نقش موثر ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر در سطح بین المللی/ ردپای آمریکا در مافیای تولید مواد مخدر در منطقه
وی ادامه داد: شاخصها نشان میدهد که مواد مخدر مکشوفه با منشا تریاک ۸۵۳ تن است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است. عملیات و درگیری نسبت به ۶ ماهه سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته و باندها و گروهایی که شناسایی و متلاشی شده اند ۱۲۷۳ باند، که نسبت ۶ ماهه به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته است.
معاون مقابله با عرضه و امور بینالملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از حیث جغرافیای کشف ۷۲ درصد از کشفیات در مناطق شرق و حاشیه شرق و ۲۸ درصد در سایر استانهای کشور است.
وی افزود: در راستای ضربه زدن به بنیانهای مالی قاچاقچیان مواد مخدر در شش ماهه اول سال جاری ۱۰۳ درصد ارزش ریالی اموال منقول و غیر منقول نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
تدابیر و سیاستهای نظام جمهوری اسلامی در زمینه مواد مخدر
اصلانی عنوان کرد: اقدامات حوزه مقابله طیف وسیعی از برنامه و فعالیتها در حوزه بین المللی منطقهای و داخلی را شامل میگردد که از منظر بین المللی بهره گیری از ظرفیت نهادها و مجامع جهانی و منطقهای تا برنامههای دو و چند جانبه با کشورهای هدف را شامل میگردد. در این مقوله هدف آن است که بتوان با جهت دادن توجهات به سمت کانونهای تهدید، قطبهای تولید و قاچاق مواد مخدر و روانگردان و نیز کنترل مناسب بر محمولههای ترانزیتی پیش سازها به سمت این کانونها، نسبت به محدود نمودن هر چه بیشتر فعالیت سوداگران مرگ و کاهش روز افزون تولید، قاچاق و ترانزیت مواد اقدام نمود.
وی افزود: در عرصه داخلی نیز طرحها، برنامهها و فعالیتهای مبتنی بر سیاستهای بالادستی خصوصاً سیاستهای کلی نظام در امر مبارزه با مواد مخدر، قانون مبارزه با مواد مخدر، برنامههای ۵ ساله توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و ... و فعالیتهای مبتنی بر جلوگیری از ورود مواد به داخل در طول مرزها تا مقابله با توزیع و سوء مصرف در سطح کشور و نیز مقابله با ترانزیت مواد از مسیر جمهوری اسلامی ایران به دیگر کشورها را در بر میگیرد.
اصلانی گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک مرجع ملی برای هموطنان و کشورهای خارجی جایگاهی مشخص و شناخته شده است. زیرا در راس این ستاد ریاست محترم جمهوری به عنوان رئیس ستاد، مسئولیت آن را به عهده دارد و جزء یکی از نهادهایی است که بعد از انقلاب اسلامی به منظور اهمیت دادن به مبارزه با مواد مخدر تاسیس شده است و توانسته جایگاه مبارزه با مواد مخدر رابه نحو مطلوبی درسطح داخلی وخارجی معرفی کند، وظایف این ستاد سیاست گذاری، برنامهریزی و نظارت بر اعضای ستاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر میباشد.
جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر درسطح بین المللی
سردار اصلانی در خصوص جایگاه جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با مواد مخدر درسطح بین المللی بیان کرد: سالهای متعددی است که نقش و جایگاه منحصر بفرد جمهوری اسلامی ایران در جهان بهعنوان مؤثرترین کشور در خط اول مبارزه با موادمخدر مورد تأیید و اذعان مجامع بینالمللی قرار گرفته است؛ لیکن این تمجید و تقدیرهای بینالمللی منجر به اقدام عملی جامعه جهانی به منظور تقویت، توسعه و ارتقای فنی و تجهیزاتی نیروهای مقابلهای ایران برای مبارزه اثربخش با مافیای جهانی و شبکههای کاملاً مجهز بینالمللی قاچاق و ترانزیت مواد مخدر در منطقه نشده است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن همکاری با ساختارهای مختلف منطقهای و بینالمللی در زمینه مبارزه با مواد مخدر، همواره یکی از فعالترین کشورها در مشارکت در برنامههای مشابه از جمله برنامه منطقهای افغانستان و کشورهای همسایه بوده و میباشد. تقویت و تجهیز مرزهای کشورهای عضو منطقه در حوزه مقابله با عرضه از جمله موضوعات بسیار مهم است که باید مورد توجه برنامه آتی منطقه قرار گیرد.
معاون مقابله با عرضه و امور بینالملل ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت:مافیای بین المللی و حضور نظامیان آمریکایی و انگلیسی در افغانستان ازمهمترین علل افزایش تولید موادمخدر در این کشور هستند و از همه مهتر هم مرزی جمهوری اسلامی ایران با افغانستان به عنوان مهمترین تولید کننده مواد تهدیدی جدی برای کشور ما است.
این مقام مسئول در ستاد بر اهمیت جایگاه ابتکار سه جانبه بهعنوان ساختاری که سه عضو مهم از برنامه منطقهای یعنی جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان در آن حضور دارند، تأکید و توصیه کرد تا پشتیبانی و حمایت لازم از این ابتکار بهعنوان هسته اصلی برنامه منطقهای صورت گیرد؛ چرا که این امر، میتواند به ارتقا و توانمندسازی برنامه مذکور بیانجامد.
اصلانی افزود: توفیق برنامه منطقهای مستلزم تمرکز اقدامات و برنامهها در افغانستان و البته دسترسی تیمهای تخصصی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) به سراسر قلمروی این کشور و همکاری افغانستان با کشورهای همسایه است.
وی ادامه داد: اقدامات بین المللی که ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر انجام میدهد جهت کاهش هر چه بیشتر تولید و کشت مواد مخدر در افغانستان بعنوان قطب تولید مواد است موادی که توسط شبکهها و باندهای بین المللی قاچق و ترانزیت مواد از طریق مرزهای پاکستان یا از طریق دریا وارد کشورج. ا. ایران میشود که بخشی از آن برای مصرف در داخل و بخشی برای ترانزیت به کشورهای غربی از جمله اروپاست؛ که یگانهای مقابلهای کشورمان بیشتر این مواد را شناسایی و کشف مینمایند.
سردار اصلانی گفت: پیش از گسترش و توسعه ساختار برنامه منطقهای حاضر، باید به تقویت ساختارهای موجود و این نکته پرداخت که ۸ کشور عضو برنامه منطقهای در کنار UNODC برای حل چالش و مسئلهای گرد هم آمدهاند، لذا باید توجه کرد که موضوع موادمخدر از منشأ افغانستان یک مسئله بینالمللی است و ضمن یادآوری اصل مسئولیت مشترک، بر این نکته تأکید مینمایم که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تا دوستان برنامه منطقهای، حمایت و پشتیبانی مالی، فنی و تجهیزاتی لازم را از کشورهای عضو برنامه انجام دهند.
نقض قانون نگهداری معتادان و استرداد اموال قاچاقچیان مانع ریشه کنی مواد مخدر شده است
معاون مقابله با عرضه و امور بینالملل ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با قانون مبارزه با مواد مخدر با ابراز تاسف از اینکه قانون استرداد اموال نقض دارد، گفت: پیش از این قانون اینگونه بود که اموال قاچاقچیان به استثنای هزینه متعارف زندگی شامل یک خانه و ماشین به نسبت درآمد و عرف، مصادره میشد. متاسفانه با تغییراتی که در قانون اعمال شد، اثبات کسب اموال ناشی از جرم مواد مخدر بر عهده نیروهای انتظامی و گذاشته شد؛ کاری سخت و طاقت فرسا که به نوعی مانع برخورد جدی با قاچاقچیان است.
وی افزود: ضعف دیگر قانون در مورد طول دوره نگهداری معتادان است. در برخی از کشورهای جهان معتادان تا دو سال نگهداری میشوند واگر معتاد اصلاح شد به جامعه بازمی گردد. اما در قانون ما، مدت نگهداری معتاد سه ماه است و اگر نهایتا مجموعه درمان که در مراکز ماده ۱۶ مستقر هستند به این نتیجه رسیدند که معتاد هنوز نیاز به ادامه درمان دارد سه ماه دیگربه این دوره افزوده میشود.
اصلانی با بیان اینکه معتاد برای ترک، نیاز به سه الی چهارماه سم زدایی دارد، تاکید کرد: توانمندسازی، صیانت، اشتغال و حمایتهای اجتماعی از فرد معتاد دیگر مواردی است که متاسفانه در قانون به آن اشاره نشده است.
معاون دبیرکل ستاد، خاطرنشان کرد: ستاد به شدت تاکید دارد که قانون به گذشته بازگردد و قاچاقچی موظف باشد اموال حاصله از فروش مواد مخدر را ثابت کند نه نیروهای انتظامی. ضمن اینکه در مورد دستگیری معتادان هم، کمیته حقوقی و قضایی ستاد که مسوولیت آن بر عهده دادستانی کل کشور است، پیشنهاد دو سال نگهداری داده تا با تغییر قانون، تمام آسیبها و موانعی که وجود دارد مرتفع شود.
۷۲ درصد اقدامات دستگاههای مقابله با مواد مخدر اطلاعاتی بود
معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: ۷۲ درصد اقدامات انجام شده در مبارزه با مواد مخدر از سوی دستگاههای مقابله با ورود و عرضه، اطلاعاتی است.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۰۱ میزان تولید مواد مخدر در افغانستان ۲۰۰ تن بوده است که متعاقب حضور نیروهای غربی به سرکردگی آمریکا در آن کشور این رقم به تدریج افزایش یافت به نحوی که در سال ۲۰۱۷ به ۱۰ هزار تن رسید این در حالی است که سازمانهای بینالملل هم هیچ کمکی به بهانه تحریمها به ایران که در همسایگی این کشور قرار دارد نکردند.