رضایتمندی مراجعان از سازمان قضایی نیروهای مسلح/ دستورالعمل حفظ کرامت جزء مهمترین دستورالعملهای قوه قضاییه است
- به منظور بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته در اجرای دستورالعمل حفظ کرامت و ارزشهای انسانی در سازمان قضایی نیروهای مسلح، نشست ویدئوکنفرانس با حضور روسای سازمانهای قضایی نیروهای مسلح سراسر کشور برگزار شد.
در ابتدای این نشست، محمدجعفر شهبازی مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومیسازمان قضایی نیروهای مسلح به تشریح دستور کار این همایش پرداخت و سه استان منتخب در گزارش و اجرای این دستورالعمل را استانهای آذربایجان غربی، کرمان و مرکزی معرفی کرد.
در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین بهرامی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: در حالیکه مبحث تکریم مردم در دنیا حدود ۵۰ تا ۶۰ سال بیشتر سابقه ندارد این موضوع در آیات قرآن در قالب دو بحث مهم کرامت و فضیلت انسان مطرح شده است.
وی آیه ۷۰ سوره اسرا را نشانه کاملی از کرامت انسان در دین مبین اسلام برشمرد و افزود: این آیه نه تنها مسلمانان بلکه همه بشریت را شامل میشود و کرامت، عنایت خاص خدا به انسان است.
این مقام قضایی، خوش اخلاقی، صبر و شکیبایی، بار مردم را به دوش کشیدن، ایثار، همت بلند، وفاداری به پیمان، خلوص و یکرنگی، عفو و گذشت، بخشندگی و کینهتوز نبودن را مهمترین شاخصهای کرامت انسان بر اساس روایات برشمرد.
وی تأکید کرد: مسئولی که مردم را گرامیمیدارد در واقع برای شخصیت خودش احترام قائل شده است و با مراجعان و کارمندانش حکیمانه و عاقلانه برخورد میکند.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در ادامه، بر اجرای دقیق بخشنامهها و دستورالعملهای مصوب رئیس قوه قضاییه تأکید کرد و گفت: دستورالعمل حفظ کرامت و ارزشهای انسانی جزء مهمترین دستورالعملهای قوه قضاییه است و مبانی آن بر اساس آموزهای دینی، قانون اساسی و سیاستهای کلی قضایی ابلاغی مقام معظم رهبری شکل گرفته است.
وی تلاش در راستای گسترش عدل و آزادیهای مشروع را از اهداف این دستورالعمل برشمرد و گفت: از مصادیق کرامت در سازمان قضایی نیروهای مسلح، اتخاذ تدابیر لازم جهت کاهش فرآیند دادرسی، دستیابی سریع و آسان مردم به حقوق خود و بهره مندی شهروندان از حقوق شهروندی است.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی ارتقای سطح کارآمدی سازمان قضایی نیروهای مسلح و پاسخگویی مناسب کارکنان به ارباب رجوع را از دیگر اهداف این دستورالعمل عنوان کرد و افزود: همه باید برای کارآمدی به خصوص در رسیدگیهای قضایی تلاش کنیم و جواب سربالا دادن دور از شأن مردم است.
وی افزایش میزان رضایت مندی ارباب رجوع از عملکرد دستگاه قضایی و کارکنان را مهم توصیف کرد و گفت: خوشبختانه بر اساس پژوهشهای به عمل آمده، رضایتمندی مراجعان از سازمان قضایی نیروهای مسلح بالاست، ولی نباید متوقف شویم بلکه به فکر افزایش رضایت مردم باشیم.
این مقام قضایی پایش و ارزیابی کمیت و کیفیت ارائه خدمات در سازمان قضایی نیروهای مسلح را یکی از اهداف حفظ کرامت انسانی در دستگاه عدلیه برشمرد و افزود: به منظور بهبود و ارتقای خدمات قضایی، معاونتهای نظارت و بازرسی و قضایی و حقوقی در قالب یک طرح مشترک نحوه رسیدگی و آرای محاکم نظامی را مورد نقد قرار دهند.
وی از قضات خواست در پروندههای مهم و حساس قبل از صدور حکم برای استناد و استدلال قضایی و تهیه گردش کار مناسب از مشورت صاحب نظران بهره ببرند.
در ادامه، معاونان قضایی و حقوقی، توسعه مدیریت و منابع و نظارت و بازرسی سازمان قضایی نیروهای مسلح به تشریح دستورالعمل و آخرین اقدامات صورت گرفته در اجرای آن پرداختند سپس روسای سازمانهای قضایی نیروهای مسلح استانهای آذربایجان غربی، کرمان و مرکزی به عنوان استانهای منتخب، گزارشی از فعالیتهای خود را برای تحقق اهداف این دستورالعمل ارائه کردند.