جوانان میتوانند در هر خانواده نقش سفیر سلامت را بازی کنند/ تا آموزش نباشد، سلامت معنی ندارد
- بنا بر اعلام پایگاه خبری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آیین اختتامیه نخستین دوره مسابقات ملی تولید محتوا فنورز (فرصتسازی کرونایی) روز گذشته (یکشنبه) با حضور سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و غلامرضا غفاری معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم در دانشگاه فنی و حرفهای کشور برگزار شد.
در این مراسم که رؤسای دانشکدهها و آموزشکدههای فنی و حرفهای سراسر کشور به صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت داشتند، معاون وزیر بهداشت، ضمن تبریک حلول ماه ربیعالاول ابراز امیدواری کرد این ماه خبرهای خوش سلامتی را برای مردم کشور به ارمغان بیاورد.
وی برگزاری چنین مراسمهایی را با رعایت دستورالعملهای بهداشتی، مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: اعتقاد دارم یکی از رسالتهای مسؤولان این است که در عمل به مردم نشان بدهند که در انجام وظایف خود با رعایت دستورالعملهای بهداشتی ورود میکنند. دانشگاه فنی و حرفهای تهدیدی، چون کرونا را با برگزاری اختتامیه نخستین دوره مسابقات ملی تولید محتوا فنورز (فرصتسازی کرونایی) تبدیل به فرصت کرد که این کار بسیار ارزشمندی است و بنده به عنوان معاون فرهنگی وزارت بهداشت افتخار دارم که در چنین مراسمی حضور پیدا کنیم.
دانشگاه علوم پزشکی استان فارس نیز یکی از پیشتازترین دانشگاههای وزارت بهداشت است
لاری ضمن تقدیر از دانشکده فنی استان فارس در ارتباط ویدیو کنفرانسی ایجاد شده، بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی استان فارس نیز یکی از پیشتازترین دانشگاهها در برگزاری بهترین و پربارترین جشنوارههای معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است. این استان در زمینه بیماری کرونا نیز عملکرد قابل دفاعی داشته است که این نشان میدهد همافزایی و تعامل در این استان در شکل مطلوب خود قرار دارد.
دانشکده فنی و حرفهای مهارت را در دل خود دارد و ما در دوره کرونا نیازمند برگزاری دورههای کوتاه مدت مهارتی برای مدافعان سلامت هستیم. آموزش مهارت، خلاقیت، اخلاق و فرهنگسازی نیز از دیگر مواردی است که در این حوزه بسیار دارای اهمیت است.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه قطعا تلاش دانشکده فنی و حرفهای استان فارس در موفقیتهای حاصله این استان بیتاثیر نبوده است، ابراز داشت: فرهنگسازی همیشه نقش خود را به بهترین شکل بازی میکند. دغدغهمندی، مسؤولیتپذیری و استفاده از روشهای نوین از شاخصهای این جشنواره به شمار میرود که استفاده از ابزارهای نوینی، چون انیمیشن، موشنگرافی، پادکست و ... در چنین مسابقاتی معرف این واقعیت است که نسل جدید به خوبی با این موارد آشنا هستند. کرونا باعث شد نسلهای قبل، فرصتی برای ایجاد ارتباط با تکنولوژی پیدا کنند و نسل نو نیز از زبان تکنولوژی توانست حرف خود را بزند.
وی استفاده از فضای مجازی را از فرصتهای کرونایی دانست و با بیان اینکه قطعا بعد از کرونا، از این فضا بهره بسیاری خواهیم برد و بخشی از آموزشهای خود را به این سمت سوق خواهیم داد، گفت: دانشکده فنی و حرفهای مهارت را در دل خود دارد و ما در دوره کرونا نیازمند برگزاری دورههای کوتاه مدت مهارتی برای مدافعان سلامت هستیم. آموزش مهارت، خلاقیت، اخلاق و فرهنگسازی نیز از دیگر مواردی است که در این حوزه بسیار دارای اهمیت است.
جوانان میتوانند در هر خانواده نقش «سفیر سلامت» را بازی کنند
سخنگوی وزارت بهداشت به عادیسازی بیماری کرونا در میان برخی از مردم اشاره کرد و گفت: بیماری کرونا مدت هشتماه است که در کشور ما شیوع پیدا کرده است، در ابتدای ورود این بیماری به کشور، مردم همکاری خیلی خوبی با خادمان خود در وزارت بهداشت داشتند، کرونا در ابتدا برای مردم پدیدهای نو بود که همین نو بودن، احتیاط و رعایت دستورالعملها را به دنبال داشت، اکنون، اما کمی عادیانگاری در رفتار برخی از افراد دیده میشود که نیاز است این پدیده را باری دیگر با زبان جدید به مخاطب انتقال دهیم. برای رسیدن به این زبان جدید نیازمند خلاقیت و استفاده از ابزارهای نوین هستیم که به دست جوانان باید برای مردم عنوان شود، جوانانی که میتوانند در هر خانواده نقش «سفیر سلامت» را بازی کنند.
تا آموزش نباشد، سلامت معنی ندارد
لاری با بیان اینکه رییس سازمان جهانی بهداشت، آموزش را بر سلامت مقدم دانسته و این یعنی تا آموزش نباشد، سلامت هم معنا ندارد، اظهار داشت: در زمانی که شیوع بیماری را داریم باید آموزشها را به سمت روشهای مجازی ببریم تا تعطیلی در این حوزه اتفاق نیفتد.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تأکید کرد: کادر بهداشت و درمان در مدت هشت ماه گذشته، ایثار از خود نشان داد، اما مردم باید علاوه بر قدردان بودن، مراقبت کنند تا به کرونا مبتلا نشوند؛ از نهادهای مربوطه میخواهم تا در این شرایط سخت وزارت بهداشت را تنها نگذارند، هشت ماه است همکاران ما جوانمردانه پای کار آمدهاند، خیلی از این عزیزان همان رزمندههای دوران دفاع مقدس هستند که در حوزه سلامت فعالیت میکردند و اکنون در این سنگر حضور دارند، در حال حاضر تعدادی از این عزیزان را از دست دادهایم، تعدادی برای دومین بار به کرونا مبتلا شدهاند و برخی خسته شدهاند، اما با همین توان ایستادهاند، اما به واقع ما نیازمند نیروی تازه نفس هستیم.
وی ادامه داد: اکنون ابتلای به بیماری رشد قابل توجهی داشته است، نیازمند کمک همگانی در هر جایگاهی که قرار داریم، هستیم. در این خصوص تاریخ در آینده در مورد همه ما قضاوت خواهد کرد، بنابراین همه نهادها باید برای مدیریت بیماری کمک کنند. به واقع دردآورترین چیز دیدن رنج هموطنان است و زمانی که تعداد بیماران بالا میرود کیفیت مراقبت کاهش خواهد یافت.
لاری در پایان با اشاره به حضور بابایی جانباز مدافع سلامت در این مراسم، گفت: دکتر بابایی ۴۰ بار به اتاق عمل رفته و چشم خود را برای حفظ سلامت مردم از دست داده است، این متخصص اورژانس همچنان در خط مقدم دفاع از سلامت مردم قرار دارد و امیدوار است مردم شرایط سخت مدافعان سلامت در خط نبرد با بیماران کرونایی را درک کنند. اعلام روزانه تعدا بهبودیافتگان نشان دهنده لطف خدا و تلاش همکارانی از این دست است که حماسه آفریدند و امید را در دل مردم آوردند که باید از این بابت از عمق جان از آنها تشکر کرد.
ماموریت دانشگاه فنیوحرفهای در جهت مهارت افزایی و تولید دانشی است که بتواند به نیازهای گوناگون کشور پاسخ دهد و بر سرعت چرخ توسعه و پیشرفت کشور بیفزاید.
دانشگاه فنیوحرفهای یک دانشگاه ماموریت گرا است
غلامرضا غفاری معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم ضمن گرامی داشت یاد شهدای مدافع سلامت و تقدیر ویژه از جانبازان مدافع سلامت، گفت: طبعا این حرکت در درجه اول در راستای مسؤولیت اجتماعی است که امروز متوجه جامعه علمی و دانشگاهی کشور به خصوص دانشگاه فنی و حرفهای که یک دانشگاه ماموریتگرا محسوب میشود، بوده است. ماموریت دانشگاه فنیوحرفهای در جهت مهارتافزایی و تولید دانشی است که بتواند به نیازهای گوناگون کشور پاسخ دهد و بر سرعت چرخ توسعه و پیشرفت کشور بیفزاید.
وی ادامه داد: با توجه به نیازی که وجود دارد شاهد فعالیتهای درخشان و خوبی از دانشگاهی، چون دانشگاه فنیوحرفهای هستیم که مربوط به امروز نیست، در گذشته این دانشگاه در خصوص بحرانها و مسائل فراگیری که جامعه با آن مواجه شده است در کنار دیگر دانشگاههای کشور به دلیل ویژگیهای که این دانشکده داشته حضور داشته است. دانشگاه فنیوحرفهای دانشگاهی است در قیاس ملی است که واحدهای آن در کل کشور وجود دارد.
معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه تنوع رشتهها در این دانشگاه بالا است، بیان داشت: این تنوع به ما در ارتباط با مواجه بحران کمک میکند، بحرانیهایی مانند کویید ۱۹ که امروزه مشخص شده است نیاز به یک دانش چند رشتهای و بین رشتهای دارد و زمانی که این دانش خصلت عملی و مهارتی به خود میگیرد میبینیم که در دانشگاه فنیوحرفهای نقش آفرینی بسیار خوبی داشته است.
ارسال هزار و ۵۲۶ اثر به دبیرخانه نخستین دوره مسابقات ملی تولید محتوا فن ورز
جامعی رییس دانشکده فنی حرفهای استان فارس در ارتباط ویدیو کنفرانسی به ارایه آماری از استقبال دانشجویان دانشکدهها و آموزشکدههای فنیوحرفهای کشور در نخستین دوره مسابقات ملی تولید محتوا فنورز (فرصتسازی کرونایی) پرداخت و گفت: این جشنواره به منظور استفاده حداکثری از ایدهها، خلاقیتها و اندیشههای جوانان برگزار شد که حدود هزار ۵۲۶ اثر در قالب ۱۸ هزار دقیقه اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۵۵ هزار دقیقه داوری در این خصوص انجام شد.
وی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفهای فارس در راستای رسالت و مسؤولیتهای اجتماعی خود آمادگی دارد که بعد از عادی شدن شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور، مسابقه مهارتی میان دانشجویان در قالب مسابقات فنورز را به صورت کشوری برگزار کند.
در بخش پایانی این مراسم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفهای کشور گفت: دانشگاه فنی و حرفهای به عنوان دانشگاهی مهارتی با ۱۷۶ آموزشکده و دانشکده در سراسر کشور فعالیت میکند. این دانشگاه با جمعیت دانشجویی حدود ۱۵۰ هزار نفر و ۱۰۰ هزار نفر که در حال ثبت نام هستند از دورههای کاردانی و کارشناسی پیوسته در حال کار است که جمعیت دانشجویی این دانشگاه به ۲۰۰ هزار نفرپس از ثبتنام دانشجویان جدید خواهد رسید.
وی ادامه داد: این دانشگاه قدمت تاریخی دارد و بسیار قدیمی است. ما ادعا داریم تنها دانشگاه حضوری و رایگان آموزش عالی کشور برای انتقال مهارت به دانشجویان را دارا هستیم که ماموریت خاص مهارتی را بر دوش دارد و جز دانشگاههای ماموریتگرا و اقتصادی محسوب میشود، البته شباهتی میان این دانشگاه و دانشگاههای وزارت بهداشت از نظر علمی، کاربردی و مهارتی بودن وجود دارد.
آموزشهای الکترونیکی زمینهای برای انتقال مسؤولیت آموزشی از یاد دهنده به سمت یادگیرنده است و استقلال در یادگیری و یاددهی را مطرح میکند
باید به سمت آموزشهای الکترونیکی و مجازی حرکت کنیم
رییس دانشگاه فنی و حرفهای کشور با بیان اینکه این جشنواره ارتباط ما را با وزارت بهداشت بیشتر خواهد کرد، بیان داشت: ما میتوانیم در زمینههای مشترکی که بین این این دو مرکز علمی وجود دارد متمرکز شویم که این نکته را سابق بر این خدمت دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت عرض کردیم که از این طریق کارآفرینی بیشتری را برای جامعه و جوانان عزیز فراهم کنیم. دانشگاه فنیوحرفهای در زمان شیوع کرونا تلاش کرد در همان روزهای اول، این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و برنامههای آموزشی را با شرایط جدید تطبیق دهد و علیرغم اینکه حدود ۷۰ درصد دروس این دانشگاه عملی و ۴۰ درصد نظری است، اما خیلی سریع وارد حوزههای برنامههای آموزشی و الکترونیکی مجازی شد.
صالحی ضمن تاکید بر آموزش مجازی بیان داشت: ما باید به سمت آموزشهای الکترونیکی و مجازی حرکت کنیم. اعتقاد ما بر این است که آموزشهای الکترونیکی زمینهای برای انتقال مسؤولیت آموزشی از یاد دهنده به سمت یادگیرنده است و استقلال در یادگیری و یاددهی را مطرح میکند. این جشنواره، نمونهای از این اتفاق بود. به واقع یکی از مهمترین چالشهای نظامهای آموزش عمومی و عالی که جهان با آن روبهرو است بهرهبرداری مناسب از فضای الکترونیکی و مجازی است که اگر دانشجویان با این شرایط روبه رو میشدند در این مسیر موفقتر بودند.
دانشجو محوری یکی از رسالتهای مهم دانشگاه فنیوحرفهای است
وی در پایان گفت: همکاری دانشجویان در برگزاری این رویداد در این جشنواره بسیار مشهود بود که باعث شد دانشجو محوری که یکی از رسالتهای مهم دانشگاه است را شاهد باشیم و مراکز رشد به عنوان نقطه ثقل کلیه فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و دانشجویی میتواند در واقع نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری را در دانشگاه ایجاد کند که ما کلیه خروجیهای دانشگاه را بتوانیم در مراکز رشد و کانونهای خلاقیت و نوآوری شاهد باشیم.
در انتهای این مراسم از دکتر بابایی جانباز مدافع سلامت به پاس تلاشهای ایثارگرانهای که در مسیر سلامت مردم طی هشت ماه گذشته از خود نشان داده است تشکر و تقدیر به عمل آمد.
وی با بیان اینکه ما باید خود را در حوزه پیشگیری و بهداشت قوی کنیم گفت: پیشگیری تنها از طریق آموزش و بالا بردن دانش مردم حاصل میشود. اینکه امروز برخی مردم نسبت به کرونا بیتفاوت شدهاند تنها به دلیل جهلی است که از این بیماری دارند و این جهل تنها با فرهنگسازی و اموزش قابل رفع است.
همچنین از تعدادی از برگزیدگان نخستین دوره مسابقات ملی تولید محتوا فن ورز (فرصتسازی کرونایی) به صورت همزمان در دانشکدهها و موسسات فنیوحرفهای سراسر کشور تقدیر به عمل آمد.