از مقاومت سینما در دوران کرونا تا برنامهها برای جشنواره فجر
روابط عمومی سازمان سینمایی، حسین انتظامی پاسخگوی پرسشهای امیر مافی مجری و کارشناس برنامه در حوزههای مختلف بود و در این برنامه موضوعاتی، چون احتمال وداع انتظامی با سازمان سینمایی و حضور در اروپا به عنوان رایزن فرهنگی و همچنین برگزاری جشنواره فیلم فجر و مدیریت سینما و تولید و اکران در مقطع وجود بیماری کرونا مطرح شد.
در ادامه مشروح سخنان کارشناس و مهمان برنامه نقد سینما میآید.
پاسخ به شایعات درباره پذیرش مسئولیت رایزنی فرهنگی
گفت و گوی نقد سینما با رئیس سازمان سینمایی با اشاره به شایعاتی که درباره خداحافظی انتظامی از سازمان و حضور او به عنوان رایزن فرهنگی در کشوری اروپایی مطرح میشود آغاز شد که انتظامی در پاسخ به این موضوع گفت: اصل صحبتها درباره رفتن من از سازمان درست است، اما زمان آن به این زودیها نیست.
او در مورد زمان احتمالی ترک سازمان گفت: احتمالا اتفاق در سال آینده صورت میگیرد.
انتظامی همچنین در پاسخ به اینکه راهی کدام کشور خواهد بود، گفت: البته این موضوع هنوز قطعی نیست صحبتها بر این است که رایزن فرهنگی ایران در وین (اتریش) شوم.
رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد با خروج دیرتر او از سازمان، احتمالا فرصتی برای خالی بودن سمت ریاست سازمان در جریان تغییر دولتها نخواهد بود. او همچنین در پاسخ به سوال مجری برنامه نقد سینما مبنی بر اینکه این عزم رفتن یعنی به آنچه میخواسته در سازمان سینمایی نائل شده است، چنین پاسخ داد: دستگاهها به شکل سیستمی کار میکنند و فقط متاثر از حضور یک فرد نیستند و نهایتا آن فرد میتوانند هماهنگیهای بهتری انجام دهد. سیاستهای کلان سازمان سینمایی هم تابع سیاستهای کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و همه تلاش ما در سازمان و سایر معاونتهای تخصصی وزارتخانه این است که آن سیاستها را دنبال کنیم.
انتظامی در پاسخ به سوالی درباره اینکه عزم رفتن موجب نمیشود تا انگیزه او و گروه همراه کمتر شود؟، بیان کرد: کسانیکه با روحیه من آشنایی دارند میدانند من تا آخرین روزی که مسئولیت دارم تلاش میکنم با نشاط کار کنم. درحال حاضر هم برنامههایی داریم که به کمک همکاران انجام میدهیم، مخصوصا جشنواره فیلم فجر که در پیش است و همچنین سایر موارد را با جدیت دنبال میکنیم ضمن اینکه در ابتدا هم گفتم هنوز رفتن من نهایی نشده است.
پیگیری سیاست شفافیت در سازمان سینمایی
حسین انتظامی در پاسخ به سوال امیر مافی درباره شفافیت درسازمان سینمایی و الزام زیرمجموعههای سازمان به امر شفافیت این پرسش را مطرح کرد که آیا فضای تصمیم گیری برگزاری جشنواره فیلم فجر به شفافیتی که مدنظر است نزدیک شده، پاسخ داد: بیماری کرونا برای برگزاری جشنوارهها شرایط جدیدی به وجود آورده است؛ این شرایط جدید در تولید و تصمیم گیری و اجرا هم حاکم است. در مواجهه با این وضع یک راه این است که کاملا منفعل بنشینیم، اما وظیفه دیگر چه در زمینه تولید و چه عرصه مدیریت فرهنگی این است که برای زیست کرونایی طراحیهای لازم را انجام دهیم. ما پنج جشنواره داریم، اولین آن جشنواره جهانی فیلم فجر بود که ابتدا به دلیل مشخص نبودن شرایط اعلام شد با تاخیر برگزار میشود، اما زمانیکه شرایط سختتر شد اعلام کردیم در سال آینده برگزار خواهد شد. جشنواره بعدی مان جشنواره کودک و نوجوانان اصفهان است که اواخر مهرماه برگزار میشود، بعدی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است و پس از آن جشنواره مستند سینما حقیقت و آخری هم جشنواره فیلم فجر که ابعاد و اهمیت آن بیشتر است.
او ادامه داد: در جلساتی که با پنج دبیر جشنوارهها داشتیم همیشه حرفمان این بوده که با همفکری و مشورت جویی از نظرات فعالان و اهالی صنوف، طراحی متناسب با شرایط امروز و اقتضاعات سینما داشته باشیم. یک جشنواره شامل چند بخش است که در ابتدای آن رقابت قرار میگیرد و اصل و پایه آن است، در مرحله بعد نمایش قرار دارد که شوری ایجاد میکند و برخی جشنوارهها بخش بازار و آموزش نیز دارند. توجه و صحبتمان این بود که در شرایط فعلی سناریوهای مختلف داشته باشیم؛ یعنی ترکیبی از جشنواره مجازی و حضوری و تا جایی که امکان دارد در بخش مجازی حضورمان بیشتر باشد.
رئیس سازمان سینمایی گفت: البته در بخش نمایش و مخصوصا در جنبه فیلمهای تجاری به دلیل احتمال سرقت نمیتوانیم به نمایش آنلاین اتکای زیادی کنیم و راه حل فنی مبنایی نیز تا به امروز در دنیا برای این مشکل پیدا نشده است. اولین جشنواره پیش رو جشنواره فیلم کودک و نوجوانان اصفهان است در این شرایط درحال اجرا است قطعا بازخوردهایی که از این جشنواره میگیریم برای سایر جشنوارهها نیز موثر خواهد بود.
رئیس سازمان سینمایی درباره اینکه آیا سناریوهای طراحی شده تا زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر کفایت خواهد کرد یا خیر، گفت: فکر میکنم چنین باشد. البته هرچه زمان جلوتر میرود شرایط برای ما روشنتر میشود یعنی الان نمیتوانیم بگوییم در بهمن ماه شرایط کرونایی به چه شکل است؛ بنابراین باید ترکیب اقتضایی داشته باشیم تا طراحیهای بخشهای مختلف را روی آنها سوار کنیم.
تغییرات در دبیری جشنواره و برخی مدیران
انتظامی با اشاره به اینکه امسال محمدمهدی طباطبایی نژاد مسئولیت دبیری جشنواره فیلم فجر را برعهده دارد، در پاسخ به این سئوال که آیا شایعات درباره رفتن طباطبایی نژاد از سازمان صحت دارد یا نه، گفت: رفتن ایشان از سازمان سینمایی صحت دارد، او از سازمان صدا و سیما مامور شده بودند و متاسفانه با ادامه ماموریتش در سازمان سینمایی موافقت نشده است. البته ما هم به صدا و سیما اعلام کردیم زمانیکه شما نیروی خود را میخواهید و فراخوان میزنید اگر برای او برنامه دارید و به عنوان مثال میخواهید مدیر شبکه باشد، اهلا و سهلا، اما اگر فقط میخواهید او را برگردانید و کاری نداشته باشد اینکار به نوعی اصراف است.
رئیس سازمان سینمایی با رد شایعه اختلاف دیدگاه رئیس سازمان سینمایی با طباطبایی نژاد بر سر نمایش فیلم «خانه پدری» و «دیدن این فیلم جرم است» که از سوی مجری مطرح شد، توضیح داد: من این اختلاف را اولین بار است که از شما میشنوم. شما که خود اهل منطق هستید این را میدانید که بر فرض صحت، اگر هم چنین بوده این صحبتها مربوط به چند ماه گذشته است درحالیکه ما الان با موضوع تمدید نشدن ماموریت آقای طباطبایی نژاد مواجه هستیم.
یکپارچگی تهیه کنندگان
بحث با صحبت درباره تهیه کنندگان سینما و اختیاراتی که به آنان تعلق گرفته ادامه یافت.
انتظامی درباره اختیاراتی که به تهیه کنندگان داده شده است، گفت: تشتت موجود بین تهیه کنندگان یکی از آسیبهای جدی سینما بود به دلیل اینکه تهیه کننده در موقعیتی قرار دارد که کل پروژه به او مرتبط است و همیشه گفته میشد که اگر تهیه کنندگان یکپارچه شوند شرایط بهتری برای سینما رخ میدهد. خوشبختانه با توجه خودشان و همفکریهایی که سازمان سینمایی با آنها داشت این اتفاق افتاد که امیدواریم با جدیت دنبال شود.
او گفت: ما به عزیزانمان قول داده بودیم که اگر یکپارچه شوند زمینه تفیض اختیار و واگذاری بعضی از امور به اتحادیه تهیه کنندگان وجود دارد که اجرای این قول شروع شده است.
رئیس سازمان سینمایی در مورد موارد واگذار شده گفت: از جمله اینکه تایید متقاضیان تهیه کنندگی جدید سینما به عهده آنها گذاشته شده است. آنها در شورای پروانه ساخت یک نماینده دارند و امروز اتحادیه میتواند آن نماینده را معرفی کند. من پیشنهاد دادم در اولین تغییراتی که در شورای پروانه نمایش داریم تلاش کنیم اولین جایگزین مان از نماینده اتحادیه تهیه کنندگان باشد.
شورای پروانه ساخت و نمایش
انتظامی درباره پاسخ به این سئوال که نظر شخصی او درباره وجود شورای پروانه ساخت و نمایش چیست، گفت: من برخواسته از مطبوعات هستم. مطبوعات در بین محصولات فرهنگی کشور به جهت اتکا به قانون صریحی که دارد نوع نظارتش پسینی است. تجربیاتی که ما داریم و اقتضاعات امروز این است که هرچقدر بر جنبههای پسینی و کنترلهای درونی اتکا کنیم، توفیقمان بیشتر است. یعنی بعضی شیوههای ما شاید در یک زمان جواب میداد، اما امروز ممکن است جواب ندهد؛ بنابراین ما هرچقدر به شیوههای پسینی اتکا کنیم بهتر است. تجربه من هم این امر را تایید میکند و بسیاری از مدیران فرهنگی چنین دیدگاهی دارند.
کارشناس برنامه نقد سینما با تاکید بر اینکه هر آزادی و اختیاری مسئولیت و پاسخ گویی میآورد یادآور شد که اگر پروانه ساخت را حذف کنیم و تهیه کنندگان بنا به تشخیص فیلمنامهای را انتخاب و آنرا بسازند آیا تهیه کنندگان و جامعه هنری توان و بضاعت لازم برای مدیریت را دارا هستند یا دچار خودسانسوری میشوند؟ و انتظامی به این پرسش چنین پاسخ داد: زمانیکه یک مدیر یا فعال فرهنگی خودش یک نظر دارد میتواند از جنبه نظری درباره آن صحبت کند، اما وقتی در جایگاه مدیریت قرار میگیرد حق ندارد بگوید که، چون من اینگونه فکر میکنم شورای پروانه ساخت را تعطیل کنیم، به دلیل اینکه موظف است تا مقررات را اجرا کند. برخی آقایان میگفتند من این نظر را نمیپسندم، چون به ضرر مردم است پس اجرا نمیکنم، این امر آغاز یک دیکتاتوری است.
او ادامه داد: باید کاملا در چارچوب قوانین کار کنیم، خودمان را ملزم به اجرای آنها بدانیم، با جدیت اجرا کنیم و اگر خیلی هنرمند هستیم زمینه تغییر قانون را فراهم کنیم، یعنی مقدمات لازم را فراهم کنیم مذاکرات لازم را انجام دهیم و خواسته مان را تبدیل به یک قانون جدید کنیم. به عنوان مدیر اجرایی حق ندارم بگویم شورای پروانه ساخت تعطیل شود.
انتظامی در پاسخ به اینکه آیا عزم آن را دارد در ماههای باقیمانده برای تعطیلی شورای پروانه ساخت اقدامات قانونی را انجام دهد، گفت: این امر به زودی محقق نمیشود، زیرا مسیر طولانی تقنینی دارد. البته من خوشبین هستم که بلوغ و پختگی در بین تهیه کنندگان در سینما و در میان ناشران در کتاب بوجود بیاد، اما از چند سال پیش که بحث نظارت کتاب بر عهده خود ناشران مطرح شد برخی از آنها اعلام کردند آمادگی ندارند و خود وزارت ارشاد اینکار را انجام دهد.
امیرمافی صحبت را چنین ادامه داد که آیا این نگاه حاصل آن نیست که سالیان طولانی مسئولیت از بخش خصوصی گرفته شده و مدام متوجه نهاد دولتی شده است و انتظامی پاسخ داد: بخشی از موضوع همین است که باعث شده آنها روی بخش مسئولیت شناسی که یک مهارت است کار نکنند. البته بخشی هم به این موضوع برمی گردد که چارچوبها را خیلی روشن نمیگوییم. خواهشی که از همکاران در مدتی که در سازمان سینمایی بودم و قبلتر که در بخشهای دیگر وزارتخانه بودم این بود که چارچوبهای خود را شفاف اعلام کنیم، زیرا یکی از وجوه شفافیت، پیش بینی پذیری است. یعنی فرد قبل از مراجعه به دستگاه با توجه به چارچوب ها، مقررات، ضوابط، دستورالعملهایی که آن دستگاه رسما منتشر کرده خودش را ارزیابی کند و بداند که اگر این محصول فرهنگی را تحویل میدهد، پاسخ آنها چیست. یعنی بتواند با احتمال ۹۰ درصد به درستی پیش بینی کند که این امر از تبعیض و خیلی مواردی که جز آسیبهای کار فرهنگی است، جلوگیری میکند.
شفافیت و پیش بینی پذیری
رئیس سازمان سینمایی درباره میزان موفقیت در رسیدن به دو شعار شفافیت و پیش بینی پذیری که در دوسال مسئولیتش بر آن تاکید داشته است، گفت: در مورد میزان موفقیت باید دیگران اظهارنظر کنند؛ فعالان و منتقدان ارزیابی دقیقی دارند. اهتمام همکاران ما در سازمان سینمایی بر این مساله بوده است، ضمن اینکه از کلان برنامههای وزیر ارشاد نیز هست. طبیعی است در رسیدن به این برنامه یک بخش ممکن است موفقتر و یک بخش درجه توفیقش کمتر باشد.
او در مورد وجوه شفافیت گفت: شفافیت چند وجه دارد: نفس اینکه آمار درآمدها و هزینهها اعلام شود؛ و یا در جایی مثل سمفا فروش فیلمها اعلام شود، اعلام هزینههای موسسات برای تولید فیلم ها، کمکهایی که میکنند، خرجهایی که دارند، هزینههای جشنواره و ... یک بخش از شفافیت است. نفس اینکه فردی هزینهها را منتشر کند اگرچه ارزشمند است، کافی نیست و باید مقدمه یک اتفاق دیگری باشد. صرفا اعلام عدد کفایت نمیکند. باید در اصلاح رویهها موثر باشد.
او با اشاره به یکی از انتقادهای وارد شده به سازمان سینمایی گفت: یکی از انتقادهای وارد شده به ما نسبت هزینههای پشتیبانی موسسات تولیدی به حمایتی است که باید از فیلمسازها شود و گفته میشود این نسبت زیاد است، این رویه باید خود را نشان دهد. موضوع دیگر این است که به ما انتقاد میشود که چرا با توجه به وضعیت کاغذ و مطبوعات مجله چاپ میکنید که این درست است. نزدیک به یک سال است که بنیاد سینمایی فارابی، مرکز سینمای گسترش و انجمن سینمای جوانان، کتابها و مجلاتی که منتشر میکردند دیگر به شکل هارد کپی نیست. البته آنها وظیفه توسعه دانش سینمایی را دارند بنابراین هزینه میکنند، مقالهای سفارش میدهند، مباحث جدید را ترجمه میکنند و آنرا به شکل متن در اختیار همه قرار میدهند حتی من از آنها خواهش کردم از مطبوعات از رسانهها به جای اینکه بگوییم حق ندارد اینها را منتشر کنید، از آنها خواهش کنیم این کار را انجام دهند، زیرا هدف ما توسعه دانش سینمایی است.
او در مورد اطلاعات قابل توجهی که در سمفا در اختیار مراجعان قرار میگیرد چنین توضیح داد: به دلیل شرایط کرونا خیلی فرصت آنکه سمفا مورد توجه قرار بگیرد فراهم نشد، اما باید بگویم در این سامانه در همین لحظه به راحتی میتوانید ببینید یک فیلم، یک سینما، یک سالن خاص چقدر بلیت فروخته، چقدر رزرو شده است. در دورههای مشخص کار منتقدان و برنامه ریزان این است که دادههای موجود در این سامانه را مورد بهره برداری قرار دهند و از آن ایده دربیاورند. یعنی مقدمه هرکار برنامه ریزی اطلاعات دقیق است؛ چیزی که امروز جایش خالی است.
انتظامی در پاسخ به این انتقاد که تمرکز بیشتر بر شفافیت کمی است تا کیفی گفت: به نکته بسیار درستی اشاره کردید. شفافیت اگر فقط به حوزههای کمی خلاصه شود ارزش آنچنانی ندارد، زیرا کمیت مقدمه کیفیت است. وقتی اعلام میکنید سیاست من توجه به فیلمسازان جوان است، یا سیاست من توجه به فیلمسازان جوان شهرستانی است، سیاست من این است که انیمیشن بیشتر تولید شود، در اصل من به عنوان دستگاه سیاستگذار و حامی این سیاست را براساس اطلاعات جمع آوری شده اتخاذ کرده ام. کرونا اثبات کرد که وقتی ما در محیط فیزیکی برای تولید مشکل داریم دقیقا در حوزههایی مثل vfx و انیمیشن هرچقدر بیشتر سرمایه گذاری کنیم بهره برداری بیشتری میکنیم. در تولید انیمیشن در منطقه دست بالا داریم بنابراین باید آنرا حفظ کنیم.
صدور پروانه ساختی پرسروصدا
انتظامی درباره پاسخ به این سئوال که آیا پس از حواشی ایجاد شده برای دادن مجوز به یک فیلمساز جوان صحبتی با شورای پروانه ساخت داشته است، بیان کرد: مجوز توسط شورای پروانه ساخت صادر شده بود که در این شورا شخصیتهای ارزشمندی حضور دارند و ما عملا کار دبیرخانه آنها را انجام میدهیم. در شورای پروانه ساخت روال بر این است که بر اساس شاخصههایی که اعلام شده است پروانه داده میشود. به عنوان مثال، شرایط این است که هرفردی سابقه دستیاری کارگردانی داشته باشد، یا سابقه همکاری در گروههای تولید داشته باشد (سینمایی و غیرسینمایی) و یا هرفرد دارای تالیفات و تحصیلات و نمونه کار، میتواند درخواستی دهد که در شورا بررسی شود. در مورد مجوز مربوطه وقتی از همکاران خواستم پیگیری کنند و بازبینی کنند، روشن شد مسیر به درستی طی شده بود.
اکران آنلاین
رئیس سازمان سینمایی درباره موفقیت اکران آنلاین که در شرایط کرونا توجه بیشتری به آن صورت گرفت گفت: اکران آنلاین ظرفیت بسیار خوبی است که شرایط باعث شد تا بیشتر دیده شود. این نوع اکران مسیری است که سینما باید به آن سمت برود یعنی برداشت سنتی از سینما که عبارت است از محلی تاریک با تعدادی صندلی و پردهای نقرهای طبیعی است که با الزاماتی که از زاویه فضای مجازی به وجود میآید و یا زیست حاشیه این فضا تغییر میکند. متوجه شدیم که هر فیلمی به اکران آنلاین رفت، توفیقاتی داشت.
مجری برنامه نقد سینما اشاره کرد فیلمهایی در این عرصه اکران شدند که احتمالا چندان اقبالی نداشتند تا رنگ پرده ببینند و صاحبان فیلمهای درجه یک هم علاقهای به این شیوه نشان نداند و انتظامی گفت: شاید ناشی از این است که در این فضا تجربه نداشتند، البته فیلمهایی هم بودند که به راحتی میتوانستند اکران عمومی شوند و به این شیوه به نمایش درآمدند.
تولید و اکران در شرایط کرونا
انتظامی در پاسخ به سوالی در مورد شرایط تولید فیلمها در وضعیت کرونا و انباشت فیلمها برای اکران عمومی در سال آینده گفت: برای جلوگیری از انباشت فیلمها در زمینه صدور پروانه ساخت قرار بر کم کردن سرعت است. البته از ظرفیت اکران آنلاین هم میتوان استفاده کرد؛ و راه حل دیگر این است که ریتم نمایش را در سینماها بالاتر ببریم و یا ظرفیت سالن سازی که در طی دو سه سال گذشته شتاب بیشتری پیدا کرده است به ناوگان سینمایی کشور افزوده میشوند، بنابراین به دیده شدن فیلمها کمک میکنند.
جشنواره سی و نهم
او درباره اینکه فیلمهای ساخته شده امسال برای برگزاری جشنواره فیلم فجر پیش رو آیا کافی است، گفت: با آماری که از همکاران درباره فرآیند تولید فیلمها گرفته ام زمینه وجود دارد، البته برای اینکه جواب قاطع به این سوال بدهیم باید یک ماه دیگر صبر کنیم، زیرا همکاران این نظر را دارند که باید در تولید سرعت داده شود. ما امروز نگرانی داریم که کارهای تدوین، پست پروداکشن به بهمن و اسفند برسد به همین دلیل باید سرعت بیشتری داده شود.
رئیس سازمان سینمایی درباره زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: منطق این است که جشنواره در بهمن ماه برگزار شد، هرچند ایده دیگر هم این بود که زمان برگزاری را تغییر دهیم. در حال حاضر جشنواره فیلم فجر به یکی از نمادهای اصلی جشنهای انقلاب تبدیل شده است به همین دلیل خیلی در اختیار ما نیست که زمان آنرا عوض کنیم. شاید در مورد سایر جشنواره بتوانیم اینکار را انجام دهیم، اما درمورد جشنواره فیلم فجر امکان پذیر نیست.
رئیس سازمان سینمایی درباره دلیل جدا شدن ابراهیم داروغه زاده از جشنواره گفت: آقای داروغه زاده اوایل امسال به من گفتند که میخواهند فیلم بسازد و به همین دلیل نمیتوانند در جشنواره باشند. پاسخ من این بود که فیلمشان را زودتر بسازند و نهایتا اینکه فیلمشان از بخش رقابتی جشنواره خارج شود، اما ایشان بیشتر تمایل به حوزه فیلمسازی داشتند که تا انشالله چند روز دیگر پیش تولید فیلمشان را شروع میکنند.
پیش بینی رئیس سازمان سینمایی از وضعیت سینمای ایران
او در پاسخ به سوال مجری برنامه نقد سینما مبنی بر اینکه در تابستان ۱۴۰۰ وضعیت سینمای ایران را چطور میبینید؟ آیا رخوت فعلی که حاصل کرونا و نتایج آن است ادامه مییابد یا اوضاع بهتر خواهد شد، گفت: من خوشبین هستم. کرونا به عنوان پدیدهای که به شکل غافلگیرکننده خود را به همه جوامع و کل زیست اجتماعی تحمیل کرد یک بهت زدگی را سبب شد. هر حوزهای که توانست خودش را زودتر با شرایط جدید تطبیق دهد نشان دهنده هوش بالای آن حوزه بود و سینما نشان داد که هوش بالایی دارد، زیرا توانست خود را خیلی سریع با این شرایط تطبیق دهد؛ بنابراین من خوشبین هستم و حتی اگر کرونا تداوم داشته باشد سینما، تولید، سینماگران و مدیران مرتبط میتوانند خودشان را تطبیق دهند. ستاد کرونای سازمان سینمایی مشوقهایی برای فیلمهایی که به اکران آنلاین بپیوندند اعلام کرد؛ چه در حوزه فیلمهای تجاری و حتی در هنر و تجربه. به همین جهت میتوان امید داشت.
انتظامی درباره اینکه مهمترین کاری که سازمان سینمایی پس از کوچک سازی سازمان (روند و توسعه کوچک سازی) و همچنین توجه به استانها باید انجام دهد چه چیزی است، پاسخ داد: خود موارد ذکر شده هنوز به صورت کامل به نتیجه نرسیده است، زیرا اگر به نتیجه برسد خیلی اتفاقات مهمی رخ خواهد داد. همیشه در مقام نظر گفته میشد باید کوچک سازی و چابک ساری شود، زیرا در اینصورت راندمانمان افزایش پیدا میکند، اما در عمل نمیشد. خوشبختانه با همت و همکاری مدیران سازمان سینمایی این اتفاق آغاز شده است. برای رسیدن به این هدف بعضی بخشها که در دورهای لازم بوده، اما الان ضرورتی به بودنشان نیست، ادغام شدند، حذف و کوچک سازی انجام شد. در مورد توجه به استانها هرچقدر انرژی بگذاریم خیلی مهم است. یکی از شعارها و برنامههای محوری آقای وزیر ارشاد این است که ایران، تهران نیست. باید از سلایق مختلف استقبال کنیم و اتفاقا باید این موضوع از ما پرسیده شود که برای رسیدن به این شعار چه برنامهای داشته ایم. وظیفه ما به عنوان کار مطالعاتی و پژوهشی است که روندهای آینده سینما را پیش بینی کنیم و اتفاقا وظیفه دستگاههای دولتی است که هزینه کند، پیش بینی کند و آنرا در اختیار فعالان قرار دهد تا آنها بتوانند زندگی و تولیدشان را به آن سمت معطوف کنند.
اعمال شفافیت در اکران آنلاین
انتظامی در پاسخ به این سئوال که آیا شفافیت موجود در سمفا در مورد اکران آنلاین هم اعمال خواهد شد یا نه، گفت: شورای صنفی اکران آنلاین مانند شورای صنفی نمایش با همان کارویژهها با هدف کنترل ترافیک اکران و مواردی از این دست تشکیل شده و البته در آنجا علاوه بر تهیه کنندگان و به جای سینماداران صاحبان پلت فورمهای اکران آنلاین حاضرند و شفافیت در این حوزه توسط آنان انجام خواهد شد.
فعالیت پلتفورمها در اکران آنلاین
مجری این موضوع را طرح کرد که انحصار در پلتفورمها آسیبی به اکران آنلاین نمیزند، و انتظامی پاسخ داد: قطعا انحصار آسیب میزند، اما ما انحصار نداریم، چون در حال حاضر پنج شش پلتفورم فعال هستند. سازمان سینمایی تلاش دارد از پلتفورمها حمایت کند تا فعال شوند و اینکار جزو الزامات دوره جدید است.
تماشای ۱۹۱۷
انتظامی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا فیلم میبینید تا نه، گفت: بله و به این سئوال که آخرین فیلم خارجی که دیده است چه بوده، چنین پاسخ داد: با تاخیر فیلم ۱۹۱۷ را دیدم. با توجه به بحثی که درباره سکانس پلانهای این فیلم مطرح شده بود، مجبور شدم از این زاویه آن را دوباره ببینم. از نظر سلیقه شخصی فیلم را پسندیدم.