اداره تهران نیازمند نگاه خدمتگزارانه است نه نگاه سیاسی
ابوالفضل قناعتی که باور دارد برای اداره کلانشهری همچون تهران باید از همه ظرفیت های مدیریتی کشوره بهره برد اذعان کرد: درحال حاضر با توجه به شیوع کرونا و کسری امکانات مربوط به حمل و نقل که باعث تراکم و فشردگی جمعیت در مترو و اتوبوس شده یکی از اقدامهای اصلی شورای شهر باید مطالبه حقوق مردم تهران از دولت و شهرداری باشد.
خبرگزاری میزان -
وی افزود: البته این تقسیم وظایف نافی مسوولیت از سایر اعضا در دیگر کمیسیونها نیست و همه اعضا باید پاسخگوی عملکرد مجموعه شورای شهر باشند.
عضو سابق شورای شهر تهران گفت: گاه شاهد هستیم که متاسفانه مدیریت شهری به دلیل عدم توانایی در حل معضلات کلان و نیازها و اولویتهای اصلی تهران برای اثرگذاری بر افکار عمومی و توجیه عدم توانایی خود و شهردار منتخبشان کارهایی که نفعی برای شهر و مردم ندارد را برجسته میکنند.
وی ادامه داد: درحال حاضر با توجه به شیوع کرونا و کسری امکانات مربوط به حمل و نقل که باعث تراکم و فشردگی جمعیت در مترو و اتوبوس شده یکی از اقدامهای اصلی شورای شهر باید مطالبه حقوق مردم تهران از دولت و شهرداری باشد. از جمله خیلی از پروژههای عمرانی و کارهای بزرگ مثل خط شش و هفت که در دوره گذشته شاید به نود درصد پیشرفت فیزیکی رسیده بود که میتوان امروز این پروژهها را به پایان رساند و حمل و نقل را توسعه داد باید جزو این مطالبات باشد. یا بحث خرید اتوبوس و واگن که باید از ماموریتهای اصلی باشد.
وی با بیان اینکه برنامه ریزیهای زیادی در حوزه خدمات شهری هست که میتواند در اولویت باشد افزود: مدیریت شهری اگر توان لازم برای پیگیری کارهای مهم شهری را نداشته باشد بیشتر وقت صرف کارهای ظاهری میشود که گرهی از مشکلات شهر را باز نمیکند.
قناعتی با اشاره به لزوم پاسخگویی درباره درصد پیشرفت برنامه پنج ساله سوم گفت: پیگیری چنین موضوعاتی است که یک شورای مطالبه گر قوی را میتواند به شهر عرضه کند.
قناعتی با بیان اینکه عدم ثبات و جا به جاییهای پی در پی در مدیریت شهری در واقع باعث معطل نگه داشتن طولانی مدیریت شهری و عدم ثبات در حوزه مدیریت کلانشهری مانند تهران میشود گفت: اعضای شورای شهر از زمانی که انتخاب میشوند تا زمانی که کار را به طور رسمی دست میگیرند برای برنامه ریزی و سازماندهی کارها سه ماه فرصت دارند. همین الان که انتخابات شورای شهر را در پیش داریم خیلی از گروهها و جریانها از حالا در حال بررسی هستند تا مشکلات شهر را با توجه به مشکلات عمومی کشور احصا کنند و برای درمان این مشکلات ارنج خودشان را داشته باشند. وقتی یک شهردار تغییر میکند درواقع مجموعه مدیریتی شهر تغییر میکند و یک تیم مدیریتی جایگزین تیم مدیریتی دیگر میشود. ما در درون مجموعه مدیریت شهری تهران ظرفیتهای خوبی داریم که باید مورد بهره برداری قرار بگیرد نه اینکه به نیروهایی بیرون از این مجموعه متوسل شویم.
عضو سابق شورای شهر تهران درخصوص وظایف و چگونگی مشارکت نهادها و سازمانهای گوناگون در اداره پایتخت هم گفت: قانون تکلیف همه را معلوم کرده است. در یک دورهای ممکن است رییس دولت با شهردار تهران همفکر و هم عقیده سیاسی نباشند در این صورت شهردار به جلسه کابینه راه پیدا نمیکند و حقوق و مطالبات شهری موجود در پایتخت به درستی مورد رسیدگی قرار نمیگیرد.
وی با بیان اینکه برای اداره تهران نیازمند نگاه خدمتگزارانه هستیم نه نگاه سیاسی افزود: بعد از هدفمند کردن یارانهها درزمینه تعهدات دولت به شهرداری مقرر شد در حوزه حمل و نقل جهت خرید اتوبوس هشتاد و دو و نیم درصد از هزینه را دولت بپردازد و همینطور تامین پنجاه درصد از هزینه توسعه مترو و یک سوم از هزینه بلیت سیستم حمل و نقل عمومی برای استفاده مردم بر عهده دولت باشد، اما هیچکدام از این تعهدات را دولت در دوره گذشته انجام نداد.
عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه پیروزی جریان نزدیک به دولت در انتخابات شورای شهر تهران از یک جهت باعث خوشحالی شد گفت: تصور این بود که جریان همسو با دولت مدیریت شهری در تهران را در دست گرفته و در دولت به مطالبات شهری رسیدگی خواهد شد. اما باز شاهد عدم رسیدگی به مطالبات و تعهدات هستیم.
وی افزود: بخشی از جریمه خودروها متعلق به شهرداری است و در واقع جزو حقوق شهر تهران است و جزو بودجههایی است که براساس محاسبههایی که در شورای شهر بوده باید به شهرداری برگردد. با این حال متاسفانه دولت چه در دوره قبل چه الان همکاری نمیکند و در مقاطع مختلف از دادن این سهم سرباز میزند یا تاخیر میکند و آن درصدی که باید بدهد را نمیدهد.
عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به لزوم شرکت شهردار تهران در جلسات کابینه گفت: زمانی که شهردار تهران به جلسات کابینه راه پیدا کرد سبب خوشحالی شد، اما بعد شاهد بودیم شهردار صرفا زینت المجالس است و در عمل کار چندانی نتوانسته از پیش ببرد.
وی افزود: در جماران پروژه ساخت و ساز بنایی خلاف طرح تفضیلی و خلاف مقررات شورای معماری شهرسازی درحال انجام بود که شهردار تهران به این قضیه ورود پیدا کرد و این را خلاف مقررات دانست. بعد از این ماجرا دیگر این شهردار همسو و همفکر هم به جلسات راهی ندارد و به قانون تمکین نمیشود.
قناعتی با بیان اینکه خود آقای محسن هاشمی اعلام کرده حمل و نقل عمومی تهران در وضعیت قرمز قرار دارد گفت: شهرداری اعلام میکند امروز چهار تا پنج هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل شهری تهران داریم که از این رقم نزدیک به دوهزار اتوبوس دچار فرسودگی شده. تهران امروز با این جمعیتی که در طول روز تردد میکند به حدود ۹ هزار اتوبوس نیاز دارد.
وی افزود: تامین عمده هزینهها در این زمینه با دولت است و قانون این را تکلیف کرده است. اما دولت نیامده بگوید یا به شکل فاینانس با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنید یا خودروسازها را درگیر کند یا اعتباری به شهرداری بدهد که اتوبوس وارد کنند. این مشکلی است که در آینده بیشتر شهرهای ما با آن دست وپنجه نرم خواهند کرد.
قناعتی با اشاره به افزایش نرخ بنزین گفت: مسوولان درصدد برآمدند از محل درآمد بنزین مشکلات حمل و نقل عمومی را حل کنند. حال با افزایش بهای بنزین در حالی که ناوگان حمل و نقل شهری در تهران جوابگوی جمعیت تردد کننده نیست شهروندان باید به جای استفاده از خودروی شخصی از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند؛ بنابراین طرح گران کردن بنزین هم مشکل را حل نخواهد کرد. الان با شیوع کرونا وضع بدتر هم شده.
-همواره و در دورههای گوناگون شورای اسلامی شهر تهران یکی از انتقادهایی که در بعضی محافل یا رسانهها نسبت به اعضای شورای شهر مطرح میشود به مساله نحوه رسیدگی کردن به انتظارات واقعی مردم و انبوه مشکلاتی که در زمینههای گوناگون عمرانی، حمل و نقل و... مربوط میشود باز میگردد.
ابوالفضل قناعتی عضو سابق شورای شهر تهران در گفتگو با میزان گفت: براساس تقسیمی که صورت گرفته اعضای شورای شهر در شش کمیسیون که حوزههای مختلفی را در بر میگیرد هر کدام به انجام وظایف خاصی میپردازند که باید به عنوان وکیل مردم پاسخگوی عملکردشان باشند. از جمله میتوان به حوزه عمران و حمل و نقل، حوزه فرهنگی، حوزه خدمات شهری و.. اشاره کرد.
ابوالفضل قناعتی عضو سابق شورای شهر تهران در گفتگو با میزان گفت: براساس تقسیمی که صورت گرفته اعضای شورای شهر در شش کمیسیون که حوزههای مختلفی را در بر میگیرد هر کدام به انجام وظایف خاصی میپردازند که باید به عنوان وکیل مردم پاسخگوی عملکردشان باشند. از جمله میتوان به حوزه عمران و حمل و نقل، حوزه فرهنگی، حوزه خدمات شهری و.. اشاره کرد.
وی افزود: البته این تقسیم وظایف نافی مسوولیت از سایر اعضا در دیگر کمیسیونها نیست و همه اعضا باید پاسخگوی عملکرد مجموعه شورای شهر باشند.
عضو سابق شورای شهر تهران گفت: گاه شاهد هستیم که متاسفانه مدیریت شهری به دلیل عدم توانایی در حل معضلات کلان و نیازها و اولویتهای اصلی تهران برای اثرگذاری بر افکار عمومی و توجیه عدم توانایی خود و شهردار منتخبشان کارهایی که نفعی برای شهر و مردم ندارد را برجسته میکنند.
وی ادامه داد: درحال حاضر با توجه به شیوع کرونا و کسری امکانات مربوط به حمل و نقل که باعث تراکم و فشردگی جمعیت در مترو و اتوبوس شده یکی از اقدامهای اصلی شورای شهر باید مطالبه حقوق مردم تهران از دولت و شهرداری باشد. از جمله خیلی از پروژههای عمرانی و کارهای بزرگ مثل خط شش و هفت که در دوره گذشته شاید به نود درصد پیشرفت فیزیکی رسیده بود که میتوان امروز این پروژهها را به پایان رساند و حمل و نقل را توسعه داد باید جزو این مطالبات باشد. یا بحث خرید اتوبوس و واگن که باید از ماموریتهای اصلی باشد.
وی با بیان اینکه برنامه ریزیهای زیادی در حوزه خدمات شهری هست که میتواند در اولویت باشد افزود: مدیریت شهری اگر توان لازم برای پیگیری کارهای مهم شهری را نداشته باشد بیشتر وقت صرف کارهای ظاهری میشود که گرهی از مشکلات شهر را باز نمیکند.
قناعتی با اشاره به لزوم پاسخگویی درباره درصد پیشرفت برنامه پنج ساله سوم گفت: پیگیری چنین موضوعاتی است که یک شورای مطالبه گر قوی را میتواند به شهر عرضه کند.
قناعتی با بیان اینکه عدم ثبات و جا به جاییهای پی در پی در مدیریت شهری در واقع باعث معطل نگه داشتن طولانی مدیریت شهری و عدم ثبات در حوزه مدیریت کلانشهری مانند تهران میشود گفت: اعضای شورای شهر از زمانی که انتخاب میشوند تا زمانی که کار را به طور رسمی دست میگیرند برای برنامه ریزی و سازماندهی کارها سه ماه فرصت دارند. همین الان که انتخابات شورای شهر را در پیش داریم خیلی از گروهها و جریانها از حالا در حال بررسی هستند تا مشکلات شهر را با توجه به مشکلات عمومی کشور احصا کنند و برای درمان این مشکلات ارنج خودشان را داشته باشند. وقتی یک شهردار تغییر میکند درواقع مجموعه مدیریتی شهر تغییر میکند و یک تیم مدیریتی جایگزین تیم مدیریتی دیگر میشود. ما در درون مجموعه مدیریت شهری تهران ظرفیتهای خوبی داریم که باید مورد بهره برداری قرار بگیرد نه اینکه به نیروهایی بیرون از این مجموعه متوسل شویم.
عضو سابق شورای شهر تهران درخصوص وظایف و چگونگی مشارکت نهادها و سازمانهای گوناگون در اداره پایتخت هم گفت: قانون تکلیف همه را معلوم کرده است. در یک دورهای ممکن است رییس دولت با شهردار تهران همفکر و هم عقیده سیاسی نباشند در این صورت شهردار به جلسه کابینه راه پیدا نمیکند و حقوق و مطالبات شهری موجود در پایتخت به درستی مورد رسیدگی قرار نمیگیرد.
وی با بیان اینکه برای اداره تهران نیازمند نگاه خدمتگزارانه هستیم نه نگاه سیاسی افزود: بعد از هدفمند کردن یارانهها درزمینه تعهدات دولت به شهرداری مقرر شد در حوزه حمل و نقل جهت خرید اتوبوس هشتاد و دو و نیم درصد از هزینه را دولت بپردازد و همینطور تامین پنجاه درصد از هزینه توسعه مترو و یک سوم از هزینه بلیت سیستم حمل و نقل عمومی برای استفاده مردم بر عهده دولت باشد، اما هیچکدام از این تعهدات را دولت در دوره گذشته انجام نداد.
عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه پیروزی جریان نزدیک به دولت در انتخابات شورای شهر تهران از یک جهت باعث خوشحالی شد گفت: تصور این بود که جریان همسو با دولت مدیریت شهری در تهران را در دست گرفته و در دولت به مطالبات شهری رسیدگی خواهد شد. اما باز شاهد عدم رسیدگی به مطالبات و تعهدات هستیم.
وی افزود: بخشی از جریمه خودروها متعلق به شهرداری است و در واقع جزو حقوق شهر تهران است و جزو بودجههایی است که براساس محاسبههایی که در شورای شهر بوده باید به شهرداری برگردد. با این حال متاسفانه دولت چه در دوره قبل چه الان همکاری نمیکند و در مقاطع مختلف از دادن این سهم سرباز میزند یا تاخیر میکند و آن درصدی که باید بدهد را نمیدهد.
عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به لزوم شرکت شهردار تهران در جلسات کابینه گفت: زمانی که شهردار تهران به جلسات کابینه راه پیدا کرد سبب خوشحالی شد، اما بعد شاهد بودیم شهردار صرفا زینت المجالس است و در عمل کار چندانی نتوانسته از پیش ببرد.
وی افزود: در جماران پروژه ساخت و ساز بنایی خلاف طرح تفضیلی و خلاف مقررات شورای معماری شهرسازی درحال انجام بود که شهردار تهران به این قضیه ورود پیدا کرد و این را خلاف مقررات دانست. بعد از این ماجرا دیگر این شهردار همسو و همفکر هم به جلسات راهی ندارد و به قانون تمکین نمیشود.
قناعتی با بیان اینکه خود آقای محسن هاشمی اعلام کرده حمل و نقل عمومی تهران در وضعیت قرمز قرار دارد گفت: شهرداری اعلام میکند امروز چهار تا پنج هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل شهری تهران داریم که از این رقم نزدیک به دوهزار اتوبوس دچار فرسودگی شده. تهران امروز با این جمعیتی که در طول روز تردد میکند به حدود ۹ هزار اتوبوس نیاز دارد.
بیشتر بخوانید:
وی افزود: تامین عمده هزینهها در این زمینه با دولت است و قانون این را تکلیف کرده است. اما دولت نیامده بگوید یا به شکل فاینانس با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنید یا خودروسازها را درگیر کند یا اعتباری به شهرداری بدهد که اتوبوس وارد کنند. این مشکلی است که در آینده بیشتر شهرهای ما با آن دست وپنجه نرم خواهند کرد.
قناعتی با اشاره به افزایش نرخ بنزین گفت: مسوولان درصدد برآمدند از محل درآمد بنزین مشکلات حمل و نقل عمومی را حل کنند. حال با افزایش بهای بنزین در حالی که ناوگان حمل و نقل شهری در تهران جوابگوی جمعیت تردد کننده نیست شهروندان باید به جای استفاده از خودروی شخصی از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند؛ بنابراین طرح گران کردن بنزین هم مشکل را حل نخواهد کرد. الان با شیوع کرونا وضع بدتر هم شده.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *