انتشار فراخوان رویداد جایزۀ بزرگ قلم البرز/اهدای جایزه یوری لیوبیموف به تئودور ترزوپولوس
- تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالنهای نمایش بودند اما تماشاخانههای تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکلهای بهداشتی میزبان مخاطبان باشند.
در این میان بسیاری از کارگردانان مطرح تئاتر از اجرا سر باز زدند، بسیاری از اجراهای مطرح و برخی دیگر از اجراهایی که از حضور بازیگران چهره و سلبریتیها بهره میبردند ادامه کار خود را به بعد از پایان بیماری کرونا منتقل کردند اما در این میان برخی از کارگردانان جوان فرصت را غنیمت شمرده و آثار خود را روی صحنه بردند.
مجموعه نمایشنامههای نو در پنج دفتر منتشر شد
مجموعه نمایشنامههای نو در پنج دفتر در انتشارات نودا منتشر شد. در این مجموعه که آثاری از خلیل اسماعیلی، جواد تولمی، مسلم آئینی، فرزین فرجی، نگین صادقی پور، شیرین صبور، پریسا عباس زاده، لاله گلرخ عربانی، و تهمینه کاویانپور را در بر میگیرد، سعی شده موضوعات و مسایل روز و مهم جامعه با نگاهی نو و ساختاری متفاوت به نگارش درآید.
فهرست مجموعه پنج دفتر منتشر شده به ترتیب ذیل است:
نمایشنامههای دفتر اول: پشت پلکهای آقای جیم. ر، چهارفصل، خانه گمشده و رویای آمریکایی
نمایشنامههای دفتر: استثنا بر قاعده، خاطرات خط خورده، رویای نیمه شب زمستان و قربانی خانه عشق
نمایشنامههای دفتر سوم: چیز، سکوتی نسبتا طولانی، سه روایت سه سوسک، عروسک خانه، فصل کشتار اسب سفید
نمایشنامههای دفتر چهارم: برزخ، پلکهای نیمه باز، شانتاژ، قرار ملاقات و مراقب خودت باش رفیق
نمایشنامههای دفتر پنجم: بختک، پس از سکوت، زنگولههای بیصدا، شرط بندی و مامور مرگ
اهدای جایزه یوری لیوبیموف به تئودور ترزوپولوس
جایزه جهانی تئاتر یوری لیوبیموف در سال ۲۰۲۰ به یکی از مشهورترین کارگردانان تئاتر و اپرای جهان، تئودور ترزوپولوس از یونان اهدا خواهد شد.
جایزه تئاتر جهانی یوری لیوبیموف به یاد و خاطره، کارگردان مشهور تئاتر روسیه نام گرفته که در سال ۱۹۱۵ به دنیا آمد و در ۲۰۱۴ چشم از جهان فروبست. لیوبیموف چهرهشناخته شدهای در محافل هنری سرتاسر جهان بود. نمایشهای او منحصربفرد و خلاقانه بودند، نخستین نمایشهای او در دوران اتحاد جماهیر شوروی روی صحنه میرفت. او در دوران اتحاد جماهیر شوروی تابعیت روسی خود را از دست داد، اما به دلیل رویکرد منحصر بفردش در زمینه اپرا و نمایشهای صحنهای به اروپا مدام دعوت میشد، باوجودی که او یک روسی بیوطن و مهاجر بود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی یوری لیوبیوف دوباره به زادگاهش برگشت و گذرنامه روسی دریافت کرد.
به یاد او هر ساله جایزه جهانی تئاتر یوری لیوبیموف به چهرهای مشهور و معتبر در عرصه تئاتر اهدا میشود و امسال کارگردان یونانی تئودور ترزوپولوس این جایزه را دریافت میکند.
در گذشته این جایزه در ماه تولد یوری لیوبیموف اواخر ماه سپتامبر به برنده اهدا میشد. امسال به دلیل پاندمی ویروس کرونا مراسمی برای اهدای این جایزه به صورت حضوری برگزار نمیشود؛ و قرار است مراسم سال آینده برگزار شود.
تئودور ترزوپولوس، نمایشنامهنویس، استاد دانشگاه، کارگردان و موسس تیهتر المپیک است. او شخصیتی مشهور در عرصه تئاتر در جهان است که جوایز فراوانی در کشورش و اقصی نقاط جهان به دلیل اجرای آثار آموزشی و هنری دریافت کرده است.
او ترادژیهای یونان و آثاری از سوفوکل، آیسخولوس و اوریپید یا از نویسندگان معاصر مشهور یونان و جهان، نمایشهایی را در کشورهای مختلف به روی صحنه برده است. سال ۱۹۸۵ تئودور گروه اتیس تیهتر را راه اندازی کرد و همراه گروهش بیش از ۲۱۰۰ نمایش طی ۲۵ ساله در دنیا اجرا کرد.
از سال ۲۰۱۳ هرساله ورکشاپی تابستانه با نام «بازگشت دیونیسوس- روش تئودور ترزوپولوس» برای بازیگران و کارگردانان جوان برگزار میکند. براساس متد او و گروهش کتابهای به زبانهای انگلیسی، یونانی، آلمانی، ترکی، روسی، چینی، ایتالیایی، لهستانی، کرهای و عربی منتشر شده است. متد او را با استانیسلاوسکی مقایسه میکنند.
کتاب «بازگشت دیونیسوس» سال ۲۰۱۵ به چاپ رسید و به زبانهای متنوعی ترجمه شد. قرار است مراسم اهدای جایزه سال آینده در یونان برگزار شود.
انتشار فراخوان رویداد جایزۀ بزرگ قلم البرز
فراخوان نخستین رویداد نمایشنامه نویسی و پژوهش جایزۀ بزرگ قلم (بزرگداشت استاد احمد دامود) منتشر شد.
مدیرکل ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: فراخوان نخستین رویداد نمایشنامه نویسی و پژوهشی جایزۀ بزرگ قلم البرز (بزرگداشت استاد احمد دامود)، به همّت انجمن نمایش استان البرز و معاونت هنری و سینمایی ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.
در این فراخوان آمده است:
با توجّه به عدم امکان برگزاری دهمین جشنوارۀ تئاتر استانی البرز در سال جاری به لحاظ شیوع بیماری کرونا و لزوم صیانت از سلامت هنرمندان نمایش و مخاطبان آن، ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز با همکاری انجمن نمایش استان در راستای تقویت بسترهای نمایشنامه نویسی و ترغیب نمایشنامه نویسان استان، اوّلین رویداد نمایشنامه نویسی را با عنوان جایزۀ بزرگ قلم (بزرگداشت استاد احمد دامود) را برگزار میکند.
این جشنواره در دوبخش نمایشنامه نویسی و پژوهش، با موضوعات جهش تولید، نقش مدافعان سلامت در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، ایثار و شهادت و هشت سال دفاع مقدس (جایزۀ بزرگ سردار شهید قاسم سلیمانی)، حجاب و عفاف و موضوعات آزاد، و به صورت رقابتی برگزار میشود.
جوایز آثار برگزیده در هر دو بخش به شرح زیر است:
رتبۀ اوّل ۳۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال
رتبۀ دوّم ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال
رتبۀ سوّم ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال
علاقهمندان میتوانند با دریافت فایل فراخوان جشنواره در انتهای همین خبر، و پس از پر کردن فرم شرکت در جشنواره، فرم و آثار مکتوب خود را به صورت pdf به آدرس www.namayeshealborz@gmail.com ارسال نمایند. همچنین متقاضیان پس از ارسال آثار باید درخواست خود را به شمارۀ واتساپ ۰۹۳۹۷۷۸۱۷۹۴ اطلاع بدهند.
ویدئو کنفرانس اتحادیه جهانی دراماتراپی برگزار شد
سومین ویدئو کنفرانس سال (۲۰۲۰ میلادی) اتحادیه جهانی دراماتراپی روز گذشته ۲۲ اکتبر مصادف با یکم آبان با حضور ده عضو هیات موسس و نمایندگانی از ۹۲ کشور جهان با موضوع راهکارهای دراماتراپی در وضعیت کووید ۱۹ برگزار شد.
در این نشست نمایندگان کشورهای کره جنوبی، کانادا، آرژانتین، آمریکا، یونان، کنیا، سریلانکا، انگلستان، هند و ایران دیدگاههای خود را در خصوص دراماتراپی دیجیتالی در وضعیت کرنایی بیان کردند.
در ابتدای این جلسه نیشا ساجنانی متخصص حوزه دراماتراپی و نماینده کشور آمریکا گزارشی آماری در خصوص فعالیتهای علمی و تخصصی حوزه دراماتراپی در کشورهای مختلف ارائه کرد که مورد توجه اعضای جدید قرار گرفت.
در ادامه نخستین کشوری که دیدگاههای خود را در خصوص دراماتراپی دیجیتالی اعلام کرد کشور ایران بود. مجید امرایی دبیرکل انجمن دراماتراپی ایران نوزده شاخصه دراماتراپی دیجیتالی را بیان کرد که مورد استقبال اعضا قرار گرفت.
عضو بنیانگزار اتحادیه بین المللی دراماتراپی ایران گفت: در دراماتراپی دیجیتالی متن فقط یک ایده است؛ که به روش بداهه سازی و بداهه پردازی و با هدف بیان مسئله است. صحنه متنوع است و به معنای هویت بخشی به فضای نمایشی است، یعنی هر مکان و هر زمان.
امرایی دیگر ویژگی دراماتراپی دیحیتالی را ترکیبی بودن این درمان نمایش محور دانست و گفت: دراماتراپی دیجیتالی نوعی مونتاژ همزمان کلمات، کنش، حرکت، صدا، تصویر و رنگ و گرافیک است.
این استاد دانشگاه فعال سازی محیط را شاخصهی مهم دراماتراپی دیجیتالی دانست و افزود: آشنایی با زبان دیجیتال امری حیاتی است و (برنامه آموزشی) بصورت آنلاین و مجازی در نظر گرفته میشود. نویسنده کتاب نمایش درمانی در مسیر تکامل با اشاره به شاخصههای دراماتراپی دیجیتالی تصریح کرد: در این روش مواجهه درمانی زمان، مکان و موضوع متغیر است و مهم بودن در لحظه و اکنون است.
وی در ادامه افزود: در دراماتراپی دیجیتالی تخیل و تجسم فضا با عناصر خارجی به دست میآید. خلاقیت آنی فرصتی برای پرورش و نوآوری فراهم میکند.
وی گفت: در این نوع درمان هنر محور، روند کار آسان، ارزان و مقرون به صرفه است؛ و محدودیت زمانی و مکانی وجود ندارد. عناصر غیرکلامی در اولویت هستند؛ و به نوعی درام اپیزودیک است.
نماینده ایران در اتحادیه جهانی دراماتراپی در ادامه ویژگیهای دراماتراپی دیجیتالی بیان داشت: در این درمان غیر دارویی، واقعیت و رویا با هدف تخلیه روانی در هم ترکیب میشوند و آسیبهای درمانی حضوری را ندارد و با رویکردهای خانواده محوری و شناختی - رفتاری تأثیر زیادی در اصلاح مشکلات درمانجویان دارد.
ویدئو کنفرانس بین المللی دراماتراپی همزمان با هفتهی جهانی دراماتراپی با حضور نمایندگانی از صد و دو کشور جهان روز گذشته ۲۲ اکتبر به صورت مجازی و با موضوع راهکارهای دراماتراپی در وضعیت کرنایی برگزار شد.