آمارهای عجیب اینستاگرام در جشن تولد ۱۰ سالگی
- روزنامه خراسان نوشت: امروز به سراغ اینستاگرامی رفتیم که شمع ۱۰ سالگی اش را فوت کرد و وارد ۱۱ سالگی شد. روز ۶ اکتبر، اینستاگرام رسماً ۱۰ ساله شد و کمپانی فیسبوک این سالگرد را با معرفی ویژگیهای جدیدی که به منظور تشویق کاربران به خوش برخورد بودن با یکدیگر طراحی شدهاند، جشن گرفت. ما هم در این گزارش به سراغ جزئیاتی از این برنامه پرطرفدار رفتیم که شاید کمتر درباره آنها شنیده باشید. پس امروز با ما باشید تا در کنار معرفی ویژگی جدید اینستاگرام، این حقایق را با هم مرور کنیم.
معرفی ویژگی جدید اَپ ۱۰ ساله
درست در روز ۱۵ مهر که مصادف با ۱۰ سالگی اینستاگرام بود، از ویژگی جدید این برنامه رونمایی شد. قابلیت جدید اینستاگرام در مقابله با اذیت و آزارهای اینترنتی این برنامه، نه تنها به کاربران در خصوص نظرات ناخوشایندشان تذکر میدهد تا درباره آن تجدید نظر کنند بلکه مرتب نظرات آنها را بررسی میکند تا اگر به صورت مکرر قوانین اینستاگرام را نقض کردند، پس از هشدارهای لازم حساب کاربری آنها را مسدود کند. اینستاگرام همچنین ویژگی نقشه عکس را هم به اپلیکیشن خود بازگرداند. این ویژگی که در سال ۲۰۱۶ توسط اینستاگرام از پروفایل کاربران حذف شد، بار دیگر با فرمتی متفاوتتر از آن چه بود به پروفایل آنها باز میگردد. از تفاوتهای نسخه جدید نسبت به نسخه قبلی این قابلیت، میتوان به این اشاره کرد که در نسخه جدید، نقشه عکسها به جای نمایش به دیگران، به بخش آرشیو استوریهای اینستاگرام منتقل میشود.
تاریخچه اینستاگرام
اینستاگرام اکتبر سال ۲۰۱۰ برای اولین بار توسط «کوین سیستروم» و دوست و همکارش «مایک کرگر» رونمایی شد و به قدری طرفدار پیدا کرد که تا سال ۲۰۱۲ به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر رسید. تا این زمان، این اپلیکیشن فقط برای سیستم عامل «IOS» ارائه شده بود و در ۲۰۱۲ نسخه اندروید آن هم ارائه و باعث شد تا سال ۲۰۱۴ تعداد کاربران اینستاگرام مرز ۳۰۰ میلیون نفر را هم رد کند. همین روند صعود و موفقیتهای چشم گیر این دو دوست، باعث شد مارک زاکربرگ مالک فیسبوک به فکر خرید این برنامه بیفتد و در سال ۲۰۱۲ برای خرید آن یک میلیارد دلار هزینه کند. در آن زمان خیلی از همکاران مارک و مدیران فیسبوک این میزان سرمایه گذاری را دیوانه کننده میدانستند، اما رسیدن تعداد کاربران این نرم افزار به بیش از یک میلیارد نفر نشان از هوش بالای مارک زاکربرگ دارد.
اینستاگرام در ایران
همان طور که گفته شد اینستاگرام اولین نسخه اپلیکیشن خود را در سیستم عامل IOS عرضه کرد و، چون در همان زمانهای ابتدایی ظهور اینستاگرام، ایرانیها به ندرت از آیفون استفاده میکردند و بیشتر موبایلها روی سیستم عاملهای Symbian یا Android بودند، اینستاگرام با تاخیر بیشتری به ایران آمد. اما به طور کلی حدود سال ۲۰۱۲ اینستاگرام محبوبیت خود را در ایران به دست آورد و رفته رفته به یکی از پرکاربردترین شبکههای اجتماعی بعد از تلگرام تبدیل شد، به طوری که هم اکنون بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی دارد.
آمارهای کاربران اینستاگرام
چند آمار جالب درباره کاربران فعال اینستاگرام رامرور میکنیم.
هم اکنون اینستاگرام بیش از یک میلیارد نفر کاربر فعال در سراسر جهان دارد.
کشورهای ایالات متحده آمریکا، برزیل، هندوستان، اندونزی، روسیه، ترکیه، ژاپن، انگلستان، مکزیک و آلمان ۱۰ کشور اول با بیشترین کاربران اینستاگرام هستند.
روزانه بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در این اپ فعال هستند.
روزانه ۵۰۰ میلیون استوری در اینستاگرام گذاشته میشود.
تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد عکس در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده است.
بیش از ۲۵ میلیون کسب و کار در اینستاگرام فعال هستند.
روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون عکس و ویدئو از طریق اینستاگرام به اشتراک گذاشته میشود.
روزانه کاربران بیش از چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون لایک در اینستاگرام میگذارند.
۵۲ درصد کاربران اینستاگرام را زنان و ۴۸ درصد را مردان تشکیل میدهند.
۷۲ درصد از افراد حاضر در اینستاگرام بین ۱۳ تا ۱۹ سال دارند.
واقعیتهای جالب اینستاگرام
همیشه درباره اپلیکیشنهای موفق، مطالب جالبی وجود دارد که ما آنها را نمیدانیم. در این قسمت سعی کرده ایم تیتروار به تعدادی از این مطالب که به نظر برای مان جالبتر از بقیه بود، اشاره کنیم.
اینستاگرام ششمین شبکه اجتماعی محبوب در جهان است.
از هر ۱۰ هشتگ در اینستاگرام، ۷ هشتگ مربوط به برندهاست.
۷۰ درصد از علاقهمندان به خرید، برای جست و جوی محصول به اینستاگرام مراجعه میکنند.
کاربران اینستاگرام روزهای سه شنبه و پنج شنبه، بیشتر فعال هستند.
فیلمهای اینستاگرام ۲ برابر، بیشتر از عکسهای اینستاگرام جذابیت دارند.
به گزارش زومیت، یک بررسی علمی نشان داده ۸ درصد کل اکانتهای اینستاگرام فیک و جعلی هستند.
وقتی اینستاگرام در سال ۲۰۱۳ امکان بارگذاری ویدئو را اضافه کرد، پنج میلیون ویدئو در ۲۴ ساعت اول بارگذاری شد.
به طور متوسط در هر ماه ۱۶ میلیون بار کلمه Instagram در گوگل جست و جو میشود.
اولین تصویر منتشر شده در اینستاگرام توسط بنیان گذار این شبکه اجتماعی با نام کاربری «Kevin» در تاریخ ۱۶ جولای ۲۰۱۰ منتشر شد. این تصویر، عکس یک سگ بود که توسط بنیان گذار اینستاگرام که هنوز اکانتش فعال است، در این اپلیکیشن قرار گرفت.
نتایج تازهترین پژوهشها در بریتانیا نشان میدهد که اینستاگرام بیشترین تأثیر منفی را بر سلامت جوانان دارد.
این اپلیکیشن در کره شمالی هیچ کاربری ندارد و توسط چین و روسیه هم فیلتر شده است.
اینستاگرام هم اکنون حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش گذاری شده است.
پرطرفدارترینها در اینستاگرام
آمار صفحههای اینستاگرام که بیشترین دنبالکننده را در سراسر جهان دارند، نشان میدهد بیشتر این افراد در دنیای فوتبال، موسیقی و مدلینگ به شهرت رسیده اند و کاربران به همین واسطه در اینستاگرام، در فهرست دنبالکنندگانشان هستند. البته که میل به دیدن زندگی خصوصی و تماشای یک زندگی مصرفی، یکی از مهمترین دلایل پربازدید شدن صفحههای این ستارگان نیز هست. کریستیانو رونالدو فوتبالیست پرتغالی با بیش از ۲۳۷ میلیون طرفدار، نفر اول در اینستاگرام است. طبق اعلام سایت The Team درآمدی که این مهاجم پرتغالی از انتشار تبلیغات در صفحه شخصی اش به دست میآورد از حقوقی که تیم یوونتوس به او میدهد، بیشتر است. این سایت مدعی است رونالدو سالانه ۴۳ میلیون دلار از تبلیغات در اینستاگرام درآمد دارد.