انتخابات آمریکا؛ سرنوشت مبهم سنا، موج استعفا و اخراج در کاخ سفید و پنتاگون

10:08 - 21 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۳۴۰۸
رای گیری و شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، روندی جنجالی است که چشم انداز پایانی برایش در آینده نزدیک دیده نمی‌شود.
در حالی که شمارش معکوس برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پایان یافته و روز‌های شمارش آرای این انتخابات رو به اتمام است، اکنون واشنگتن، روزشمار پایان دولت «دونالد ترامپ»، چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا، را آغاز کرده است.
 
تنها ۶۹ روز تا زمان برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا باقی مانده و این کشور همچنان در حال شمارش آرا و بررسی چالش‌های حقوقی در مورد رای گیری است؛ ترامپ نیز از همکاری با تیم انتقالی امتناع می‌ورزد.
 
به گزارش «سی ان ان، نیویورک تایمز، فاکس نیوز و واشنگتن پست»، مهم‌ترین خبر‌ها و تحولات در مورد انتخابات آمریکا عبارتند از:
 
- اخراج  ۳ مقام ارشد دیگر کاخ سفید در آینده نزدیک: براساس گزارش ها، ترامپ در روز‌های پایانی دولتش ۳ مقام ارشد دیگر کاخ سفید را اخراج می‌کند.
 
- موج استعفا در پنتاگون: پنتاگون پس از برکناری «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا، شاهد به راه افتادن موجی از استعفا‌ها شده است.
 
تاکنون معاونان وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی، امنیت و اطلاعاتی از سمت خود استعفا دادند.
 
- انتقاد شیف از موج اخیر استعفا و برکناری: «آدام شیف»، رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، در واکنش به استعفا و برکناری سران ارشد پنتاگون و سازمان‌های اطلاعاتی، گفت «برکناری و استعفای مقام‌های ارشد پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی و عدم همکاری با تیم انتقالی، کشور را برای هرگونه شرایط اضطراری آماده نمی‌کند.»
 
- حمله کارزار بایدن به اقدام‌های کارزار ترامپ: کارزار انتخاباتی بایدن اعلام کرد «چالش حقوقی که کارزار ترامپ به دنبال آن است فقط نمایشی پر سر و صداست که ارتباطی با قانون ندارد.»
 
- پس لرزه‌ های اظهارات پمپئو: براساس گزارش منابع آگاه، مقام‌های وزارت خارجه آمریکا، از اظهارات مایک پمپئو در مورد انتقال قدرت به دولت دوم ترامپ، «شوکه» و «گیج» شدند.
 
- اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات ها: حزب دموکرات موفق شد با کسی ۲۱۸ کرسی مجلس نمایندگان، اکثریت خود را در این مجلس حفظ کنند.
 
- سهم تقریبا برابر دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در سنا: براساس آخرین آمارها، جمهوریخواهان ۴۹ و دموکرات‌ها ۴۸ کرسی سنا را در نتیجه انتخابات اخیر به دست آوردند.
 
- آینده سنا در گرو رای گیری جورجیا: ورود مجدد «میچ مک کانل» و «چاک شومر»، به عنوان سران دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در سنای آمریکا و اختلاف اندک دو حزب در تعداد کرسی ها، آینده مجلس سنا را به رای گیری ایالت «جورجیا» گره زد.
 
- انتقاد سناتور دموکرات از ترامپ و جمهوریخواهان: «کریس مورفی»، سناتور دموکرات ضمن انتقاد از ترامپ و جمهوریخواهان، سخنان مایک پمپئو در مورد دولت دوم ترامپ را بهره برداری از «دموکراسی» خواند.
- ابراز نگرانی شومر از موج برکناری در واشنگتن: «چاک شومر»، رییس اقلیت مجلس سنای آمریکا، در مورد اخراج افراد در دولت ترامپ ابراز نگرانی کرد.
 
- درخواست کمک مالی کارزار بایدن: کارزار انتخاباتی بایدن اعلام کرد برای مقابله با چالش‌های حقوقی ترامپ، به ۳۰ میلیون دلار کمک مالی برای شکست دادن دادخواست‌های ترامپ نیاز دارد.
 
- جریمه و حبس سارق برگه‌های رای: یک مرد اهل ایالت «تگزاس»، که آرای غیر حضوری را سرقت کرده بود به ۵ سال زندان و ۲۵۰ هزار دلار جریمه نقدی محکوم شد.
 
- نتیجه آرا در کارولینای شمالی همچنان مبهم است: در حالی که شمارش آرا در ایالت «کارولینای شمالی» تقریبا تمام شده و ترامپ با اختلاف اندک پیشتاز است، این ایالت هنوز برنده رسمی رای گیری را معرفی نکرده است.
 
- تداوم فشار کارزار انتخاباتی ترامپ بر ایالت «جورجیا» برای شمارش همه آرا 
 
- حمایت مجدد «میچ مک کانل»، رییس اکثریت سنا از ادعا‌های انتخاباتی ترامپ
 
- همکاری همسر هریس با تیم انتقالی بایدن: «داگلاس امهوف»، وکیل آمریکایی و همسر «کامالا هریس»، در حال همکاری با تیم انتقالی بایدن است.
 
- کارزار انتخاباتی ترامپ از پیروزی قریب الوقوع دادخواست حقوقی خود در مورد رای گیری در ایالت «پنسیلوانیا» خبر داد.
 
- موضع بایدن در مورد عدم همکاری کاخ سفید با تیم انتقالی: جو بایدن ضمن شرم آور خواندن امتناع ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، اعلام کرد «امتناع ترامپ از همکاری با روند انتقال مسالمت آمیز قدرت تاثیری در سرعت حرکت ما نخواهد داشت.»
 
- آغاز رایزنی‌های تیم انتقالی بایدن با سران اروپایی
 
- لغو سفر تفریحی پنس: سفر تفریحی «مایک پنس»، معاون ترامپ به ایالت «فلوریدا»، به دلیل تلاش کارزار ترامپ برای ابطال نتیجه انتخابات در چند ایالت، لغو شد.
 
- براساس نظرسنجی «پولیتیکو و مورنینگ کانسولت»، ۷۰ درصد جمهوریخواهان انتخابات آمریکا را ناعادلانه می‌دانند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *