي هدف، فضاي تحول فرهنگى سياسي به نفع آمريکا را القا ميکنند.امروز در ايران و در ديگر کشورها، انواع فستفودهاي مشابه و بهتر هم عرضه ميشود؛مراقب باشيم آمريکاييها ساندويچ را جايگزين رفع تحريمها نکنند!!
حالا فست فود را بيخيال!
خدايياش يک املت پرگوجه ى فلفلدار با بربري کنجدي، جايگزين دارد؟!
عملکرد شرکت های چند ملیتی آمریکایی ابعاد گسترده ای دارد که برای تنویر افکار عموی جامعه نیازمند بازگویی و روشنگری دقیق است، تا اهداف چنین شرکت هایی آشکار شود و از تأثیر آنها بر روی فکر و ذهن مردم جامعه به ویژه کودکان جلوگیری شود. هر چند هنوز این شرکت در ایران نمایندگی خود را تأسیس نکرده است، اما زمزمه های آن در پی دستیابی به توافق هسته ای در رسانه ها و جامعه پیچیده است.
استقرار نمایندگی های مک دونالد در تهران و دیگر شهرهای کشور، نشان پیشرفت و تمدن جدید نیست. کشور ما نیازهای مهمتری را احساس می کند. نباید سرمایه های ایران به جیب صاحبان این شرکت های زر و زور و تزویر برود.
خدایی اش املت پر گوجه با نون بربری یا قورمه سبزی ایرانی کجا، ساندویچ کادو پیچ شده مک دونالد کجا. ابزار سلطه و استعمار که نباید شاخ و دم داشته باشد!
اکنون مقصود ما این نیست که درباره مضرات نوشابه بنویسیم، این موضوع مهم است اما موضوع مهم است اما موضوع مهم دیگری در صادرات چنین محصولات آمریکایی نهفته است که شاید مردم از آن بی خبر باشند یا اگر هم خبر داشته باشند از کنار آن بی توجه می گذرند.
پس از آن که مسیر رسیدن به توافق هسته ای میان ایران و آمریکا هموارتر شد، زمزمه هایی شنیده شد. این زمزمه ها درباره محصول دیگری از ایالات متحده بود. «مک دونالد»از همان دست تولیداتی است که آمریکایی ها با تأسیس آن فرهنگ خود را به دیگر کشورها تزریق می کنند.
اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا رستوران های زنجیره ای مک دونالد خودنمایی می کند. مک دونالد تنها یک رستوران زنجیره ای در سطح دنیا نیست بلکه علاوه بر تلاش او برای کسب درآمد هنگفت از تأسیس رستوران های خود در دیگر کشورها، سیاست های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مورد نظر آمریکا را پیاده می کند.
استقرار یک رستوران مک دونالد در هر کشوری نشان دهنده حوزه نفوذ آمریکا در آن کشور است. تنها یک رستوران برای فروش غذا به مردم نیست. این ظاهر قضیه و ماجراست. مک دونالدیزه کردن هر جامعه ای، پای سبک خاصی را هم به آن کشور باز می کند.
یکی از ابزارهای کارآمدی که آمریکایی ها برای تسلط، نفوذ و تأثیرگذاری در هر جامعه ای از آن استفاده می کنند، چنین مجموعه هایی است. مكدونالد اکنون دارای 27 هزار رستوران در ۱۱۹ كشور دنیا است. این شرکت اکنون به غول غذاهای فست فودی تبدیل شده است که بازار پر رونقی را برای آن ایجاد کرده و سود کلان چند میلیارد دلاری را برای او دارد.
این رستوران های زنجیره ای سال هاست که بر روی کودکان سرمایه گذاری کرده است. کودکان راحت تر آموزه های هدفدار رهبران پشت پرده چنین شرکتی را فرا می گیرند و می توانند نقش مبلغان خوبی را برای اشاعه فرهنگ مک دونالد در کشور و شهر خود بازی کنند. اهدا اسباب بازی های خاص به کودکان در این رستوران ها وابستگی شدیدی برای آنها ایجاد می کند که باعث می شود تا کودکان، والدین خود را وادار به مراجعه چند باره به یکی از این رستوران های زنجیره ای کند.
در یکی از تیزرهای تبلیغاتی این رستوران تعدادی کودک که با شادی و نشاط در یک محوطه بازی کودکان در حال بازی هستند نشان می دهد که لوگوی مک دونالد چندین بار در این فیلم تبلیفاتی دیده می شود. مک دونالد در این فیلم تبلیغ می شود اما نکته مهم این است که کودکان زیر سایه مک دونالد شاد و با نشاط هستند. ضمن این که آینده خود را با تربیت این کودکان تضمین می کند.
مک دونالد در بسیاری زمینه ها اقدام می کند تا بتواند سبک زندگی را در کشور هدف تغییر دهد. نوع غذا خوردن و حذف غذاهای سنتی کشورهای از سر سفره مردم و ایجاد وابستگی به فست فود مک دونالد اقتصاد خانواده را به خطر می اندازد و در دراز مدت اقتصاد تولید کشور را هم تحت تأثیر قرار می دهد. در پس همه این فعالیت ها منافع و اهداف سیاسی نهفته است.
رئيس سابق سازمان صداوسيما چندی پیش با انتشار آرم مکدونالد در صفحه شخصی خود نوشت: مک دونالد و پپسيکولا به عنوان نمادهاي سياسي آمريکا، دهها سال است که با ورود به کشورهاي هدف، فضاي تحول فرهنگى سياسي به نفع آمريکا را القا ميکنند.امروز در ايران و در ديگر کشورها، انواع فستفودهاي مشابه و بهتر هم عرضه ميشود؛مراقب باشيم آمريکاييها ساندويچ را جايگزين رفع تحريمها نکنند!!
حالا فست فود را بيخيال!
خدايياش يک املت پرگوجه ى فلفلدار با بربري کنجدي، جايگزين دارد؟!
عملکرد شرکت های چند ملیتی آمریکایی ابعاد گسترده ای دارد که برای تنویر افکار عموی جامعه نیازمند بازگویی و روشنگری دقیق است، تا اهداف چنین شرکت هایی آشکار شود و از تأثیر آنها بر روی فکر و ذهن مردم جامعه به ویژه کودکان جلوگیری شود. هر چند هنوز این شرکت در ایران نمایندگی خود را تأسیس نکرده است، اما زمزمه های آن در پی دستیابی به توافق هسته ای در رسانه ها و جامعه پیچیده است.
استقرار نمایندگی های مک دونالد در تهران و دیگر شهرهای کشور، نشان پیشرفت و تمدن جدید نیست. کشور ما نیازهای مهمتری را احساس می کند. نباید سرمایه های ایران به جیب صاحبان این شرکت های زر و زور و تزویر برود.
خدایی اش املت پر گوجه با نون بربری یا قورمه سبزی ایرانی کجا، ساندویچ کادو پیچ شده مک دونالد کجا. ابزار سلطه و استعمار که نباید شاخ و دم داشته باشد!
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *