تقویت حافظه کودکان با آموزش موسیقی
بر اساس تحقیقات انجام شده کودکانی که آموزش موسیقی میبینند از قدرت حافظه، توجه و خلاقیت بالاتری برخوردار برخوردار هستند و کیفیت زندگی آنها به مراتب بهتر است.
_ ایرنا به نقل از یونایتدپرس نوشت: محققان در این مطالعه برای اولین بار رویه کنترل توجه و رمزگذاری شنیداری را در مغز کودکانی که آموزش موسیقی میدیدند و گروهی دیگر از کودکان که آموزش موسیقی نمیدیدند و در گروه کنترل قرار داشتند، بررسی و مقایسه کردند.
لئونی کازل یک ویالونیست و عصب شناس در دانشگاه «کاتولیک پاپی» در شیلی که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: این ۲ گروه از کودکان از لحاظ سن، بهره هوشی و میزان تحصیلات والدین تفاوتی نداشتند. تمامی کودکانی که تحت آموزش موسیقی قرار داشتند ۱۰ تا ۱۳ سال سن داشتند و همگی دست کم ۲ سال یکی از آلات موسیقی را مینواختند و برای حداقل ۲ ساعت در هفته تمرین میکردند.
محققان در این مطالعه وظایفی را برای این ۲ گروه از کودکان تعیین کردند که توجه شنیداری - بینایی و حافظه آنها را آزمایش میکرد سپس با استفاده از تصویربرداری ام. آر. آی (MRI) موفق شدند تغییرات کوچک ایجاد شده را در جریان خون مغز کودکان در حین انجام این وظایف ثبت کنند.
تصاویر ام. آر. آی به محققان کمک کرد تا بتوانند دو مکانیسم اصلی عصبی را که تفاوتهای ایجاد شده در توجه و عملکرد حافظه را نشان میدهد، توضیح میدهند. محققان گفتند: مهمترین یافته ما این است که به نظر میرسد دو مکانیزم مختلف زمینه ساز عملکرد بهتر توجه و حافظه کودکانی است که آموزش موسیقی میبینند.
یکی از این مکانیسمها از عملکرد توجه عمومی حمایت کرده و دیگری از مکانیسمهای رمزگذاری شنیداری پشتیبانی میکند.
نتایج این مطالعه در مجموع نشان داد که یادگیری نواختن ساز برای مغز مفید است. کودکانی که آموزش موسیقی میدیدند در آزمایشات توجه و حافظه، عملکرد به مراتب بهتری داشتند؛ این مطالعه نشان داد که این کودکان در مناطقی از مغز خود که به کنترل توجه و رمزگذاری شنیداری مربوط میشود، فعالیت بیشتری داشتند.
این موضوع باعث میشود که این کودکان از قدرت حافظه، توجه و خلاقیت بالاتری برخوردار باشند و کیفیت زندگی آنها به مراتب بهتر باشد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *