پیش دبستانی اجباری برای کودکان آسیب دیده شنوایی/تدریس تلویزیونی ناشنوایان در روزهای جمعه
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه پیش دبستانی در دوره عادی، اختیاری است اما در دوره استثنایی اجباری است و از بدو تولد شروع می شود گفت: در حوزه دانش آموزان با آسیب شنوایی، برای کودکان تا دو سال آموزش به والدین را در دستور کار داریم. برای کودکان دو تا سه سال، آموزش والد و کودک و ۳ تا ۴ سال هم آموزش پیش دبستانی برای کودکان را دنبال می کنیم.
خبرگزاری میزان -
وی افزود: کار دیگر ما این است که امسال ۵۰۰ نیروی طرحی توانبخشی جذب میکنیم و در صددیم از ۱۰ هزار نیرویی که نیاز داریم بخش عمدهای را هم برای بخش توانبخشی جذب کنیم. آموزش مبتنی بر توانمندسازی برای مربیان و آموزش تکنیکهای مداخله بهنگام به ویژه برای کودکان زیر دوسال به طور جدی در دستورکار است. از برنامههای دیگر ما این است که از تبلیغات منفی که گاه مراکز کاشت حلزون انجام میدهند جلوگیری کنیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اضافه کرد: استمرار پرداخت کمک هزینهها انجام میشود. گسترش زبان اشاره ایرانی و ایجاد مراکز جامع توانبخشی و آموزشی نیز در حال انجام است. افزایش و توسعه مراکز فنی و حرفهای برای دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز در دستورکار است.
بیشتر بخوانید:
- رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه پیش دبستانی در دوره عادی، اختیاری است اما در دوره استثنایی اجباری است و از بدو تولد شروع می شود گفت: در حوزه دانش آموزان با آسیب شنوایی، برای کودکان تا دو سال آموزش به والدین را در دستور کار داریم. برای کودکان دو تا سه سال، آموزش والد و کودک و ۳ تا ۴ سال هم آموزش پیش دبستانی برای کودکان را دنبال می کنیم.
سید جواد حسینی درمراسمی به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار مدرسه پذیرا دانشاموزان آسیب دیده شنوایی را تحت پوشش قرار داده اند گفت: ۱۰۰ مدرسه مخصوص ناشنوایان، ۲۳ مدرسه مخصوص نابینایان و شش مدرسه شبانه روزی داریم که این شش مدرسه ۳۰۰ دانش آموز آسیب شنوایی را تحت پوشش دارد.
وی افزود: بسیاری از مردم نمیدانند که ما دست کم دو سه دوره بیشتر از دانش آموزان عادی، دانش آموزان با نیازهای ویژه را تحت تعلیم وتربیت میبریم. یکی از ویژگیهای آموزش و پرورش استثنایی این است که آمیزهای از ماموریتهای آموزش و پرورش عادی و بهزیستی را دنبال میکند و کار توانبخشی نیز انجام میدهد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه پیش دبستانی در دوره عادی، اختیاری است، اما در دوره استثنایی اجباری است و از بدو تولد شروع میشود گفت: در حوزه دانش آموزان با آسیب شنوایی، برای کودکان تا دو سال آموزش به والدین را در دستور کار داریم. برای کودکان دو تا سه سال، آموزش والد و کودک و ۳ تا ۴ سال هم آموزش پیش دبستانی برای کودکان را دنبال میکنیم.
حسینی ادامه داد: در دوره یک و دو پیش دبستانی، ۷۰۰ کودک در ۱۷۵ کلاس تحت پوشش هستند. در دوره پیش دبستانی و ابتدایی اولین گام ما شناسایی به موقع این دانش آموزان است. هنوز در شناسایی به موقع مشکل داریم. سنجش سلامت یکی از اهدافش شناسایی و جای دهی مناسب است و دانش آموزان شناسایی شده در دو دسته مدارس خاص و پذیرا، جای دهی میشوند که مجموعا ۱۶ هزار نفر هستند.
وی افزود: در مدارس خاص و استثنایی حدود ۶۰۰۰ دانش آموز در قالب ۱۳۷۳ کلاس درس و ۱۰ هزار دانش آموز در بیش از ۲۰ هزار مدرسه در قالب طرح تلفیقی تحت پوشش هستند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به آموزش زبان اشاره ایرانی گفت: یکی از مهمترین وجوه تمایز انسان ارتباط است که زوایای گوناگونی دارد. یک بخش ارتباط با خداست و ناشنوایان مطمئنا قویتر از افراد عادی در این حیطه عمل میکنند. دوم ارتباط با طبیعت که مطمئنا ناشنوایان ارتباط مناسبتری برقرار میکنند. سوم ارتباط با خود است که آن هم همینطور است. چهارم ارتباط با دیگر انسان هاست که گرچه ناشنوایان ما در دنیای سکوت به لحاظ زبانی به سر میبرند، اما دنیایی پرمعنا از فضیلت و احساس و خردمندی دارند و زبان اشاره این ارتباط را تسهیل میکند.
حسینی افزود: انسانهای دارای آسیب شنوایی دنیای پرمعنایی از ارتباط را رقم میزنند و زبان اشاره این ارتباط را تکمیل و تسهیل میکند. نهضت زبان اشاره و بریل را در سال ۹۹ دردستور کار داریم و ۵۰۰۰ مدیر و مسئولی که بیشتر در ارتباط هستند آموزش میبینند که ۱۰۰۰ نفرشان آموزش بریل میبینند و ۴۰۰۰ نفر آموزش زبان اشاره میآموزند.
وی افزود: ۱۰۰۰ واژگان فارسی را به زبان اشاره معنا کردیم. در تلاشیم معادل سازی واژهها برای گروههای هفت گانه ما با فرهنگستان زبان فارسی انجام شود. همچنین ۱۰ درصد معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی، آموزش چندگانه میبینند که یکی از انها زبان اشاره است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه در دوره کرونا، آموزش و پرورش استثنایی ساکن ننشست و ۱۰۰ واژه برای مواجهه کادر درمانی با عزیزان ناشنوا را تهیه کردیم و ۴ کلیپ کوتاه در این باره تولید شد گفت: بسیار تلاش کردیم که خواسته درست ناشنوایان را در دوره کرونا از طریق مدرسه تلویزیونی پاسخ دهیم. امروز در تمام آموزشهای تلویزیونی زبان اشاره اضافه شده و روزهای جمعه به صورت اختصاصی معلمانی با زبان اشاره تدریس میکنند.
حسینی ادامه داد: برای کل گروههای هفت گانه پایگاه جامع محتوا با ۴۰۰۰ عنوان درس را راه اندازی کردیم که ۴۴۰ عنوان تا کنون بارگذاری شده و ۸۰ عنوان مربوط به ناشنوایان است و کمک زیادی به عدالت آموزشی میکند. یکی دیگر از اقدامات مهم توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و مهارت آموزی است و امکان تحصیل در ۳۸ رشته فنی فراهم شده است.
وی با بیان اینکه یک اقدام مهم دیگر مناسب سازی و تولید محتوای ویژه ناشنوایان است اظهار کرد: ۱۲۲ کتاب برای دورههای مختلف تحصیلی متناسب سازی و تالیف شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: اقدام دیگر خدمات حمایتی است. در سال قبل ۳۲ هزار خدمت در ۱۶ عنوان ارائه شد که سه خدمت مختص ناشنوایان است. پرداخت کمک هزینه سمعک که ۴۰۰۰ دانش آموز تا کنون تحت پوشش رفته اند و سال گذشته ۵۰۳ مورد از این خدمات استفاده کردند و با کمک بیمه، سمعک رایگان تمام میشود. علاوه بر آن کمک هزینه تعمیر قطعات دستگاه کاشت حلزون برای هر فرد دومیلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. همچنین کمک هزینه جراحی کاشت حلزون که ۱۹۴ مورد تا کنون انجام شده در فهرست این خدمات قرار دارد. در سال جدید کل هزینه این خدمات را از ۴ به ۷ میلیارد تومان افزایش داده ایم و به ۱۶ خدمت قبلی یک خدمت اضافه شده و آن هم تعویض دستگاه کاشت حلزون است.
حسینی با بیان اینکه در هفته جهانی ناشنوایان تعهد میکنیم که شناسایی دقیقتر آسیبهای شنوایی را در دستورکار قرار دهیم عنوان کرد: مداخلات بهنگام طلایی را از بدو تولد گسترس کمی و کیفی خواهیم داد، زیرا معتقدیم از معلولیتهای پنهان جلوگیری میکند.
وی افزود: بسیاری از مردم نمیدانند که ما دست کم دو سه دوره بیشتر از دانش آموزان عادی، دانش آموزان با نیازهای ویژه را تحت تعلیم وتربیت میبریم. یکی از ویژگیهای آموزش و پرورش استثنایی این است که آمیزهای از ماموریتهای آموزش و پرورش عادی و بهزیستی را دنبال میکند و کار توانبخشی نیز انجام میدهد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه پیش دبستانی در دوره عادی، اختیاری است، اما در دوره استثنایی اجباری است و از بدو تولد شروع میشود گفت: در حوزه دانش آموزان با آسیب شنوایی، برای کودکان تا دو سال آموزش به والدین را در دستور کار داریم. برای کودکان دو تا سه سال، آموزش والد و کودک و ۳ تا ۴ سال هم آموزش پیش دبستانی برای کودکان را دنبال میکنیم.
حسینی ادامه داد: در دوره یک و دو پیش دبستانی، ۷۰۰ کودک در ۱۷۵ کلاس تحت پوشش هستند. در دوره پیش دبستانی و ابتدایی اولین گام ما شناسایی به موقع این دانش آموزان است. هنوز در شناسایی به موقع مشکل داریم. سنجش سلامت یکی از اهدافش شناسایی و جای دهی مناسب است و دانش آموزان شناسایی شده در دو دسته مدارس خاص و پذیرا، جای دهی میشوند که مجموعا ۱۶ هزار نفر هستند.
وی افزود: در مدارس خاص و استثنایی حدود ۶۰۰۰ دانش آموز در قالب ۱۳۷۳ کلاس درس و ۱۰ هزار دانش آموز در بیش از ۲۰ هزار مدرسه در قالب طرح تلفیقی تحت پوشش هستند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به آموزش زبان اشاره ایرانی گفت: یکی از مهمترین وجوه تمایز انسان ارتباط است که زوایای گوناگونی دارد. یک بخش ارتباط با خداست و ناشنوایان مطمئنا قویتر از افراد عادی در این حیطه عمل میکنند. دوم ارتباط با طبیعت که مطمئنا ناشنوایان ارتباط مناسبتری برقرار میکنند. سوم ارتباط با خود است که آن هم همینطور است. چهارم ارتباط با دیگر انسان هاست که گرچه ناشنوایان ما در دنیای سکوت به لحاظ زبانی به سر میبرند، اما دنیایی پرمعنا از فضیلت و احساس و خردمندی دارند و زبان اشاره این ارتباط را تسهیل میکند.
حسینی افزود: انسانهای دارای آسیب شنوایی دنیای پرمعنایی از ارتباط را رقم میزنند و زبان اشاره این ارتباط را تکمیل و تسهیل میکند. نهضت زبان اشاره و بریل را در سال ۹۹ دردستور کار داریم و ۵۰۰۰ مدیر و مسئولی که بیشتر در ارتباط هستند آموزش میبینند که ۱۰۰۰ نفرشان آموزش بریل میبینند و ۴۰۰۰ نفر آموزش زبان اشاره میآموزند.
وی افزود: ۱۰۰۰ واژگان فارسی را به زبان اشاره معنا کردیم. در تلاشیم معادل سازی واژهها برای گروههای هفت گانه ما با فرهنگستان زبان فارسی انجام شود. همچنین ۱۰ درصد معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی، آموزش چندگانه میبینند که یکی از انها زبان اشاره است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه در دوره کرونا، آموزش و پرورش استثنایی ساکن ننشست و ۱۰۰ واژه برای مواجهه کادر درمانی با عزیزان ناشنوا را تهیه کردیم و ۴ کلیپ کوتاه در این باره تولید شد گفت: بسیار تلاش کردیم که خواسته درست ناشنوایان را در دوره کرونا از طریق مدرسه تلویزیونی پاسخ دهیم. امروز در تمام آموزشهای تلویزیونی زبان اشاره اضافه شده و روزهای جمعه به صورت اختصاصی معلمانی با زبان اشاره تدریس میکنند.
حسینی ادامه داد: برای کل گروههای هفت گانه پایگاه جامع محتوا با ۴۰۰۰ عنوان درس را راه اندازی کردیم که ۴۴۰ عنوان تا کنون بارگذاری شده و ۸۰ عنوان مربوط به ناشنوایان است و کمک زیادی به عدالت آموزشی میکند. یکی دیگر از اقدامات مهم توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و مهارت آموزی است و امکان تحصیل در ۳۸ رشته فنی فراهم شده است.
وی با بیان اینکه یک اقدام مهم دیگر مناسب سازی و تولید محتوای ویژه ناشنوایان است اظهار کرد: ۱۲۲ کتاب برای دورههای مختلف تحصیلی متناسب سازی و تالیف شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: اقدام دیگر خدمات حمایتی است. در سال قبل ۳۲ هزار خدمت در ۱۶ عنوان ارائه شد که سه خدمت مختص ناشنوایان است. پرداخت کمک هزینه سمعک که ۴۰۰۰ دانش آموز تا کنون تحت پوشش رفته اند و سال گذشته ۵۰۳ مورد از این خدمات استفاده کردند و با کمک بیمه، سمعک رایگان تمام میشود. علاوه بر آن کمک هزینه تعمیر قطعات دستگاه کاشت حلزون برای هر فرد دومیلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. همچنین کمک هزینه جراحی کاشت حلزون که ۱۹۴ مورد تا کنون انجام شده در فهرست این خدمات قرار دارد. در سال جدید کل هزینه این خدمات را از ۴ به ۷ میلیارد تومان افزایش داده ایم و به ۱۶ خدمت قبلی یک خدمت اضافه شده و آن هم تعویض دستگاه کاشت حلزون است.
حسینی با بیان اینکه در هفته جهانی ناشنوایان تعهد میکنیم که شناسایی دقیقتر آسیبهای شنوایی را در دستورکار قرار دهیم عنوان کرد: مداخلات بهنگام طلایی را از بدو تولد گسترس کمی و کیفی خواهیم داد، زیرا معتقدیم از معلولیتهای پنهان جلوگیری میکند.
وی افزود: کار دیگر ما این است که امسال ۵۰۰ نیروی طرحی توانبخشی جذب میکنیم و در صددیم از ۱۰ هزار نیرویی که نیاز داریم بخش عمدهای را هم برای بخش توانبخشی جذب کنیم. آموزش مبتنی بر توانمندسازی برای مربیان و آموزش تکنیکهای مداخله بهنگام به ویژه برای کودکان زیر دوسال به طور جدی در دستورکار است. از برنامههای دیگر ما این است که از تبلیغات منفی که گاه مراکز کاشت حلزون انجام میدهند جلوگیری کنیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اضافه کرد: استمرار پرداخت کمک هزینهها انجام میشود. گسترش زبان اشاره ایرانی و ایجاد مراکز جامع توانبخشی و آموزشی نیز در حال انجام است. افزایش و توسعه مراکز فنی و حرفهای برای دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز در دستورکار است.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *