پیکان حذف نمیشد فاجعه رخ میداد/ برای بهبود آب و هوا پراید را هم باید حذف کرد
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:در خصوص حذف پیکان از خط تولید در کاهش آلودگی هوا تاثیر داشته است، قطعا با حذف پیکان در انتشار گازهای آلاینده تاثیر دارد و کاهش میدهد.
خبرگزاری میزان -
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی در رابطه با تفاوت استاندارد و کیفیت گفت: البته استاندارد با کیفیت تفاوت اساسی دارد، استاندارد حداقل هاست، ولی کیفیت خود تولید کننده برای محصول خود برای رعایت استانداردهای تولیدات خود رعایت میکند، البته در بین خودروهای داخلی، مثل: پراید، نیسان، پژوه ۴۰۵، وانت آریسان و برخی دیگر هستند که آلودگی این خودروها نسبت به دیگر خودروها بسیار بالا است.
اشجعی از انتشار کتابچه آلایندگی خودروها و موتورسیکلتها در کشور خبر داد و گفت: سال مبدا کتابچه نخست بر مبنای اطلاعات آزمونی سالهای ۹۷ -۹۸ تهیه شده است، این کتابچه قرار است سالانه از سوی سازمان محیط زیست منتشر شود تا اطلاعات مربوط به تمامی آزمونهای آلایندگی که بر روی خودروهای وارداتی و تولید داخلی صورت میگیرد در آن ثبت شود و به تحلیل منابع آلایندگیها کمک کند.
وی در خصوص حذف پیکان اظهار کرد: در خصوص حذف پیکان از خط تولید در کاهش آلودگی هوا تاثیر داشته است، قطعا با حذف پیکان در انتشار گازهای آلاینده تاثیر دارد و کاهش میدهد.
اشجعی میزان آلودگی پیکان را بسیار بالا دانست و ادامه داد: یک پیکان ۲۱ برابر بیشتر از یک خودرو یورو ۲ آلودگی ایجاد میکند در حالی که تولید خودروهای یورو ۲ را ۱۰ سال پیش آغاز شده بود و اگر خودرو پیکان را با یورو ۴ مقایسه کنی نسبت آلایندگی به شدت بیشتر هم میشود میزان آلایندگی یک خودرو پیکان برابر است با ۵۰ خودرو، از خودروهایی که امروزه در داخل کشور تولید میشود.
وی همچنین بیان کرد: اگر تولید پیکان ادامه داشت، میزان آلودگی هوا بسیار بالاتر بود، اگر در حال حاضر در سال ۸۰ روز هوای آلوده در کشور داریم، با تولید خودرو پیکان با همون کیفیت تعداد روزهای آلوده به ۲۵۰ روز در سال میرسید.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی تاکید کرد: البته اگر هم پراید را بتوانیم حذف کنیم شرایط آب و هوایی خیلی بهتر از این خواهد شد. برخی انتقاد میکنند که چرا سازمان حفاظت محیط زیست اصرار دارد که خودروهای یورو ۵ تولید شود که از اوایل سال ۹۹ تولید خودرو با یورو ۵ است.
اشجعی در خصوص کاهش آلایندگی در چندسال آینده گفت: تاثیر تولید خودرو با یورو ۵ را در طی سالهای آینده یعنی بعد از ۵-۱۰ سال در کاهش آلودگی هوا مشخص میشود، البته خودرو سازان مقاومت بسیار کردند، ولی با جدیت و نظارت سازمان محیط زیست کشور، خودرو سازان موافقت کردند که خودرو یورو ۵ تولید کنند.
بیشتر بخوانید:
انتهای پیام/
بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتوگو با میزان گفت: هر چقدر قیمت خودرو پایینتر باشد، استانداردهای خودرو هم پایین است و به همان نسبت میزان آلایندگی آن بیشتر است و در تشدید آلودگی در هوا هم سهم بیشتری دارد.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی در رابطه با تفاوت استاندارد و کیفیت گفت: البته استاندارد با کیفیت تفاوت اساسی دارد، استاندارد حداقل هاست، ولی کیفیت خود تولید کننده برای محصول خود برای رعایت استانداردهای تولیدات خود رعایت میکند، البته در بین خودروهای داخلی، مثل: پراید، نیسان، پژوه ۴۰۵، وانت آریسان و برخی دیگر هستند که آلودگی این خودروها نسبت به دیگر خودروها بسیار بالا است.
اشجعی از انتشار کتابچه آلایندگی خودروها و موتورسیکلتها در کشور خبر داد و گفت: سال مبدا کتابچه نخست بر مبنای اطلاعات آزمونی سالهای ۹۷ -۹۸ تهیه شده است، این کتابچه قرار است سالانه از سوی سازمان محیط زیست منتشر شود تا اطلاعات مربوط به تمامی آزمونهای آلایندگی که بر روی خودروهای وارداتی و تولید داخلی صورت میگیرد در آن ثبت شود و به تحلیل منابع آلایندگیها کمک کند.
وی در خصوص حذف پیکان اظهار کرد: در خصوص حذف پیکان از خط تولید در کاهش آلودگی هوا تاثیر داشته است، قطعا با حذف پیکان در انتشار گازهای آلاینده تاثیر دارد و کاهش میدهد.
اشجعی میزان آلودگی پیکان را بسیار بالا دانست و ادامه داد: یک پیکان ۲۱ برابر بیشتر از یک خودرو یورو ۲ آلودگی ایجاد میکند در حالی که تولید خودروهای یورو ۲ را ۱۰ سال پیش آغاز شده بود و اگر خودرو پیکان را با یورو ۴ مقایسه کنی نسبت آلایندگی به شدت بیشتر هم میشود میزان آلایندگی یک خودرو پیکان برابر است با ۵۰ خودرو، از خودروهایی که امروزه در داخل کشور تولید میشود.
وی همچنین بیان کرد: اگر تولید پیکان ادامه داشت، میزان آلودگی هوا بسیار بالاتر بود، اگر در حال حاضر در سال ۸۰ روز هوای آلوده در کشور داریم، با تولید خودرو پیکان با همون کیفیت تعداد روزهای آلوده به ۲۵۰ روز در سال میرسید.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی تاکید کرد: البته اگر هم پراید را بتوانیم حذف کنیم شرایط آب و هوایی خیلی بهتر از این خواهد شد. برخی انتقاد میکنند که چرا سازمان حفاظت محیط زیست اصرار دارد که خودروهای یورو ۵ تولید شود که از اوایل سال ۹۹ تولید خودرو با یورو ۵ است.
اشجعی در خصوص کاهش آلایندگی در چندسال آینده گفت: تاثیر تولید خودرو با یورو ۵ را در طی سالهای آینده یعنی بعد از ۵-۱۰ سال در کاهش آلودگی هوا مشخص میشود، البته خودرو سازان مقاومت بسیار کردند، ولی با جدیت و نظارت سازمان محیط زیست کشور، خودرو سازان موافقت کردند که خودرو یورو ۵ تولید کنند.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *