آموزش دانشجویان در نیم سال جاری قطعا مجازی خواهد بود
- علی خاکی صدیق در سی وپنجمین گردهمایی مدیران گروههای آموزشی به راهبردهای وزارت عتف در مواجهه با اپیدمی بیماری کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: در ابتدای همه گیری، بحث موافقت با وقفه آموزشی مطرح شد. بسیاری از همکاران با توجه به دغدغههایی که داشتند خواستار تعطیلی دانشگاهها تا مهرماه شدند، اما در نهایت با توجه به سیاست کلی این امکان نیافت.
وی در ادامه در خصوص سه محور سیاست گذاری وزارت علوم در دوران شیوع کرونا ویروس تاکید کرد: اولین محوری که در دستور کار قرار گرفت، یادگیری الکترونیکی بود که باید آموزش به سمت آموزش الکترونیکی سوق داده میشد. محور دوم که در دستور کار قرار داده شد تغییر و تسهیل قوانین آموزشی بود با این هدف که مشکلات آموزش غیر حضوری، مرتفع گردد. در این راستا آئین نامهها و بخش نامههایی تهیه، تصویب و ابلاغ شد و این انعطاف پذیری باعث شد، دانشگاهها بحران را مدیریت کنند. در محور سوم نیز اختیاراتی به دانشگاهها تفویض شد و از بحث متمرکز به سمت کاملا غیر متمرکز رفتیم تا دانشگاهها عملا بر اساس شرایط خود در دوره بحران تصمیگیری کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم ضمن یادآوری مبحث کیفیت آموزش که از سال ۹۲ در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: در سالهای اخیر تمامی فعالیتهای معاونت آموزشی وزارت عتف در راستای کیفیت بوده و دو برنامه در جهت توسعه تصویب کرده ایم که تا دو هفته دیگر به دانشگاهها ابلاغ میشود. یکی از این برنامهها در خصوص ظرفیت رشتههای دانشگاهی است که هررشته چه تعداد دانشجو بپذیرد و برنامه دیگر در خصوص توسعه رشته گرایشهای جدید است. وی افزود: بر اساس برنامه راهبردی، طرح توسعه رشتههای جدید بر اساس نیازهای ملی، منطقهای و بین المللی خواهد بود و دانشگاههای برتر کشور میتوانند در شورای آموزشی خود برای ایجاد رشتههای جدید تصمیم گیری کرده و آنها را به تصویب برسانند.
خاکی صدیق از معاونین آموزشی و مدیران گروهها خواست با توجه به شرایط موجود، ضمن حفظ کیفیت، به دانشجویان کمک کنند و با درخواستهای آنان علی رغم اینکه شاید به نظرشان درست نباشد، موافقت کنند تا آموزش عالی از این امتحان سربلند بیرون بیاد همانگونه که در ۸ ماه گذشته دستاوردهای قابل قبولی داشته است.
وی در پاسخ به این سؤالی که راهبرد وزارت علوم در تداوم اپیدمی و آینده کار آموزش عالی چیست؟ گفت: معاونت آموزشی، کارگروه مطالعات آموزش عالی در زمان کرونا و پسا کرونا و کارگروه یادگیری الکترونیکی، بر اساس شرایط و با استفاده از نظرات دانشگاهها سیاستهایی برگزیده و بخشی را به تصویب رسانده است. به عنوان مثال بحث یادگیری الکترونیکی از این پس جزء لاینفک برنامههای آموزشی خواهد بود.
خاکی صدیق اظهار کرد: به آموزش الکترونیکی از دو منظر نگاه میکنیم، یکی اجرای برنامههای آموزش الکترونیکی و دیگری آئین نامههای موجود در زمینه یادگیری ترکیبی است. همانگونه که میدانید طبق آئین نامههای موجود دانشگاهها بیش از ۱۰ درصد نمیتوانستند از آموزش ترکیبی استفاده کنند. در حال حاضر این قوانین دست و پا گیر شناسایی و در حال رفع شدن هستند. بطوریکه دانشگاهها اختیار داشته باشند با توجه به امکانات و زیرساختهای خود به این حوزه ورود کنند و در کنار یادگیری حضوری از آموزش غیرحضوری استفاده نمایند.
معاون آموزشی وزیر علوم افزود: یک بحث مهم دیگر، ارزیابی، رتبه بندی و دسته بندی دانشگاهها از نظر آموزش الکترونیکی است. دانشگاهها از نظر ورود به عرصه آموزش الکترونیکی در سطوح بسیار مختلفی هستند. سیاست کلی بر این استوار است که در کنار نظارت و ارزیابی که انجام میدهیم، به توسعه آموزش الکترونیکی به صورت مطلق در کنار یادگیری حضوری در پساکرونا بی اندیشیم.
خاکی صدیق خاطر نشان کرد: ترم حاضر که قطعا آموزش مجازی است، اما طبق پیش بینیهای جهانی، نیم سال بعدی هم به همین منوال خواهد بود. برخی تسهیلات و تغییرات قوانین به دلیل شیوع کرونا ایجاد شد که بعضی از آنها ادامه خواهد داشت و برخی لغو میشود.