حمل و نقل عمومی پایتخت ایمن و پاک نیست
- سردار محمدحسین حمیدی گفت: در کلان قضیه، گروه خودروسوار تمایلی به استفاده از حمل و نقل عمومی ندارند؛ یکی از دلایل آن، این است که حمل و نقل عمومی ما ایمن، پاسخگو و پاک نیست، اگر عدم ایمنی و پاک بودن آنها را به خاطر فرسودگیشان در نظر بگیریم، اما ضعف آنها، عدم بهنگام بودن است، اکنون رامهای قطار شهری و اتوبوس به تعداد کافی وجود ندارد، در بسیاری از نقاط شهر ایستگاه اتوبوس نیست و مردم باید مسافت زیادی را از منزل تا رسیدن به نخستین ایستگاه اتوبوس یا مترو به صورت پیاده طی کنند و به همین دلایل گرایش به حمل و نقل عمومی آنچنان که باید و شاید وجود ندارد.
وی با اشاره به بیشترین چالشهای موجود بر سر راه پلیس راهور در این رابطه اظهار داشت: اکنون نه تنها در تهران بلکه در کل شهرها، بیشترین چالش موجود نگاه سنتی در حوزه ترافیک درونشهری است، این نگاه از ۵۰، ۶۰ سال گذشته وجود داشته و ربطی به اکنون نیز ندارد و این نگاه منجر به خودرو محوری شده، برای اینکه رانندگان خودروها هم زور بیشتری دارند و هم فشار بیشتری وارد میکنند یعنی تمام امکانات زیست شهری به خودروها اختصاص داده شده و تمام شبکه معابر در کل شهرها مخصوصاً تهران، مانندپیاده روها، کانالهای آب و ... در دهههای اخیر به تردد خودروها اختصاص یافته است.
رییس پلیس راهور فاتب افزود: اگر اقدامات عمرانی خاص به وجود آمده در شهر تهران مبنی بر احداث تونلها و پلها صورت نمیگرفت، شهر تهران باید در چند سال گذشته قفل میشد زیرا حجم تردد وسایلنقلیه با ظرفیت سطح معابر، مطابقت ندارد، اما این اقدامات عمرانی منجر به جریان و چرخش جریان ترافیک شد البته این مُسکن و اقدام مقطعی است و درمان واقعی نیست؛ محصول این نگاه قدیمی، آلودگی زیستمحیطی و هوایی است که موجب ترافیک و ترددهای غیرضروری نیز میشود، برای اصلاح این نگاه مقاومت زیاد وجود دارد چراکه باید هزینه زیادی صرف شود؛ البته بماند که در دوران کرونا، مشکل دیگری نیز اضافه و تمایل به استفاده از حمل و نقل عمومی کمتر شد، مردم تمایل دارند در این ایام با وسیله نقلیه شخصی تردد داشته باشند، اما ظرفیت حمل و نقل عمومی همان ایام پیش از شیوع کرونا است.
حمیدی متذکر شد: محصول این دو اتفاق یعنی عدم پاسخگویی کافی حمل و نقل عمومی و عدم گنجایش سطح معابر در سطح شهرها، منجر به بروز ترافیک شده است و این نگاه همیشه ما را اذیت میکند، در زمان هر اقدامی برای رفتن به سمت انسانمحوری مانند احداث پیادهرو یا پیست دوچرخه شده، نخستین مقاومت در خود پلیس وجود دارد، زیرا پلیس نیاز دارد که راه باز باشد تا ترافیک را مدیریت کند.
وی، همچنین بر لزوم کنترل آنلاین تاکسیهای تهران تاکید و تصریح کرد: اکنون تقریباً تاکسیها در تمام سطح شهر میتوانند تردد داشته باشند، مرکز کنترلی که به صورت آنلاین و برخط تمام تاکسیها را کنترل کند، وجود ندارد و هنوز ناوگان حمل و نقل عمومی مخصوصاً در حوزه تاکسیرانی تقریباً سنتی اداره میشود؛ زمانی میتوانیم بگوییم فعال باشند که عملکرد آنها رصد شود، ولی در این حوزه کار جدی صورت نگرفته است.
باید سفرهای زائد را از بین ببریم
رییس پلیس راهور فاتب افزود: درمان این موضوع آن است که تقاضای سفر در شهرها با وسیلهنقلیه شخصی به حداقل رسیده و به حمل و نقل عمومی سوق پیدا کند، همچنین باید با توسعه الکترونیک و خدمات غیرحضوری بسیاری از سفرهای زائد را از بین ببریم تا بتوانیم از فرصت به وجود آمده برای انسانمحور کردن شهر اقدام کنیم؛ به عنوان یک شهروند میگویم بسیاری از محلههای ما هویت فرهنگی خود را از دست داده اند به طور مثال بین محله اتابک، دهونک و نارمک فرقی مشاهده نمیشود و در تمامی آنها تردد خودرو و موتورسیلکت وجود دارد زیرا ما فضا را به آنها دادیم یعنی از انسانمحور بودن فاصله گرفته ایم.
وی با تأکید بر اینکه باید فضای بیشتری را به عابر پیاده بدهیم، تا عابر بتواند در پیادهروها راحت تردد کند، گفت: حتی میتوان برای پیادهروها، خدمات مناسب ایجاد کرد، اما در حال حاضر عابر پیاده در بسیاری از مواقع ایمنی کافی را برای تردد از عرض خیابان و حتی پیاده روها ندارد.
جامعه نباید تاوان خودخواهی برخی رانندگان را بدهد
این مقام انتظامی با اشاره به اینکه با نگاه موجود، زندگی شهری در آینده غیر ممکن خواهد شد و تنها راه آن این است که ابتدا نگاه مدیران تغییر پیدا کند، گفت: نگاه مدیران برگرفته از تقاضاهای موجود در کف خیابان است، برخی افراد خودخواه هستند و علیرغم وجود وسایلنقلیه عمومی و امکان پیادهروی یا دوچرخهسواری در مسافتهای کوتاه، از وسیلهنقلیه شخصی استفاده میکنند، چرا این فرد نباید ساعتها در ترافیک بماند، این فرد باید خودخواهیاش را خودش جواب دهد، جامعه نباید تمام امکانات خود را بسیج کند که این فرد به خواسته خود برسد، این نوع افراد با ماندن در ترافیک ناراحتی خود را با پرخاش به دیگران یا بوقزدن پشت ترافیک بروز میدهند، باید به این نوع افراد گفت تردد، مخصوصاً در فواصل کوتاه باید با پای پیاده یا وسایلنقلیه عمومی باشد.
حمیدی با بیان اینکه افزایش و عدم حل موضوع آلودگی هوا برگرفته از تفکر مذکور است، عنوان کرد: صدای کسی درنمیآید تا مجدداً به فصول وارونگی هوا میرسیم، آن موقع کنار هم جمع میشویم تا برای آلودگی هوا کاری کنیم، همه مسئولان و رسانهها آن وقت از آلودگی هوا میگویند تا مجدداً باد میوزد و با برطرف شدن آلودگی هوا، موضوع یادمان میرود، یعنی برنامهمحور پیش نرفتیم و برنامهها مبتنی بر دیدگاه انسانمحور نبوده است.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: در این اوضاع وقتی که شهر انضباط اجتماعی و ترافیکی درستی ندارد و این موارد مخدوش است، فکر میکنیم پلیس مقصر است و میگوییم چرا پلیس برخورد نمیکند، پلیس باید چه کند؟ مگر پلیس میتواند برای همه مردم و رانندگان یک مراقب بگمارد؟ هرچند به لحاظ تصادفات و ترافیک به مدد استفاده از تکنولوژی، فرهنگسازیهایی صورت گرفته، اصلاحات هندسی و توسعهها نسبت به گذشته وضعیت بسیار بهتری دارد و قابل مقایسه با گذشته نیست، اما با هدفمان فاصله داریم.
کشته شدن سالانه ۶۰۰ نفر درتصادفات رانندگی تهران
این مقام انتظامی با بیان اینکه نرخ کاهش تصادفات در شهر تهران در یک دهه اخیر جزو بهترین نرخها است، اما همچنان ۶۰۰ نفر سالانه در تصادفات شهر تهران کشته میشوند، گفت: ایمنی جز با انضباط بیشتر شهری روی نمیدهد، نتیجه اقدامات فرهنگی و آموزشی صورت گرفته و محصول این آن، بهتر شدن وضعیت نسبت به گذشته است، اما آیا به ایدهآل رسیده ایم، خیر؟ با آن فاصله داریم، زمانی به ایدهآل میرسیم که بگوییم شهرمان انسانمحور شده، هوای پاکی دارد، حمل و نقل عمومی خیلی خوبی دارد و نیازمندی تمام شهروندان را برطرف میکند، قطعاً در آن شرایط ضمن کاهش تصادفات، زندگی در این شهر بسیار بهتر و مناسبتر در جریان خواهد بود.
حمیدی به ترافیک تهران اشاره کرد و افزود: امسال در حوزه ترافیک شرایط متفاوت است و به دلیل عدم بازگشایی مدارس، اتفاقات همه ساله برای ترافیک روی نداد، روز نخست مهر، به دلیل اعلام بازگشایی مدارس، پلیس و تمام سازمانها، طرحهای خود را به صورت منسجم اجرا کردند، اما برای طرح مدارس، برنامه ما مبتنی بر اعلام وضعیت توسط ستاد ملی کرونا است.
کاهش ۳۰ درصدی ترافیک صبحگاهی در روزهای نخست مهر
رییس پلیس راهور فاتب خاطرنشان کرد: در شرایط غیرحضوری مدارس، ترافیک کمتری را شاهد هستیم و جریان پیک ترافیک تغییر کرده است، در صورت بازگشایی مدارس، هم ترافیک در صبحها تا ۳۰ درصد و هم در ظهر و بعدازظهر افزایش پیدا میکنند، اما در حال حاضر ترافیک صبحگاهی در روزهای نخست نیمه دوم سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی داشته البته نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است.
این مقام انتظامی افزود: سالهای گذشته طرح ترافیک ۱۳ ساعت (۶:۳۰ صبح تا ۱۹:۳۰) طول میکشید، اما امسال به دلیل شرایط کرونایی تغییر پیدا کرده و پیک ترافیک نیز دچار دستخوش شده است، عملاً از ساعت ۶ صبح تا ۸:۳۰ ترافیک شکل گرفته و به اوج میرسد، سپس کاهشی میشود، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ ترافیک پرحجمتر شده و مجدداً از ساعت ۱۶ تردد در معابر مخصوصاً هسته مرکزی افزایش پیدا میکند و باعث میشود از ساعت ۱۶ تا حدود ۲۱، ترددها در سطح شهر افزایش پیدا کرده و در برخی از مقاطع سنگین میشود.
حمیدی بیان کرد: البته این در شرایطی است که کاملاً هوا خشک بوده و مشکل خاص جوی نداریم، اگر یک متغیر مانند بارش باران، برف یا لغزندگی به آن اضافه شود، وضعیت ترافیک کاملاً برهم میریزد زیرا سطح شهر از نظر تردد در حالت عادی کاملاً اشباع شده است و در صورت بارش باران و یا برف، به دلیل عدم سرویس بهنگام توسط حمل و نقل عمومی و تحرک کمتر تاکسی و اتوبوس ها، مردم مجبور به استفاده از وسیله نقلیه شخصی شده و بزرگراهها و هسته مرکزی شهر متراکم میشود.
وی با بیان اینکه با بارش برف و باران باید انتظار ترافیک طولانی را در سطح شهر داشته باشیم، گفت: برنامهریزی برای حضور کارمندان در محل کار، غیرحضوری و شناور کردن ساعات کار و ارائه فرجه به آنها، عدم برگزاری برخی جلسات در آن ایام میتواند جزو راه حلهای کاربردی در ایام بارندگیها باشد البته مردم باید آماده باشند که این اتفاقات در نیمه دوم سال در تهران روی دهد.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ درباره غیبت تاکسی و اتوبوسها در شرایط بارندگی نیز تصریح کرد: با شروع بارندگی، به دلیل سنگین شدن ترافیک در هسته مرکزی شهر و معابر، رانندگان تاکسی و حتی مسافربرهای شخصی که با وسیلهنقلیه خود کسب و کار میکنند، غیرفعال میشوند، اما اگر حمل و نقل عمومی فعال بوده و الزاماتی در این مواقع وجود داشته باشد، میتوان بار ترافیک را مدیریت کرد.