راهکارهایی برای کاهش آلودگی هوا در روزهای کرونایی
- ایسنا نوشت: حسین شهیدزاده با بیان اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا تحقیقات زیادی درباره ارتباط آلوده هوا و امکان شیوع این ویروس انجام شد، اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت ابتدا به این نتیجه رسیده بود که ارتباط مشخص و مستقیمی بین این دو موضوع وجود ندارد، اما با گذر زمان تحقیقات بیشتر نشان دادند که ویروس کرونا میتواند از طریق ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون منتقل شود بنابراین آلودگی هوا امکان ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را افزایش میدهد.
وی با اشاره به اینکه این مسئله نشان میدهد که از اکنون باید سعی در کاهش آلودگی ناشی از ذرات معلق داشته باشیم، تصریح کرد: نه تنها ارتباط مستقیمی بین آلودگی هوا و شیوع بیماری کووید ۱۹ و احتمال افزایش تلفات وجود دارد بلکه آلایندههای هوا سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن میشوند و از این جهت میتوانند راه را برای ابتلا به بیماری هموار کند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: هرچند که به دلیل حذف سفرهای آموزشی و برگزاری کلاسهای مدارس، دانشگاهها و... به صورت مجازی تا حدود ۳۰ درصد از تردد و حمل ونقل معمول ما در شهر تهران کاسته شده است، اما در مقابل اجرای تغییراتی در اجرای طرح ترافیک - به دلیل جلوگیری از شلوغ شدن وسایل حمل و نقل عمومی و افزایش امکان سرایت بیماری کووید ۱۹ - سبب شده است که استفاده از خودروهای شخصی افزایش پیدا کند.
ضرورت تقویت سیستم حمل و نقل عمومی
شهیدزاده در ادامه ضمن بیان اینکه برای کنترل آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال میتوان کارهای زیادی انجام داد، اما اکنون ازنظر اقتصادی کشور در شرایطی نیست که بتوان همه آنها را اجرایی کرد، گفت: برای مثال تقویت سیستم حمل و نقل عمومی یکی از واجبترین کارهایی است که باید در این زمینه انجام شود، اما در حال حاضر نه شهرداری بودجه کافی برای این کار را در اختیار دارد و نه دولت توانسته در این زمینه کمکی کند.
به گفته وی با وجود این شهرداری درحال حاضر با استفاده از منابع دیگری در تلاش است که تعدادی اتوبوس و قطار برای مترو تامین کند، اما صرف این کار کافی نیست و باید اقداماتی دیگری نیز در دستور کار قرار گیرد.
ضرورت اجرای مرحله سوم «طرح کاهش»
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به «طرح کاهش» که مصوبه سال ۹۵ شورای عالی ترافیک شهرهای کشور است، تصریح کرد: مرحله اول این طرح چک کردن معاینه فنی خودروهایی بود که به محدوده طرح ترافیک وارد میشدند. در مرحله دوم طرح کاهش قرار شد که بهوسیله دوربینها در کل شهر تهران معاینه فنی خودروها کنترل شود و اگر خودرویی معاینه فنی نداشت، جریمه شود. این دو مرحله با استفاده از دوربینهای نصب شده و سامانه «سیمفا» اجرایی شد، اما مرحله سوم «طرح کاهش» که مهمترین بخش آن نیز بود از سال ۹۶ تاکنون هنوز اجرایی نشده است.
شهیدزاده در ادامه گفت: بر اساس مرحله سوم «طرح کاهش» شرط ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک، دریافت معاینه فنی برتر از مراکز معاینه فنی است. متاسفانه این مصوبه قانونی حدود سه سال است که روی زمین مانده است بنابراین یکی از راهکارها و قوانینی که میتوان امسال حداقل بهدلیل مشکلات ناشی از بیماری کووید ۱۹ اجرایی کرد، این مصوبه قانونی است.
وی با تاکید بر اینکه ما منابع آلاینده متعددی در شهرهای کشور داریم و برای هر کدام میتوان اقدامی انجام داد، اظهار کرد: راهکار سادهای که میتواند به کاهش آلودگی هوا و در نتیجه عدم شیوع بیشتر ویروس کرونا کمک کند، صرفهجویی و استفاده بهینه از وسایل گرمایشی در ماههای سرد سال است.
صرفهجویی در مصرف گاز خانگی برای کمک به کاهش آلودگی هوا
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: ما در کشور باید مانند تمام دنیا دمای معتدلی را برای گرم نگه داشتن منازل انتخاب کنیم و در کنار آن بدانیم که باید به جای افزایش دمای سیستمهای حرارتی از لباسهای زمستانی برای گرم ماندن استفاده کنیم. با این اقدام از دو جهت به کاهش آلودگی هوا کمک خواهیم کرد. اول آنکه سوخت کمتری در خانهها مصرف و در نتیجه آلودگی کمتری تولید میشود و دوم آنکه اگر مصرف گاز خانگی کاهش یابد، صنایع و نیروگاههای اطراف شهرها میتوانند از سوخت گاز به جای مازوت استفاده کنند.
شهیدزاده در پایان گفت: متاسفانه در سالهای گذشته شاهد بودیم که همزمان با افزایش مصرف گاز خانگی دسترسی صنایع و نیروگاهها به سوخت گاز - که سوخت پاکتری نسبت به سایر سوختها است - قطع و آنها مجبور میشدند که از سایر سوختهایی که آلودگی بالایی دارد - مانند مازوت - استفاده کنند بنابراین علاوه بر تمهیداتی که باید دستگاههای مسئول برای کنترل آلودگی هوا در شش ماهه دوم امسال که میتواند تاثیری مستقیم روی بیماری کووید ۱۹ داشته باشد، اتخاذ کنند ما شهروندان نیز میتوانیم با استفاده از راهکارهایی ساده به سلامت خود کمک کنیم.