ادبیات دفاع مقدس با چه چالشهایی دست و پنجه نرم میکند؟
محمد محمودی نورآبادی در گفتوگو با پیرامون تولید در حوزه ادبیات دفاع مقدس گفت: آمارهایی که در حوزه تولیدات کتب دفاع مقدسی منتشر شده نشان میدهد حدود ۱۸ هزار عنوان کتاب در این زمینه تدوین شده و البته این یک اتفاق خوب و مبارک است، اما باید در نظر گرفت که آیا تولید این میزان کتاب از کیفیت لازم برخوردار است و یا صرفا به کمیت آن توجه شده است؛ البته بررسیها نشان داده طی سالهای اخیر در بخشهای شفاهی و یا داستانی ادبیات دفاع مقدس شاهد رشد قابل ملاحظهای بوده ایم.
وی در همین راستا ادامه داد: با نگاهی به فعالیتهای بخش دولتی به وضوح میتوان دید ناتوانیهای فراوانی در هم محتوای کتب دفاع مقدسی منتشر شده و هم در توزیع آن وجود دارد، کتابهایی که عموما در بخش دولتی به چاپ میرسند شبکه توزیع مناسب ندارند و با کم کاری یا بیتوجهی تنها در یک جلد به چاپ می رسند لذا کتابی که توسط نویسنده تدوین، تهیه و نوشته میشود پس از چاپ اول در سطح جامعه توزیع نمیشود و برای همیشه محدود میماند این اتفاقی است که برای من نیز رخ داده کتابی که با تلاش و مشقت در حوزه دفاع مقدس نوشته بودم تنها یکبار به چاپ رسید در عین حال در سراسر کشور نیز توزیع نشد لذا معتقدم برخی نهادهای دولتی باید از دور به حمایت از حوزه نشر و آثار دفاع مقدس بپردازند و شیوه حمایتی خود را در بخشهای ترویج و تبلیغات به اجرا بگذارند.
محمودی نورآبادی در مورد پرداختن به کیفیت کتب دفاع مقدسی ابراز کرد: بحث کیفیت یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید همواره در تولیدات آثار دفاع مقدس مد نظر قرار گیرد در این راستا حذف ناشران دولتی از مجموعه انتشار کتابهای دفاع مقدس لازم و ضروری به نظر میرسد من تاکید دارم که انتشار کتاب باید به ناشران خصوصی واگذار شود تا بتوان بر کیفیت کارها و کتابهای تولید شده نظارت بیشتری داشت ، چنانچه ضرورت رشد توسعه در حوزه تولیدات ادبیات دفاع مقدس احساس میشود باید حتماً کتابهای تولید شده را چه از بخش کمی و چه از بخش کیفی مد نظر قرار داد.
نویسنده کتاب «شام برفی» حضور بخش دولتی را یکی از عوامل آسیبزا در حوزه ادبیات دفاع مقدس دانست و تاکید کرد: ناشران دولتی اگر علاقمند به حمایت از تولیدات فرهنگی در حوزه ادبیات دفاع مقدس هستند باید تمرکز خود را در خرید آثار دفاع مقدسی و برگزاری جلسات نقد و بررسی همچنین معرفی کتب این حوزه بگذارند و به توسعه فرهنگ دفاع مقدس از این مسیر بپردازند.
وی بیان ابعاد مختلف رویدادهای دفاع مقدس در آثار ادبی را مهم دانست و ابراز کرد: ۱۸ هزار عنوان کتاب به عنوان سرمایه معنوی دفاع مقدس تولید شده و این اتفاقی بسیار خوبی است، اما باید در نظر داشت که هشت سال دفاع مقدس اقیانوسی بزرگ است که تولید فرهنگ و محتوا در درون آن هرگز به اتمام نمیرسد در طول هشت سال دفاع مقدس فراز و فرودها، حوادث و رخدادهای بسیار جالبی برای تک تک افرادی که به عنوان رزمنده در پشت جبهه و در خط مقدم قرار داشتند رخ داده که هر یک میتواند کتاب و یا فیلمی جذاب شود.
محمودی نور آبادی پیرامون جایگاه و اهمیت ادبیات دفاع مقدس بیان کرد: ادبیات دفاع مقدس ادبیاتی ارزشمند است که از دفاع هشت ساله ایران در مقابل دشمنان شکل گرفته، پس از پایان هشت سال دفاع مقدس به مقاومت کشورهای سوریه و یمن نیز پیوند خورده و توانسته آثاری ارزشمندی در این حوزه خلق کند، آثاری که امروزه به عنوان فیلمنامههای بسیار جذاب روی پرده سینما دیده میشود، پروژههای ناب و ارزشمندی که برای کتابهای دفاع مقدس و مقاومت یک ارزش محسوب میشود.
نویسنده کتاب «به نقش گلیم» کاهش تیراژ کتب دفاع مقدسی را بسیار تاسف بار دانست و ابراز کرد: آثار دفاع مقدسی همواره مخاطبان خاص خود را دارد، اما متاسفانه کاهش میزان مخاطب آن طی سالهای اخیر بر تیراژ کتابها تاثیر گذاشته به نحوی که امروزه شاهدیم تیراژ کتابها تنها به ۵۰۰ عدد رسیده در حالی که در گذشته زیر سه هزار جلد کتاب تولید نمیشد.
وی پیرامون نگارش کتاب در حوزه ادبیات دفاع مقدس اظهار کرد: همان رزمندگانی که دیروز در صحنه نبرد از کشور دفاع میکردند امروز با به دست گرفتن قلم و به عنوان نویسنده حوزه مقاومت وارد عرصه تولید کتاب شدهاند، نباید فراموش کنیم که ژانر دفاع مقدس و ادبیات مقاومت رویکردهایی ارزشمند را به عرصه ادبیات ایران تقدیم کرده است.
وی پیرامون نقش فضای مجازی در توسعه و گسترش ادبیات دفاع مقدس بیان کرد: ادبیات حوزه دفاع مقدس آن طور که باید و شاید نتوانسته در فضای مجازی حضور پیدا کند لذا نتوانسته مخاطبان را با خود همراه کند برای تبلیغ آثار دفاع مقدسی و ترویج کتاب و کتابخوانی در این حوزه باید بستر سازی شود، آن هم بسترسازیهایی ازجنس فضای مجازی و فناوری نوین.