جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی و هرآنچه که از آن نمیدانید/ افزایش ابهامات در صورت عدم پاسخگویی بهموقع مسئولان
- خبرفوری نوشت: محمد محمودی در خصوص جزئیات جعبه سیاه هواپیمای اکراینی اظهار داشت: برخی رسانههای مخالف چنین مطرح میکنند که تأخیر حدود شش ماهه در ارسال جعبههای سیاه و مصاحبه مقامات باعث ایجاد ابهاماتی در این راستا شده است.
وی با اشاره به این که با نگاهی غیر متعصبانه و غیر احساسی و بنابر آنچه که تا کنون رسما منتشر گردیده است پاسخ را میتوان یافت، گفت: به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، جعبههای سیاه در روز سانحه و در محل سقوط هواپیما کشف شده و دادستان نظامی استان تهران در دیدار با تعدادی از خانوادهای شهدای سانحه این موضوع را اعلام و تأیید نموده است.
وی افزود: دادستان نظامی استان تهران در دیدار با تعدادی از خانوادههای شهدای سانحه اعلام کرد جعبههای سیاه با نظارت دادسرای نظامی در محلی پلمپ و طبق استاندارهای ایکائو توسط سازمان هواپیمایی کشوری نگهداری میشود و در فرایند بازخوانی، کلیه کشورهای ذینفع و نماینده ایکائو حضور خواهد داشت.
محمودی ضمن اشاره به تأخیر در تعیین تکلیف جعبههای سیاه هواپیمای اوکراینی بیان کرد: در نهایت جعبههای سیاه هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین با حضور نماینده دادسرای نظامی تهران به پاریس منتقل شد تا در مرکز دفتر بررسی و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه (BEA) کار بازخوانی و تحلیل یافتههای بازیابی شده آن آغاز شود.
وی یادآور شد: هیات ایرانی ۲۷ تیر ۱۳۹۹ برابر با ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۰ با در اختیار داشتن جعبههای سیاه به فرانسه اعزام و فرآیند بازخوانی روز دوشنبه سیام تیر ۹۹ برابر با ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۰ با حضور نمایندگان کشورهای ذینفع و ایکائو به صورت رسمی آغاز شد.
محمودی افزود: بعد از اتمام موفقیت آمیز عملیات استخراج و دانلود داده ها، ایران به عنوان مسئول بررسی سانحه اعلام کرد در آزمایشگاه همه چیز حرفهای و مطابق با مقررات بین المللی انجام شده است.
وی بیان کرد: سازمان تحقیقات سوانح و امنیت هوایی فرانسه نیز طی توئیتی اعلام کرد بخش موسوم به ضبط مکالمات کابین خلبان (CVR) و همچنین دادههای پروازی (FDR) با موفقیت استخراج و بازخوانی شده است. همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، به هنگام استخراج و بازخوانی دادههای جعبههای سیاه، هیأتهایی از ایران، اوکراین، آمریکا، کانادا، انگستان، اسکاتلند، سوئد، شرکت هواپیماسازی بوئینگ، سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی، شرکت فرانسوی هوافضا و صنایع دفاعی سفران حضور داشتند.
این حقوقدان با اشاره به اینکه چندی پیش معاون وزارت خارجه اوکراین بعد از دور دوم مذاکرات با ایران، طی مصاحبهای صحت چنین موضوعی را تأیید نکرده است، با طرح این پرسش که حال باید پرسید اگر واقعا جعبههای سیاه در ایران مورد تعمیر یا دستکاری قرار گرفته است آیا مسؤولین آزمایشگاه فرانسه متوجه این موضوع نمیشدند؟ اذعان کرد: کشورهای ذینفع و نماینده ایکائو بر فرایند استخراج حافظهها و دانلود محتوای آنها به صورت همزمان و به طور مستقیم نظارت داشته اند. آیا آنها هم متوجه چنین چیزی نشده اند؟ اگر واقعا جعبهای سیاه دستکاری شده بود، چرا تا کنون هیچ کدام از کشورهای ذینفع یا ایکائو یا مسؤولین آزمایشگاه فرانسه چنین چیزی را تأیید نکرده اند؟
این حقوقدان با بیان اینکه اکنون زمان پایان دادن به حاشیههای هواپیمای اوکراینی است، ادامه داد: میتوان گفت با نگاهی به نحوه و فرایند بازخوانی جعبههای سیاه در یکی از مجهزترین آزمایشگاههای جهان و در حضور نمایندگان کشورهای ذینفع، وقت آن رسیده است به تمامی این خبرپراکنیها و حاشیه سازیهای بی اساس و بی مبنا پایان داد.
محمودی تصریح کرد: به نظر میرسد طرح این موضوع صرفا به قصد ابهام پراکنی و بهره برداری نادرست و تحریک افکار عمومی و سوء استفاده از احساسات خانوادههای شهدا و جانباختگان سانحه انجام میگیرد و شایسته بود مقامات مسئول در وقت مناسب به این ابهام پاسخ مناسب را ارائه میکردند.