بلاتکلیفی اینترنت شاد، آیا رایگان است یا خیر؟
- مشاور وزیر و مسئول شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) با بیان اینکه ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز ما در شاد احراز هویت شده اند که ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفرشان به شکل همزمان آموزش میبینند گفت: جریان تعلیم و تربیت تعاملی در آموزش و پرورش ادامه دارد.
سید حسن الحسینی، با بیان اینکه برنامه شاد یک برنامه تعلیم و تربیتی است که توانسته است خودش را تا حدود زیادی از یک پیام رسان صرف تعالی داده و به یک پلتفرم کامل آموزشی تبدیل شود گفت: اکنون شاد بزرگترین اپلیکیشن آموزشی کشور است و توانسته امکانات آموزش تعاملی را تا حدودی فراهم آورد.
وی افزود: موفقیت کامل به هیچ عنوان، ولی موفقیت نسبی داشته ایم و ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز ما در شاد احراز هویت شده اند که ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفرشان به شکل همزمان آموزش می بینند و جریان تعلیم و تربیت تعاملی در آموزش و پرورش ادامه دارد. به عبارتی از این ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حدود ۲۰ درصدشان (حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر) طبق برآوردهای ما از شبکه های دیگر استفاده می کنند و ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از شبکه شاد. بعضا کلاس های لایو و تمرین و تکلیف دارند و کار در بیرون از شبکه هم دارند. این ۹ میلیون عملا در شاد آموزش می بینند.
مسئول شبکه شاد با بیان اینکه کلاس فیزیکی کاملا در شبکه شاد شبیه سازی شده است گفت: روابط معلم با دانش آموزان، اولیا و مدرسه به نحوی ساماندهی شده که کار آموزشی و پرورشی توامان ادامه یابد.
الحسینی با بیان اینکه ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز در کل کشور داریم اظهار کرد: امسال آموزش و پرورش آموزش ترکیبی را اجرا می کند که آمیزه ای از آموزش مجازی، تلویزیونی، مکتوب با بسته های آموزشی و بعضا در مناطقی که اجازه داد شود آموزش حضوری است. ۳.۵ میلیون باقی مانده به دلایلی چون عدم پوشش شبکه اینترنت و عدم دسترسی به ابزار هوشمند به شبکه شاد دسترسی ندارند که البته این آمار بر ای ما رنج آور است.
وی افزود: این دانش آموزان از حق تحصیل محروم نیستند و از طریق روش های دیگر تحت آموزش قرار دارند.
مسئول شبکه شاد درباره اجباری بودن نصب و استفاده از شبکه شاد و حضور و غیاب روزانه معلم در این شبکه گفت: دانش آموزی که ثبت نام کرده و در شاد احراز هویت شده و آموزشش در شبکه شاد انجام می شود؛ حضور و غیاب شده و سیستم حضور و غیاب ما هر هفت دقیقه یک بار کنترل می کند که آیا دانش آموز سرکلاس هست یا خیر.
الحسینی ادامه داد: نمرات مستمر دانش آموز نیز بر اساس انجام تکالیف و حضور برای دانش آموز منظور می شود و معلم مرجعیت ارزیابی تام را دارد. معلم بر اساس آزمون ها و امتحاناتی که در قالب میان ترم و پایانی برگزار می شود و همچنین بر اساس فعالیت دانش آموز نمره می دهد.
وی در گفت و گو با شبکه خبر با بیان اینکه نمی خواهیم هیچ انحصاری ایجاد کنیم و اجباری نکردیم گفت: اما فضای آموزش های رسمی و پایه، رایگان و با کیفیت عملا در شاد برقرار است و برای همه دانش آموزان ارائه می شود.
نحوه نظارت بر آموزش معلمانی که از سایر اپلیکیشن ها استفاده می کنند
مسئول شبکه شاد درباره اینکه با این منظور که برخی معلمان از سامانه شاد استفاده نمی کنند، نظارت بر آموزش آنها چگونه است؟ اظهار کرد: ما موظف شدیم از سوی دولت و مجموعه نظام تعلیم و تربیت که خدمات پایه اصلی را در شاد ارائه دهیم و به همه مدارس توصیه کردیم وارد شبکه شاد شوند که نظارت آموزش و پرورش مستقر و مستدام باشد. حتی آنها که از اپلیکیشن های دیگر استفاده می کنند هم باید در شاد احراز هویت بشوند و از اپلیکیشن های دیگر هم استفاده کنند.
الحسینی با اعلام اینکه به زودی خدمات ارزش افزوده را نیز تعریف می کنیم گفت: ضمن اینکه نمی خواهیم انحصاری ایجاد شود در عین حال قصد داریم از همه پتانسیل های کشور استفاده کنیم و امکان پایش و نظارت هم از بین نرود.
وی افزود: شاد توانسته داشبوردهایی را برای تمام مدیران در تمام سطوح تعریف کند و همه می توانند از آن استفاده کنند و آگاه هستند کلاس ها چگونه تشکیل شده اند.
اینترنت شاد بالاخره رایگان است یا خیر؟
مسئول شبکه شاد در پاسخ به اینکه دیروز وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه ای اعلام کرد که هنوز اینترنت شبکه شاد رایگان نشده است، بالاخره نت استفاده شده در شاد رایگان است یا خیر؟ گفت: ایشان این حرف را مطرح نکرده اند و استنباطی از صحبت ایشان بوده است، بنده این خبر را مطالعه کردم؛ وزیر گفته بود "دستور رئیس جمهور و مصوبه دولت است که حتما باید رایگان باشد، اما اگر شکایتی وجود داشته باشد قابل پیگیری است".
الحسینی ادامه داد: تمام فعالیت برای معلمین و دانش آموزان باید رایگان باشد. از جیب کاربران هزینه ای نباید در حین استفاده از شاد صرف شود.
علل اشکالات و قطع و وصلی شبکه شاد
وی در پاسخ به پرسش یک مخاطب مبنی بر قطع و وصلی زیاد شبکه شاد و سرعت پایین آن اظهار کرد: دو دسته مشکلات در شاد می توانیم احصاء کنیم؛ نخست اشکالات خود شاد که در حداقل ممکن است و دوم مشکللات انتقالی به شاد است. وقتی مدیرمدرسه در ورود اطلاعات معلم خطایی دارد این خطا به شاد منتقل می شود و نمی تواند احراز هویت کند.
مسئول شبکه شاد افزود: اگر اشتباهی در سامانه سناد رخ داده باشد، احراز هویت در شبکه شاد هم دچار خطا می شود. برای این موضوع یک پشتیبانی قدرتمند ایجاد کرده ایم و حداقل ۶۰۰ نفر به طور همزمان در مرکز پاسخگویی تلفنی حاضر به پاسخگویی هستند.
الحسینی با بیان اینکه چگونگی بارگذاری محتوا نیز باید بر اساس استانداردها صورت بگیرد گفت: البته قبول داریم که در ساعات بسیار پرترافیک مانند ۱۰ تا یک بعدازظهر تداخل وجود دارد و دانش آموزان ما را اذیت کرده است. برای کاهش این مشکل ساعات آموزش را به چهار بخش تقسیم کردیم. به نحوی که در صبح متوسطه اول و دوم و در بعدازظهر دانش آموزان ابتدایی در شاد کلاس دارند.
اتباع خارجی با کد اتباع می توانند وارد شاد شوند
وی درپاسخ به اینکه آیا کودکان افغان به علت نداشتن سیمکارت نمی توانند عضو شبکه شاد بشوند؟ اظهار کرد: داشتن سیمکارت یا نداشتن سیمکارت مطرح نیست. از آموزش همه دانش آموزان اتباع استقبال می کنیم و همانطور که در مدارس ما ثبت نام می شوند در شبکه شاد هم با کد اتباع که دارند می توانند وارد شبکه شاد شوند و مشکلی در این باره نداریم.
راه اندازی شادنما برای آموزش کم شنوایان و ناشنوایان؛ به زودی
شرمندگی آموزش و پرورش در برابر دانش آموزان استثنایی
مسئول شبکه شاد درباره دانش آموزان استثنایی نیز گفت: هنوز شرمنده آنها هستیم و کار خاصی نتوانستیم تا کنون برایشان انجام دهیم. کانال های خاصی ایجاد شده است اما به زودی "شادنما" برای آموزش استثنایی برای کم شنوایان و ناشنوایان راه اندازی می شود. برای نابینایان هم برنامه ای داریم که فکر می کنم تا یکی دوماه آینده برنامه ای داشته باشیم.
بیشتر بخوانید: