عرضۀ ۹۰درصد تولیدات پسته ایران در بازارهای خارجی/ صادرات ۳۰ هزار تن پسته در تابستان
کارشناس و فعال صنعت پسته با اعلام اینکه ۹۰ درصدی محصولات پسته ایران صادر میشود، مشکلات ارزی را از جمله مهمترین موانع در حوزه صادرات این محصول اعلام کرد.
خبرگزاری میزان -
کریم امینزاده در گفتوگو با میزان، در خصوص مشکلات و مسائل این صنعت در حوزه صادرات با اشاره به صادراتی بودن این محصول در ایران گفت: بیش از ۹۰ درصد از پستههای تولید شده در کشور، مصرف صادراتی دارد و دلیل کاهش اخیر مصرف داخلی یکی به خاطر کاهش قدرت خرید مردم و دلیل دیگر آن شیوع کرونا در یک سال گذشته است که باعث کاهش مصرف آجیل در کشور شده است.
این فعال صنعت پسته در خصوص تاثیر منفی کرونا بر صادرات این محصول عنوان کرد شیوع کرونا باعث شد تا علاوه بر کاهش مصرف در بازار داخلی، شاهد رکود در بازارهای خارجی هم باشیم که این مسئله باعث دپو پسته در کشور شد، اما خوشبختانه در ماههای خرداد تیر و مرداد بازار صادرات رونق نسبی پیدا کرد و بالغ بر ۳۰ هزار تن پسته در این سه ماه صادر شد.
وی در ادامه گفتوگو به تشریح مشکلات صادرکنندگان پسته پرداخت و افزود: یکی از مشکلات در حوزه صادرات مربوط به ارز هست، بانک مرکزی صادرکنندگان را مجاب به برگشت ارز به صورت نیمایی کرده است درحالی که هزینههای مربوط به تولید پسته مانند تهیه نهاده، ماشین آلات، کود و سموم با ارز آزاد تهیه میشود؛ و با توجه به اختلاف قیمت این دو ارز، کشاورز متضرر و صادرکننده انگیزهای برای صادرات این محصول ندارد.
امین زاده مشکلات مربوط به برگشت پول را از دیگر موانع صادرات پسته عنوان و تصریح کرد: برگشت پول از طریق بانکها به راحتی قابل انجام نیست و این باعث تحمیل هزینههای بیشتر به صادرکننده جهت برگشت ارز از طریق کانالهای دیگر شده است است.
به گفته این کارشناس صنعت پسته، مشکلات مربوط به حمل و نقل نیز در حوزه صادرات تاثیر گذاشته است و با توجه به کم شدن شرکتهای کشتیرانی، مدت زمان حمل و نقل افزایش پیدا کرده است به طوری که زمان حمل و نقل به خاور دور، از ۱۵ روز به بیش از یک ماه و حتی ۴۵ روز افزایش پیدا کرده است.
امین زاده با اشاره به اینکه پسته ایرانی به خاطر تنوع، طعم و مزه خاص، مشتریان خاص خود را دارد بیشتره صادرات پسته را به صورت خام عنوان کرد و گفت به دلیل تفاوت در ذائقه ملتها مختلف، صادرات به صورت پسته خام انجام میشود و فراوری و بسته بندی با توجه به ذائقه کشور مقصد در در همان جا انجام میشود. ازطرفی پسته خام دارای ماندگاری بیشتری است بنابراین کشورهای دیگر معمولاً پست را به صورت خام خریداری میکند.
بدون شک پسته ایرانی یکی از کالاهایی است که در جهان با نام ایران همراه شده است. با توجه به آمار منتشر شده و صحبتهای کارشناسان و مسئولان، توانسته است در بازار جهانی جایگاه خود را تا حدودی پیدا کند. اما نباید فراموش کرد برای حفظ بازارهای جهانی در کنار تلاش بخش خصوصی، نیاز به سیاستهای حمایتی از طرف دولت دارد.
همچنین برای افزایش مصرف بازار داخلی میتوان با تقویت صنایع تکمیلی در بخش کشاورزی، علاوه بر بسته بندی مناسب، محصولات جانبی متناسب با ذائقه جامعه تولید و به بازار عرضه کرد.
این فعال صنعت پسته در خصوص تاثیر منفی کرونا بر صادرات این محصول عنوان کرد شیوع کرونا باعث شد تا علاوه بر کاهش مصرف در بازار داخلی، شاهد رکود در بازارهای خارجی هم باشیم که این مسئله باعث دپو پسته در کشور شد، اما خوشبختانه در ماههای خرداد تیر و مرداد بازار صادرات رونق نسبی پیدا کرد و بالغ بر ۳۰ هزار تن پسته در این سه ماه صادر شد.
وی در ادامه گفتوگو به تشریح مشکلات صادرکنندگان پسته پرداخت و افزود: یکی از مشکلات در حوزه صادرات مربوط به ارز هست، بانک مرکزی صادرکنندگان را مجاب به برگشت ارز به صورت نیمایی کرده است درحالی که هزینههای مربوط به تولید پسته مانند تهیه نهاده، ماشین آلات، کود و سموم با ارز آزاد تهیه میشود؛ و با توجه به اختلاف قیمت این دو ارز، کشاورز متضرر و صادرکننده انگیزهای برای صادرات این محصول ندارد.
امین زاده مشکلات مربوط به برگشت پول را از دیگر موانع صادرات پسته عنوان و تصریح کرد: برگشت پول از طریق بانکها به راحتی قابل انجام نیست و این باعث تحمیل هزینههای بیشتر به صادرکننده جهت برگشت ارز از طریق کانالهای دیگر شده است است.
به گفته این کارشناس صنعت پسته، مشکلات مربوط به حمل و نقل نیز در حوزه صادرات تاثیر گذاشته است و با توجه به کم شدن شرکتهای کشتیرانی، مدت زمان حمل و نقل افزایش پیدا کرده است به طوری که زمان حمل و نقل به خاور دور، از ۱۵ روز به بیش از یک ماه و حتی ۴۵ روز افزایش پیدا کرده است.
امین زاده با اشاره به اینکه پسته ایرانی به خاطر تنوع، طعم و مزه خاص، مشتریان خاص خود را دارد بیشتره صادرات پسته را به صورت خام عنوان کرد و گفت به دلیل تفاوت در ذائقه ملتها مختلف، صادرات به صورت پسته خام انجام میشود و فراوری و بسته بندی با توجه به ذائقه کشور مقصد در در همان جا انجام میشود. ازطرفی پسته خام دارای ماندگاری بیشتری است بنابراین کشورهای دیگر معمولاً پست را به صورت خام خریداری میکند.
بدون شک پسته ایرانی یکی از کالاهایی است که در جهان با نام ایران همراه شده است. با توجه به آمار منتشر شده و صحبتهای کارشناسان و مسئولان، توانسته است در بازار جهانی جایگاه خود را تا حدودی پیدا کند. اما نباید فراموش کرد برای حفظ بازارهای جهانی در کنار تلاش بخش خصوصی، نیاز به سیاستهای حمایتی از طرف دولت دارد.
همچنین برای افزایش مصرف بازار داخلی میتوان با تقویت صنایع تکمیلی در بخش کشاورزی، علاوه بر بسته بندی مناسب، محصولات جانبی متناسب با ذائقه جامعه تولید و به بازار عرضه کرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *