۸ کشتی مواد اولیه روغن در انتظار ترخیص از گمرک
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر وجود دارد گفت: ۸ کشتی حاوی مواد اولیه روغن خام به دلیل مشکل اسنادی و ارزی تخلیه نمیشوند.
خبرگزاری میزان -
- بنا به اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرهاد منتصر کوهساری در آئین آغاز به کار ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی غلات در این بندر با اشاره به نامه و مصوبه اخیر تنظیم بازار در مورد مدت ماندگاری کالا در گمرکات برای ترخیص اظهار کرد: بندر محل گذر کالا است و سازمان بنادر و دریانوردی تنها نگهدارنده کالا به شمار میآید. به همین خاطر ما نمیتوانیم بخشنامهای که ستاد تنظیم بازار ابلاغ میکند را تغییر دهیم.
وی با اشاره به اینکه اگر تعرفهها پلکانی باشد، کالا مشمول افزایش قیمت میشود، تصریح کرد: به این طریق و با محاسبه به این شکل، صاحبان کالا مدت نگهداری کالا در بنادر را کاهش میدهند و در این شرایط بنادر محل گذر و عبور کالا میشود.
معاون بندری سازمان بنادر اظهار کرد: زمانی که تعرفه ثابت و درجا میزند این تعرفهها باعث افزایش مدت ماندگاری کالا در گمرکات میشود و باید بررسی انجام گیرد تا مشکل صاحبان کالا حل شود.
وی درباره این موضوع که تعرفههای رایگان باعث شده کالاها در بنادر باقی بمانند، گفت: زمانی که پول ارز به صاحبان کالا داده نشود، بار آنها مشمول تخفیف میشود، اما اگر پول ارز داده شود و کالا را نگه دارند باید بعد از ۳۰ روز کالا را خارج کنند در غیر اینصورت باید از تعرفههای پلکانی استفاده کنیم.
منتصر کوهساری با بیان اینکه ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر انبارها و پای اسکلهها و لنگرگاهها وجود دارد، گفت: از این میزان ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تن کالا در انبارها و ۷۰۰ هزار تن هم در پایه اسکلهها و لنگرگاهها در حال تخلیه است.
وی با اشاره به اینکه اگر تعرفهها پلکانی باشد، کالا مشمول افزایش قیمت میشود، تصریح کرد: به این طریق و با محاسبه به این شکل، صاحبان کالا مدت نگهداری کالا در بنادر را کاهش میدهند و در این شرایط بنادر محل گذر و عبور کالا میشود.
معاون بندری سازمان بنادر اظهار کرد: زمانی که تعرفه ثابت و درجا میزند این تعرفهها باعث افزایش مدت ماندگاری کالا در گمرکات میشود و باید بررسی انجام گیرد تا مشکل صاحبان کالا حل شود.
وی درباره این موضوع که تعرفههای رایگان باعث شده کالاها در بنادر باقی بمانند، گفت: زمانی که پول ارز به صاحبان کالا داده نشود، بار آنها مشمول تخفیف میشود، اما اگر پول ارز داده شود و کالا را نگه دارند باید بعد از ۳۰ روز کالا را خارج کنند در غیر اینصورت باید از تعرفههای پلکانی استفاده کنیم.
منتصر کوهساری با بیان اینکه ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر انبارها و پای اسکلهها و لنگرگاهها وجود دارد، گفت: از این میزان ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تن کالا در انبارها و ۷۰۰ هزار تن هم در پایه اسکلهها و لنگرگاهها در حال تخلیه است.
معاون بندری سازمان بنادر و دریا نوردی درباره ۸ کشتی که دارای مواد اولیه تولید روغن هستند، اما در بنادر پهلوگیری نمیشوند هم گفت: این ۸ کشتی به دلیل آنکه مشکل اسنادی و ارزی دارند تخلیه و بارگیری نمیشوند.
کوهساری اظهار کرد: به محض آنکه کشتی وارد بنادر شود و اعلام ورود کند با وجود آنکه سازمان بنادر آنلاین و دارای تمامی تجهیزات تخلیه و بارگیری است و با توجه به خلوت بودن اسکلهها هیچ مشکلی برای پهلوگیری و تخلیه کالا نداریم و به محض آنکه نماینده کشتیرانی از ما تقاضا کند اقدامات تخلیه و بارگیری صورت میگیرد.
وی با بیان اینکه مشکل اسنادی این کشتیها در صورتی که رفع شود به سرعت اقدامات تخلیه و بارگیری کالاها انجام میگیرد میگیرد، اظهار داشت: هم اکنون در تمامی بنادر شمالی و جنوبی ظرفیتهای خالی وجود داشته و هیچ مشکلی برای پهلوگیری وجود ندارد. به همین خاطر سازمان بنادر مشکلی برای تخلیه کشتیهای حاوی مواد اولیه روغن ندارد.
کوهساری همچنین درباره وجود صف برای ترخیص لاستیک در بنادر هم گفت: لاستیکها در محوطه بنادر هستند و هیچ صفی برای تخلیه آنها ایجاد نشده و کار و فرآیند تخلیه با سرعت در حال انجام است.
وی با بیان اینکه با هندیها قرارداد ۸۵ میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار منعقد کردهایم، گفت: هندیها قول دادند که اولین تجهیزات را تا پایان سال وارد بندر چابهار کنند و این تجهیزات شامل جرثقیلهای موبایلی است که طبق بررسیهای صورت گرفته در حال بارگیری است.
منتصر کوهساری بیان کرد: زیرساختهای توسعه چابهار از منابع داخلی سازمان انجام میشود و برنامه ورود ۸۵ میلیون تجهیزاتی که قرار است وارد کنند آغاز شده و پاکتهای مناقصه ارائه شده و بخشی از پاکتها هم هم باز شده و ما امیدواریم اولین تجهیزات هم تا پایان امسال برسد. چینیها در بندر چابهار هیچ فعالیتی نمیکنند و چندی پیش قرار بود مزایده جدیدی برگزار کنند که نپذیرفتند.
کوهساری اظهار کرد: به محض آنکه کشتی وارد بنادر شود و اعلام ورود کند با وجود آنکه سازمان بنادر آنلاین و دارای تمامی تجهیزات تخلیه و بارگیری است و با توجه به خلوت بودن اسکلهها هیچ مشکلی برای پهلوگیری و تخلیه کالا نداریم و به محض آنکه نماینده کشتیرانی از ما تقاضا کند اقدامات تخلیه و بارگیری صورت میگیرد.
وی با بیان اینکه مشکل اسنادی این کشتیها در صورتی که رفع شود به سرعت اقدامات تخلیه و بارگیری کالاها انجام میگیرد میگیرد، اظهار داشت: هم اکنون در تمامی بنادر شمالی و جنوبی ظرفیتهای خالی وجود داشته و هیچ مشکلی برای پهلوگیری وجود ندارد. به همین خاطر سازمان بنادر مشکلی برای تخلیه کشتیهای حاوی مواد اولیه روغن ندارد.
کوهساری همچنین درباره وجود صف برای ترخیص لاستیک در بنادر هم گفت: لاستیکها در محوطه بنادر هستند و هیچ صفی برای تخلیه آنها ایجاد نشده و کار و فرآیند تخلیه با سرعت در حال انجام است.
وی با بیان اینکه با هندیها قرارداد ۸۵ میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار منعقد کردهایم، گفت: هندیها قول دادند که اولین تجهیزات را تا پایان سال وارد بندر چابهار کنند و این تجهیزات شامل جرثقیلهای موبایلی است که طبق بررسیهای صورت گرفته در حال بارگیری است.
منتصر کوهساری بیان کرد: زیرساختهای توسعه چابهار از منابع داخلی سازمان انجام میشود و برنامه ورود ۸۵ میلیون تجهیزاتی که قرار است وارد کنند آغاز شده و پاکتهای مناقصه ارائه شده و بخشی از پاکتها هم هم باز شده و ما امیدواریم اولین تجهیزات هم تا پایان امسال برسد. چینیها در بندر چابهار هیچ فعالیتی نمیکنند و چندی پیش قرار بود مزایده جدیدی برگزار کنند که نپذیرفتند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *