درخواست کمک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از سازمان برنامه و بودجه
- طبق گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچیزاده، روز سه شنبه، ششم آبان ماه در آیین آغازین دوازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات با قدردانی از تلاشهای انجامشده برای برگزاری این دوره و گرامیداشت یاد بنیانگذاران همایش ملی قیر، آسفالت و ماشینآلات، گفت: اقداماتی نظیر راهاندازی سامانه مدیریت روسازی﴿PMS﴾ که از چندسال گذشته در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شکل گرفته است، با همکاری آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک میسر شده و پیش رفته است؛ امروز نیز همکاری مرکز تحقیقات و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به قوت خود باقی است و امیدواریم با روی کار آمدن مدیرعامل جدید، بتوانیم این همکاریها را موثرتر پیش ببریم.
او افزود: در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به مقوله مدیریت داراییها بسیار نیازمندیم و محدودیتهای مالی، افزایش قیمتها، کمبود منابع و گرانتر شدن نگهداری از راهها به ما حکم میکند که از روشهای علمیتر استفاده کنیم.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: زمانی۲۰ تا ۲۵ میلیون تن آسفالت در جادههای کشور اجرا میکردیم، اما امروز این میزان بهدلیل محدودیتهایی ذکرشده به مراتب کاهش یافته است؛ بنابراین وقتی با محدودیت منابع روبروییم، رفتن به سمت روشهای عالمانه و کارشناسانه بسیار موثر خواهد بود.
او عملیاتی کردن مباحث QA و QC را نیازمند همتی همهجانبه خواند و گفت: همراهی دستگاههایی مانند، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و شرکت ساخت زیربناهای حمل و نقل کشور در پروژههای EPC (Engineering/procurement/construction -که نقش وزارت راه و شهرسازی برای کنترل آنها ضعیفتر و برای نگهداری پررنگتر است- بسیار مهم و اثرگذار است؛ بنابراین باید ساز و کارهایی که بتواند به اعمال نظارت ما برای نیل به یک محصول بهتر و با کیفیتتر بینجامد، بهروز کنیم.
شکرچیزاده، برگزاری همایشهای تخصصی را، فرصتی مغتنم برای گردآمدن کنشگران حوزه قیر، آسفالت و ماشینآلات برشمرد تا بحثها بهصورت تخصصی و کارشناسی دنبال شود و به تبادل تجربه بینجامد و افزود: اگر در سالهای آینده نیز محدودیتهایی در برگزاری حضوری برنامههایمان داشته باشیم، حتما باید راهکارهای تعامل کردن را بیشتر کنیم.
او با اشاره به اینکه، راه، از جمله حوزههایی است، که تخصیص منابع بالایی در میان حوزههای وزارت راه و شهرسازی دارد، خاطرنشان کرد: حتما باید در خصوص بخشهای مختلف حوزه راه گفتگو و تبادل تجربه شود و روشهای نوین در این حوزه را مدون کنیم و به پیش ببریم.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین از سازمان برنامه و بودجه خواست، بهعنوان مغز متفکر مالی و برنامهریزی کشور، این مرکز تحقیقاتی را همراهی کند تا شرایط بهتری در حوزه راه برقرار شود.
او با اشاره به توجه و تاکید وزیر راه و شهرسازی بر مباحث کنترل کیفی و ارزیابی واحدهای تولیدکننده قیر، گفت: وزیر راه و شهرسازی، مسوولیت کنترل کیفی قیر در کشور را بر عهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گذاشته است و این مسوولیت باید با همکاری شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و شبکه گسترده این شرکت در سطح کشور انجام شود تا در نهایت به ارتقا کیفی و بهبود وضعیت راهها نائل شویم.
شکرچیزاده با اشاره به رونمایی از نقشه (PG (Performance Griding در سال گذشته توسط وزیر راه و شهرسازی، از تلاش برای برداشتن گامی رو به جلو در جهت عملیاتی و کاربردی کردن این نقشه خبر داد و خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم تعامل با سازمان برنامه و بودجه را جدیتر کنیم و این سازمان نقشه PG را ابلاغ کند، بهصورت همه گیر شاهد تغییر پارادایم و فرهنگ قیر کشور خواهیم بود و تحقق این هدف، یک گام رو به جلو و نشانهای از توسعهیافتگی است.