ابهام در سرنوشت درآمد ۵۰ میلیاردی تبلیغات مسابقات ورزشی؛ وزارت ورزش به سهمش میرسد؟
- ایسنا نوشت: در ارتباط با حوزه ورزش و جوانان در بودجه سال ۹۹، سه تبصره وجود دارد که در این رابطه تبصره ۹ به مسئله درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی میپردازد و بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۵۰ میلیارد تومان برآورد شد که باید به نسبت مساوی بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم شود.
تبصره «۹»، بند «ل»
به استناد بند «پ» ماده ۹۲ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند.
وجوه واریزی به نسبت مساوی از محل ردیف ۴۹ - ۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره ۹ این قانون در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیونهای مربوطه) و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار میگیرد.
با توجه به ممنوعیت هرگونه کمک به باشگاههای حرفهای از محل بودجه عمومی دولت و همچنین چالشها و مشکلات فراروی درآمدزایی ورزش حرفهای از طریق حق پخش تلویزیونی، بنابراین قانون گذار متناسب با شرایط موجود و برای جبران این محدودیت و کمک به ورزش حرفه ای، موضوع بند «پ» ماده (۹۲) برنامه ششم توسعه را با موضوع پیش بینی تمهیدات قانونی لازم درخصوص نحوه تقسیم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از حق پخش مسابقات ورزشی را با مشارکت سازمان صدا و سیما و وزارت ورزش و جوانان تصویب کرد.
بند «ل» تبصره «۹» لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ در راستای ماده مذکور قانون برنامه ششم سازوکاری برای نحوه تقسیم درآمدهای ناشی از حق پخش مسابقات ورزشی تدوین کرده است؛ به این نحو که درآمدهای مذکور پس از واریز به ردیف درآمدی خاص به نسبت ۵۰ درصد سهم سازمان صدا و سیما و ۵۰ درصد وزارت ورزش و جوانان تقسیم میشود.
در خصوص بند «ل» تبصره «۹» لایحه بودجه سال ۹۹، با توجه به چالشهای پیش روی باشگاههای کشور و ممنوعیت پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه عمومی کشور به این باشگاهها (به موجب ...) حکم ماده (۹۴) قانون برنامه ششم توسعه و نیز پیش بینی قانون گذاری برای جبران این ممنوعیت از طریق کسب عواید از محل درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی در قالب بند «پ» ماده (۹۲) قانون برنامه ششم، حل و رفع این مسئله از طریق قانون بودجه سنواتی اقدامی مثبت تلقی میشود.
همچنین نکتهای که به آن اشاره شد این بود که محل اصلی تأمین اعتبارات مالی صدا و سیما، بودجه عمومی کشور بوده و درآمدهای ناشی از تبلیغات بازرگانی به عنوان درآمد اختصاصی به حساب خزانه عمومی کشور واریز شده تا از طریق بودجه سنواتی برای برنامههای پیشبینی شده هزینه شود، بنابراین پرداخت ۵۰ میلیارد تومان از این محل ممکن است سازمان را در اجرای برنامهها و اقدامات و فعالیتهای مشروح با مشکل مواجه سازد.
هرچند بند «ل» تبصره «۹» لایحه بودجه به حکم بند «پ» ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه استناد کرده، اما به نظر میرسد تشریفات قانونی مذکور در حکم برنامه ششم مبنی بر مشارکت سازمان صدا و سیما در پیش بینی تمهیدات قانونی محل تأمل است.
تا کنون، اما هیچ گزارشی در مورد سرنوشت بودجه سال جاری در رابطه با درآمد ۵۰ میلیارد تومانی تبلیغات ناشی از مسابقات ورزشی که باید به نسبت مساوی بین وزارت ورزش و صدا و سیما تقسیم شود، ارائه نشده و مشخص نیست در پایان سال این رقم به ورزش ایران اختصاص خواهد یافت یا خیر؟