اقتصاد انگلی شبکه های ماهواره ای مبتذل
خبرگزاری میزان : از مجموع بیش از 50 شبکه تلویزیونی ماهواره ای خارج کشور، حتی یک شبکه در دفاع از فرصت های اقتصاد ایران وجود ندارد.
خبرگزاری میزان -
همچنين برخي شبكه ها از جمله برخي گروه هاي تلويزيوني، با بستن قرارداد با كشورهاي داراي ظرفيت و هدف گردشگري، از طريق سريال هاي ارزان قيمت تركيه اي، هندي، كره اي، كلمبيايي، ومستندهاي گردشگري از نقاط مختلف جهان.. به دنبال جذب گردشگر و توريست هاي ايراني هستند و به هر بهانه اي، در سريال ها و فيلم ها، تصاويري از مناطق گردشگري و ديدني كشورهاي منطقه نشان مي دهند تا مخاطبان فارسي زبان را پاي تلويزيون ها نشانده و انگيزه و اقبال آنها را براي سفر به كشورهاي منطقه افزايش دهند.
به گزارش به نقل از بولتن؛ در تحليل اقتصاد شبكه هاي ماهواره اي، اين پرسش مطرح است كه دليل افزايش شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان در سال هاي اخير كه به صورت گروهي يا با يك، دو و یا سه شبكه مشغول فعاليت هستند، چيست وتعداد اين شبكه هاي ماهواره اي به چه دلیل و با چه هدفي افزايش يافته اند و چه اهدافي را در آينده دنبال خواهند كرد؟
برخي كارشناسان با اشاره به هدف اصلي اين شبكه ها يعني گسترش ابتذال
فرهنگي و پيدا كردن طيف گسترده اي از مخاطبان فارسي زبان در ايران و
كشورهاي منطقه و کسب وکار و کسب سود و هدایت پول مردم به شکل های مختلف غیر
مولد به کشورهای منطقه، معتقدند كه در سال هاي اخير، به دنبال پيشرفت
فناوري شبكه هاي ماهواره اي و تلويزيوني، هزينه اجاره ماهانه كانال هاي
ماهواره اي كاهش زيادي داشته و در نتيجه هزينه پخش آنها كمتر شده و توجيه
اقتصادي ايجاد اين شبكه ها را افزايش داده است.
در نتیجه افرادی که بین ایران و کشورهای منطقه در حال تردد بوده اند و در
زمینه فروش کالاها و خدمات مبتذل فرهنگی، کنسرت های موسیقی با حضور
خوانندگان قدیمی و جدید، تورهای مسافرتی، جلب دانشجو به دانشگاه های غیر
معتبر و پولی و... فعال بوده اند از طریق شبکه ماهواره ای و استخدام عده ای
محدود، با پخش ویدئوهای تلویزیونی و موسیقی های مختلف، سریال، کنسرت،
شوهای مختلف و... به تبلیغ تورهای مسافرتی و فروش کالاها و خدمات مشغول شده
اند.
جالب این است که در هیچ یک از این برنامه ها، مسیر کسب درآمد و کسب وکار
با کسب پول از خارجی ها و هدایت آن به ایران و یا جلب سرمایه های خارجی به
ایران همراه نشده است و مسیر هدایت پول کاملا از سوی ایران به سمت خارج
کشور و خروج میلیاردها دلار منابع ملت ایران به سمت کشورهای منطقه و اروپا
است.
در سال های اخیر انواع فروشگاه ها در خارج کشور، کسب وکارهای مختلف، هتل
ها و کارخانه ها وحتی درمان و پزشک وکالاهای مصرفی مختلف تبلیغ شده اند و
برای فروش کالاهای تولید خارج با نام های مختلف در ایران تبلیغ فراوان شده
است.
برندهای تجاری خارجی، هتل ها، مکان های دیدنی و توریستی، تبلیغ شده اند و
پولی که از ملت ایران دریافت شده را برای راه اندازی و گسترش این شبکه های
تلویزیونی به کارگرفته اند اما این شبکه ها در نهایت برای تبلیغ کالاها و
قطب های گردشگری خارجی تبلیغ کرده اند و برای معرفی استعدادها و ظرفیت ها و
کارهای مولد و نام های تجاری ایران هرگز استفاده نشده اند و حتی در سریال
ها و فیلم ها و اخبار نیز به تبلیغ کالاهای داخل ایران اعتنایی نکرده اند.
به دنبال ايجاد اين شبكه ها، صاحبان كالاهاي مختلف از كالاهاي مصرفي كم
كيفيت تا محصولات بدون كيفيت و بنجل، با هدف پخش مستمر آگهي هاي تبليغ
اين كالاها، اين شبكه ها را ايجاد كرده اند و در كنار اين آگهي ها، به
انتشار فيلم ها و سريال ها و ويدئوهاي مبتذل از خوانندگان قديمي و جديد
مشغول هستند.
همچنين برخي شبكه ها از جمله برخي گروه هاي تلويزيوني، با بستن قرارداد با كشورهاي داراي ظرفيت و هدف گردشگري، از طريق سريال هاي ارزان قيمت تركيه اي، هندي، كره اي، كلمبيايي، ومستندهاي گردشگري از نقاط مختلف جهان.. به دنبال جذب گردشگر و توريست هاي ايراني هستند و به هر بهانه اي، در سريال ها و فيلم ها، تصاويري از مناطق گردشگري و ديدني كشورهاي منطقه نشان مي دهند تا مخاطبان فارسي زبان را پاي تلويزيون ها نشانده و انگيزه و اقبال آنها را براي سفر به كشورهاي منطقه افزايش دهند.
از سوي ديگر، با تبليغات كاذب تلاش دارند تا دانش آموزان و دانشجويان
ايراني را جذب كشورهاي اروپايي وآسيايي كنند و به بهانه هاي مختلف كسب وكار
خود را براي تورهاي گردشگري، دوره هاي آموزشي و... رونق ببخشند.
در مجموع، اين شبكه ها، به دنبال تبليغ براي ظرفيت گردشگري كشورهاي منطقه
و فروش برخي كالاهاي كم كيفيت يا بي كيفيت و بنجل كشورهاي ديگر مشغول
هستند.
اما برخي صاحبنظران معتقدند كه تبليغات كالا و قراردادهاي معرفي مناطق
گردشگري كشورهاي منطقه، تنها منابع تشكيل دهنده اين شبكه ها نيستند و
منابع مالي اوليه برخي از اين شبكه ها، از سوي كساني تامين شده كه در سه
دهه اخير در شرايط مختلف، از طريق فساد اقتصادي، اختلاس و پولشويي، واردات
كالا، تورهاي گردشگري و... منابعي را از كشور خارج كرده اند و به كسب وكار
در خارج كشور پرداخته و اكنون با ايجاد شبكه هاي ماهواره اي، به دنبال
ايجاد قطب هاي كسب وكار بزرگ هستند تا به شكل هاي مختلف پول مردم را از
كشور خارج كنند.
آنها از طريق فروش كالاهاي مصرفي و كم كيفيت، تورهاي گردشگري ايرانيان به
خارج كشور، واردات كالا به ايران، خروج پول ملت ايران به بهانه تحصيل
دانشجويان، مهاجرت بازرگانان و اقامت و گرين كارت آمريكا و اروپا، ويزاي
سفر به كشورهاي مختلف و... به شدت در حال خروج پول از ايران هستند و جالب
اين است كه هيچ تلاشي براي جلب سرمايه هاي خارجي و افزايش توليد صنعتي در
ايران انجام نداده اند.
فشار بر نیروی انسانی در برخی شبکه ها
عده ای از افراد که به شکل های مختلف پول هایی را از ایران به خارج کشور
هدایت کرده و از طریق تجارت، تورهای گردشگری، اداره شبکه های تلویزیونی،
کنسرت های موسیقی، و جذب منابع از برخی افراد ثروتمند ودارای رانت و موقعیت
های خاص، پول هایی به جیب زده و حالا به عنوان مدیر یا قدرت های حاشیه ای و
سایه در شبکه های تلویزیونی حضور دارند، به شکل های مختلف در امور کارکنان
و هنرمندان این شبکه ها دخالت می کنند و باعث انحراف در مسیر زندگی آنها
می شوند.
متاسفانه یکی از موارد غیر اخلاقی که در بسیاری از این شبکه های مبتذل
متداول است، تجاوز برخی افراد خاص به حقوق دیگران به شکل های مختلف است.
برخی کارکنان که به دنبال سرابی در خارج کشور به کار و زندگی در این شبکه
ها رضایت داده اند، به دلیل نگرانی از شناسایی شدن و پخش صدا و فیلم آنها،
و برای معلق نشدن از لیست UN، بیکار نشدن و بی پول نشدن و امکان ادامه
زندگی در خارج کشور و از ترس شرایط بعد از اخراج از این شبکه ها، مجبور به
پذیرش خواسته های این افراد متجاوز هستند.
این افراد متجاوز به حقوق کارکنان شبکه ها، که برخی از آنها در سایه قدرت
و مدیریت این شبکه ها جا خوش کرده اند حرف اول را می زنند و اگر کسی با
آنها مخالفت داشته باشد، آبروی آنها را می برند و از زندگی در ایران تا
اعمال و رفتار آنها در خارج کشور را برملا می کنند.
پرداخت حقوق به برخی کارکنان نیز با برخی مخالفت ها و کارشکنی ها مواجه
است و خلاصه آنکه گردانندگان این تلویزیون ها جز به منافع خود به چیز دیگری
نمی اندیشند و در خارج کشور نیز حقوق بسیاری از افراد را زیر سوال برده
اند.
شبکه هایی خالی از تحلیل منافع ملی و پر از منفعت طلبی شخصی
نکته ای که در بسیاری از این شبکه ها قابل مشاهده است این است که مدیران
آنها بدون ارائه تحلیل و اخباری که مرتبط با منافع ملت ایران، حقوق
ایرانیان، سرمایه گذاری خارجی، تولید مولد، معرفی ظرفیت های صادراتی ایران،
قطب های گردشگری، سفر به ایران، افزایش تولید و فروش و کسب وکار داخل
ایران و ... باشد تنها به دنبال فروش کالای خارجی به ایرانیان هستند و این
پرسش مهم نشان می دهد که این شبکه ها به دنبال رشد و توسعه ایران نیستند و
تنها به دنبال آن هستند که از درآمدهای ارزی یک کشور نفت خیز و دلارهای
ارزان دولت قبلی و ثبات نرخ ارز سود ببرند و میلیاردها دلار را جذب کشورهای
منطقه کنند.
به دانشجویان و مسافران ایرانی سرابی نشان می دهند و چند روز مسافرت به
این کشورها و چند سال درس خواندن و مدرک غیر معتبر گرفتن از دانشگاه های
درجه 3 را با آب و تاب فراوان تبلیغ می کنند تا به هر شکل ممکن مسافران و
پول های فراوانی را جذب این کشورها کنند.
فروش اجناس بنجل و بدون کیفیت و مبتذل نیز کار دیگری است که این شبکه ها انجام می دهند؟
اما دریغ از یک گزارش معنادار و تحلیلی در مورد میلیاردها دلار ذخایر
معدنی موجود در ایران، و هزاران فرصت شغلی برای سرمایه گذاری خارجی، که می
تواند به ایجاد اشتغال جوانان ایران و انتقال دانش فنی و توسعه و رشد کشور
کمک کند!
جالب این است که از مجموع بیش از 50 شبکه تلویزیونی ماهواره ای خارج کشور،
حتی یک شبکه به صورت تخصصی در دفاع از فرصت های اقتصاد ایران وجود ندارد
تا به دنبال جذب سرمایه گذاری در ایران و معرفی فرصت ها و ظرفیت های معدنی،
نفت وگاز، آب و کشاورزی و... باشد.
در شرایطی که دغدغه مهم ملت ایران مسائل آب و محیط زیست است تلاشی برای
جلب سرمایه گذار در این زمینه انجام نمی شود و فرصت های گردشگری، جذب
منابع، دعوت از بانک های خارجی، صنایع، اوراق مشارکت ارزی و... مورد توجه
نیست وتنها خروج از ایران به صورت مهاجرت، اقامت، خرید خانه، تورگردشگری،
دانشجویی، و... تبلیغ می شود و به جای هدایت منابع و رشد صادرات و جذب
توریست به ایران، برعکس به افزایش مسافر ایرانی به خارج کشور و واردات کالا
به ایران مشغول هستند و این روند باعث شده که به جای افزایش درآمد ارزی و
ورود ارز به ایران، شاهد خروج میلیارد ها دلار ارز از ایران هستیم.
پرسش این است که با این روند چگونه باید برخورد شود و چرا عوامل این
اقدامات و رشد قارچ گونه شبکه های مبتذل فارسی زبان شناسایی و تحویل قانون
نمی شوند؟
آیا تروریست اقتصادی کسانی هستند که تنها به صورت مستقیم اموال ملت ایران
را غارت می کنند و اختلاس و رانت جویی می کنند؟ یا کسانی که به صورت غیر
مستقیم با زمینه سازی، تبلیغ، جوسازی، انحراف مسافران و دانشجویان و مصرف
کنندگان، پول مردم ایران را به خارج کشور هدایت می کنند نیز جزو متخلفان
اقتصادی محسوب می شوند؟
پرسش این است که آیا گردانندگان اصلی این شبکه ها و عوامل مرتبط با آنها
شناسایی شده اند و ریشه های ایجاد این شبکه ها که از امکانات گسترده ای نیز
برخوردار هستند، بررسی شده اند؟
این شبکه ها با کدام پول ها و منابع ریشه گرفتند و ایجاد شده اند و به تدریج ریشه دوانده اند؟
چه عواملی باعث رشد آنها و مخاطبان آنها شده است و کدام کم کاری ها باعث
شده که این شبکه ها بتوانند سهم شبکه های فارسی زبان داخلی را بگیرند.
آیا باید آنها را به حال خود رها کرد تا همچنان نوعی اقتصاد انگلی و مبتذل
را برای رشد واردات و افزایش خروج سرمایه ها از ایران و نمایش سریال های
مبتذل ادامه دهند یا این که مجموعه ای از برنامه های هماهنگ باید مورد توجه
باشد تا از نفوذ این شبکه ها و خروج از سرمایه های ملت ایران جلوگیری کند؟
تبليغ كالاها و خدمات
یکی از شریان های حیاتی شبکه های ماهواره ای که منجر به ترویج گسترده فساد
در جامعه شده است، تبلیغات کالا و خدمات در این شبکه هاست که کمتر مورد
توجه مسئولین قرار گرفته است. یکی از مواردی که معمولا مورد توجه کارشناسان
و مسئولین قرار گرفته، ترویج فساد در جامعه توسط شبکه های ماهواره ای است
اما عدم توجه به تبلیغات و نقش آن در حیات شبکه های ماهواره ای معاند و ضد
فرهنگی، منجر به افزایش روز افزون شبکه های ماهواره ای مبتذل و خدشه دار
شدن مبانی دینی و اسلامی در جامعه شده است.
به گزارش LONDON EYE ، سالانه میلیون ها دلار ارز از طریق تبلیغات کالا و
خدمات در شبکه های ماهواره ای مبتذل از کشور خارج می شود اما تا به حال
سرمایه های خارج شده از کشور از این طریق، توجه هیچ مسئولی را به خود جلب
نکرده است.
با تاسیس هر شبکه ماهواره ای، میلیون ها دلار سرمایه داخلی، به صورت دلار
از کشور خارج و بخشی از آن صرف خرید سریال ها و برنامه های مبتذل می شود که
بنیان خانواده و عتقادات مذهبی را هدف قرار داده است. در حقیقت، با سرمایه
خودمان و در بستری که هیچ ارگان و مسئولی به فکر نا امن کردن آن نیست،
بنیان های اعتقادی خودمان را نشانه گرفته و تیشه به ریشه فرهنگ داخلی خود
زده ایم.
اخیرا تبلیغات کالاهای داخلی در شبکه های ماهواره ای افزایش زیادی داشته
که عدم توجه به این موضوع می توان، ضربات جبران ناپذیری به فرهنگ و اقتصاد
کشور داشته باشد. تبلیغ کالاهای مشهوری مثل «مای بیبی»، «شامپو لطیفه»،
«چای شهرزاد»، «محصولات دنت» و ... در بین سریال های مبتذل شبکه های
ماهواره ای، این باور را برای مردم به همراه داشته که این شبکه های مبتذل و
ضد اسلامی مورد حمایت نظام هستند. حتی دیدن این تبلیغات، آنقدر امر را
مشتبه کرده که برخی گمان کرده اند جمهوری اسلامی به این شبکه های مبتذل
اجازه فعالیت داده و دیدن فیلم و سریال های مبتذل از این شبکه ها حلال شده
است!!!
حریم شکنی برخی از این محصولات داخلی به حدی است که، سریال مبتذلی با نام
«پول سیاه عشق» که قرار است از شبکه ماهواره ای مبتذل Gem پخش شود، به نام
یکی از برندهای ایرانی با نام «لطیفه» تغییر نام داده است! اولین باری که
اسم این سریال مبتذل (لطیفه) را پس از چند ماه تبلیغ مستقیم این کالا از
این شبکه شنیدیم، باور آن را نداشتیم که این کالا در متن یک سریال مبتذل
ماهواره ای نفوذ کرده باشد و مشابه بودن نام آنها را یک اتفاق دانستیم.
اما نشان دادن تصویر این شامپو در متن این سریال، شک ما را به یقین تبدیل
کرد. این کالا در سکانس هایی از فیلم مثل حمام و خیابان به تصویر کشیده شده
است!!!
جالب اینکه هیچ عکس العملی از سوی مسئولین فرهنگی، اقتصادی و قضایی برای
خروج کلان ارز از طریق تبلیغات ماهواره ای و تامین منابع مالی این شبکه
صورت نمی گیرد.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود. نظرات بینندگان
*به طوری غیر مستقیم ذهن مخاطب رو انطور که خودش میخواهد میچیند*
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *