تحریمها باعث از دست رفتن بازارهای صنایع دستی ایران شده است/ ضرورت تلفیق اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه و دوره پسا تحریم
وی ادامه داد: اکنون در موقعیت حساس و ویژه ای درحوزه صنایع دستی کشور هستیم. دوره ای که پسا تحریم، توسعه اقتصاد مقاومتی و نیز تدوین برنامه ششم توسعه همزمان شده است.
نامور مطلق با بیان این که این حوزه با اقتصاد مقاومتی قابل تطابق است، گفت: براین اساس باید اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم و دوره پسا تحریم با یکدیگر تلفیق شود.
معاون صنایع دستی سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری کشور با تاکید بر این که موقعیت فعلی فرصت مناسبی برای حمایت جدی و بازگرداندن صنایع دستی به جایگاه واقعی خود در برنامه ششم است، اذعان کرد: این در حالی است که صنایع دستی غایب بزرگ برنامه های قبلی بوده است.
وی با ابراز خرسندی از اینکه برای اولین مرتبه در سطح کلان مملکت حوزه صنایع دستی در ابلاغیه ی مقام معظم رهبری مورد توجه و تأکید قرار گرفت این موضوع را منجر به خرسندی هنرمندان صنایع دستی دانست و گفت: این مسئله منجر به این شد که هنرمندان صنایع دستی به ایجاد کمپین 51 دست بزنند و به دلیل اینکه نگران خوانش ضعیف و نادرست از به کار بردن واژه حمایت در ابلاغیه رهبری بودند کمپین دیگری نیز با عنوان حمایت راه اندازی کردند.
وی بر تعیین مدل توسعه صنایع دستی در دوران پسا تحریم تأکید و عنوان کرد: در کشوری همانند فرانسه وزیر خارجه آن پیشگام توسعه صنایع دستی می شود و در کشوری مانند آلمان وزیر اقتصاد. تصور ما بر این است که ایران باید بر مدل مبنی بر توسعه صنایع فرهنگی متمرکز شود و به دوره خام فروشی و کم توجهی به صنایع دستی پایان دهیم.
این مقام مسئول ادامه داد: لذا باید به تلفیق بخشهای مختلف صنایع دستی از جمله فرش، جواهرات و سنگهای قیمتی دست بزنیم تا بتوانیم مسیر توسعه ای را که طی می کنیم همه جانبه و متناسب باشد.