تنها ۷ درصد صنایع آلاینده کشور پایش می‌شوند

17:28 - 14 مهر 1399
کد خبر: ۶۶۲۳۳۹
رئیس سازمان محیط زیست گفت: این سازمان بر اساس بودجه‌ای که از طریق عوارض آلایندگی باید در اختیار داشته باشد، می‌تواند تمام صنایع آلاینده را پایش کند، اما اکنون حدود ۷ درصد صنایع پایش می‌شوند.
- عیسی کلانتری، با حضور در برنامه پایش سیما، به تشریح برخی مسائل روز محیط زیست ایران پرداخت.

وی در ابتدای این برنامه با اشاره به نتایج تحقیقاتی در زمینه ارتباط شیوع کرونا و آلودگی هوا گفت: بر اساس مقالات علمی هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، ۸ درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می‌کند و حتی در برخی مقالات این رقم ۱۵ درصد است.

۸۰ درصد آلودگی هوا بر گردن دیزلی‌ها و نیروگاه‌های مازوت سوز است

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه باید در فصل سرما تکلیف خود را با خودرو‌های دیزلی، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و نیروگاه‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند روشن کنیم، ابرلز داشت: من این موضوع را به رییس جمهوری منعکس کرده‌ام که نیروگاه‌های اطراف شهر‌های بزرگ در فصل سرما نباید از مازوت استفاده کنند و ورود کامیون‌ها باید به شهر‌هایی مانند تهران ممنوع شود، چراکه آلایندگی بسیار بالایی دارند.

کلانتری با اشاره به اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار دستگاه خودروی دیزلی وجود دارد، که این خودرو‌های آلاینده در کنار نیروگاه‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند ۸۰ درصد علت آلودگی هوا هستند بنابراین باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

آتش‌سوزی‌های جنگلی ما در منطقه زاگرس به دلیل اختلافات قومی قبیله‌ای است

وی وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر در جنگل‌ها و مراتع کشور طی تابستان امسال، در برخی موارد طبیعی و بخشی دیگر غیرطبیعی دانست و گفت: گاهی اوقات رعد و برق سبب وقوع آتش در جنگل‌ها می‌شود، و عمده آتش‌سوزی‌های جنگلی ما در منطقه زاگرس به دلیل اختلافات قومی قبیله‌ای است و مردم باید خیلی مراعات کنند.

کلانتری خاطرنشان کرد: در کل طی امسال حدود ۲۳۰۰ هکتار از نواحی جنگلی و ۱۹ هزار هکتار از مراتع ما در آتش‌سوزی‌ها سوخته است. این در مقابل ۱۳ میلیون هکتار جنگل قابل اغماض است.

وی در بخشی دیگری از سخنانش به بحث استاندارد‌های خودرو پرداخت و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تنها در صورت ارتقای استاندارد خودرو‌های تولیدی سال ۹۹ به یورو ۵ به آن‌ها مجوز خواهد داد؛ و خودروساز نباید خودرو‌های تولیدی قبل از سال ۹۹ را با عنوان خودرو‌های ۹۹ عرضه کند.

حدود ۴ هزار میلیارد مالیات واحد‌های آلاینده است

رئیس سازمان محیط زیست اشاره‌ای هم به طرح مجلس برای حذف سهم محیط زیست از عوارض آلایندگی، داشت و اظهار داشت: در قانون مالیات آمده است که واحد‌های آلاینده یک درصد از فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی و جریمه پرداخت کنند تا در اختیار محیط زیست قرار گیرد. این رقم سالانه حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شمال کشور زیر پسماند مدفون شده است و بیشتر کارخانه‌های درجه دو و سه فاضلاب خود را بدون تصفیه رهاسازی می‌کنند. گفت: قرار بود که ما با استفاده از سهم خود از عوارض آلایندگی این مشکلات را برطرف کنیم.

تنها ۷ درصد از صنایع پایش می‌شوند

کلانتری ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس بودجه‌ای که از طریق عوارض آلایندگی در اختیار دارد، می‌تواند تمام صنایع آلاینده کشور را با همکاری دانشگاه‌ها پایش کند. این در حالی‌است که اکنون حدود ۷ درصد این صنایع پایش می‌شود و اگر طرح مجلس تصویب شود تمام این برنامه‌ها از بین می‌رود.

به گفته وی، این پول در اختیار دستگاه‌هایی از جمله استانداری‌ها قرار می‌گیرد تا برای بهبود وضعیت محیط زیست استان‌ها هزینه شود، اما تا امروز یک ریال برای محیط زیست از این محل هزینه نشده است.

مخالفان تراریخته دلیل علمی ندارند

رئیس سازمان محیط زیست به موضوع محصولات تراریخته هم اشاره داشت و گفت: این محصولات امروز بخشی از مواد غذایی جهان را تامین می‌کنند؛ و تقریباً تمام روغن‌های نباتی، سویا و ذرت وارداتی در کشور تراریخته است، ولی به محققان خودمان اجازه نمی‌دهیم که تحقیقات خود در این زمینه را تکمیل کنند.

به گفته وی، بر اساس نظر وزارت بهداشت مصرف روغن‌های محصولات تراریخته مشکلی برای انسان ندارد. اما جنگ و دعوای‌های بی‌موردی در این زمینه است.

کلانتری ادامه داد: در دنیا ۲۱۰ میلیون هکتار زیر کشت تراریخته است این میزان بیش از ۳۰ برابر کشت زیر آبی ما در کشور است. همچنین مخالفان تراریخته دلیل علمی برای مخالفت ندارند.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه موافق افزایش قیمت بنزین است گفت: مصرف سرانه بنزین در کشور ما تقریباً از همه کشور‌های جهان بالاتر است، در این شرایط یا باید واردات خودرو آزاد شود یا خودرو‌های ساخت داخل استاندارد‌های بهتری داشته باشند. در همه دنیا خودرو ارزان است و بنزین گران است، اما در ایران این موضوع برعکس است.
 
بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *