نهادینه شدن نمایش های آئینی و سنتی نیازمند پویایی آن در طول سال است
خبرگزاری میزان: یک کارگردان نمایش های آئینی سنتی گفت: متأسفانه ما تنها در زمان محرم به یاد اجرای تغزیه میافتیم و در زمان جشنواره آیینی و سنتی به نمایشهای آیینی توجه داریم، در حالی که این امر باید نهادینه شود و مکان خاصی برای اجرا در طول سال اختصاص یدا کند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش سیدعظیم موسوی که از اعضای هیات انتخاب آثار بخش آیینها و بازیهای نمایشی و مرور جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی است درباره وضعیت آثار نمایشی گفت: «نسبت به توان مالی که وجود ندارد آثار و عملکرد هنرمندان عالی است، اگرچه بخشی از آن به ذوق افراد بستگی دارد، چراکه افراد با توجه به سطح سلیقه و خلاقیت خود آثارشان را خلق و اجرا میکنند.»
این کارگردان و پژوهشگر نمایش های ایرانی گفت: «سعی هنرمندان تئاتر بر این است که دنبال آیینهای فراموش شده بروند و آنها را احیا کنند که اگرچه البته این عملکرد گرانقدر است اما تکراری است که بگوییم ای کاش بخش پژوهشی میبود، بودجه داشته باشیم و...»
وی اظهارداشت: متأسفانه ما تنها در زمان محرم به یاد اجرای تغزیه میافتیم و در زمان جشنواره آیینی و سنتی به نمایشهای آیینی توجه داریم، در حالی که این امر باید نهادینه شود و مکان خاصی برای اجرا در طول سال اختصاص پیدا کند. ما باید در احیای چنین نمایش های آیینی کوشش کنیم تا زنده ، پویا و قابل دسترس باشد.»
این کارگردان تئاتر درباره کارهایی که برای تبدیل شدن نمایشهای آیینی و بومی به دغدغه و جریان لازم است تشریح کرد: باید آدمهای کار بلد در رأس امور قرار گیرند و مسئول امور فرهنگی شوند، بعد بودجه و اختیار اجرایی به آنها داده شود. در حقیقت این ساختار اداری فرهنگی ما است که مشکل دارد لذا ما اگر چنین دغدغهای داشته باشیم یکی از کارهایی که میتوانیم انجام دهیم این است که همچون هنرستان موسیقی، هنرستان تعزیه و هنرستان نمایشهای آیینی تاسیس کنیم و بعد این مسیر را تا دانشکده ادامه دهیم.
عضو هیات انتخاب آثار بخش مرور جشنواره نمایش های آئینی و سنتی با اشاره به آشنایی محدود دانشجویان تئاتری نسبت به ارزش آثار ایرانی تصریح کرد: دانشجویان فارغ التحصیل به تئاترهای ایرانی چندان علاقهای ندارند و این امر از عدم شناخت ناشی میشود زیرا وقتی علم و شناخت کافی نسبت به نمایشهای ایرانی وجود نداشته باشد افراد تنها بیهوده فخرفروشی میکنند، در حالی که اگر بدانند نمایشهای ایرانی چقدر المان، نشانه و حرف برای گفتن دارد و چقدرداستان زیبا داریم هرگز به سمت کارهای خارجی نمیروند. ضمن اینکه دلیل جهانی شدن تئاتر این است که در هر فرهنگ و قوم و کشوری رنگ و بوی آنجا را به خود گرفته است، در حقیقت ما تئاتر کار میکنیم برای مردم خود و نه برای مردم دیگر کشورها بنابراین لزومی ندارد که به شیوه آنها توجه چندانی داشته باشم.
هفدهمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی به ریاست علی نصیریان و دبیری داود فتحعلی بیگی از 4 الی 10 شهریور ماه در تهران برگزار میشود.
انتهای پیام/
این کارگردان و پژوهشگر نمایش های ایرانی گفت: «سعی هنرمندان تئاتر بر این است که دنبال آیینهای فراموش شده بروند و آنها را احیا کنند که اگرچه البته این عملکرد گرانقدر است اما تکراری است که بگوییم ای کاش بخش پژوهشی میبود، بودجه داشته باشیم و...»
وی اظهارداشت: متأسفانه ما تنها در زمان محرم به یاد اجرای تغزیه میافتیم و در زمان جشنواره آیینی و سنتی به نمایشهای آیینی توجه داریم، در حالی که این امر باید نهادینه شود و مکان خاصی برای اجرا در طول سال اختصاص پیدا کند. ما باید در احیای چنین نمایش های آیینی کوشش کنیم تا زنده ، پویا و قابل دسترس باشد.»
این کارگردان تئاتر درباره کارهایی که برای تبدیل شدن نمایشهای آیینی و بومی به دغدغه و جریان لازم است تشریح کرد: باید آدمهای کار بلد در رأس امور قرار گیرند و مسئول امور فرهنگی شوند، بعد بودجه و اختیار اجرایی به آنها داده شود. در حقیقت این ساختار اداری فرهنگی ما است که مشکل دارد لذا ما اگر چنین دغدغهای داشته باشیم یکی از کارهایی که میتوانیم انجام دهیم این است که همچون هنرستان موسیقی، هنرستان تعزیه و هنرستان نمایشهای آیینی تاسیس کنیم و بعد این مسیر را تا دانشکده ادامه دهیم.
عضو هیات انتخاب آثار بخش مرور جشنواره نمایش های آئینی و سنتی با اشاره به آشنایی محدود دانشجویان تئاتری نسبت به ارزش آثار ایرانی تصریح کرد: دانشجویان فارغ التحصیل به تئاترهای ایرانی چندان علاقهای ندارند و این امر از عدم شناخت ناشی میشود زیرا وقتی علم و شناخت کافی نسبت به نمایشهای ایرانی وجود نداشته باشد افراد تنها بیهوده فخرفروشی میکنند، در حالی که اگر بدانند نمایشهای ایرانی چقدر المان، نشانه و حرف برای گفتن دارد و چقدرداستان زیبا داریم هرگز به سمت کارهای خارجی نمیروند. ضمن اینکه دلیل جهانی شدن تئاتر این است که در هر فرهنگ و قوم و کشوری رنگ و بوی آنجا را به خود گرفته است، در حقیقت ما تئاتر کار میکنیم برای مردم خود و نه برای مردم دیگر کشورها بنابراین لزومی ندارد که به شیوه آنها توجه چندانی داشته باشم.
هفدهمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی به ریاست علی نصیریان و دبیری داود فتحعلی بیگی از 4 الی 10 شهریور ماه در تهران برگزار میشود.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *