افکار سنجی مردم آمریکا؛ «۶۶ درصد خواهان بازگشت واشنگتن به برجام شدند»

15:11 - 25 شهريور 1399
کد خبر: ۶۵۶۲۳۰
بر اساس یک افکارسنجی ۶۶ درصد آمریکایی خواهان بازگشت کشورشان به توافق هسته‎ای هستند و بیش از ۴۰ درصد استراتژی باصطلاح فشارحداکثری علیه ایران را بی فایده توصیف کردند.
فرصت کمی تا زمان برگزاری بزرگ‌ترین رویداد سیاسی سال آمریکا، یعنی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ باقی مانده است؛ نگاهی به بررسی افکار عمومی آمریکا در آستانه این انتخابات می‌تواند، چشم انداز بهتری در مورد روند و الگوی رای دهی رای دهندگان آمریکایی در اختیار بگذارد.
 
به گزارش «ای جی اف»، براساس نظرسنجی سالانه «Independent America»، به عنوان پروژه تحقیقاتی ۳ ساله که با هدف بررسی ترجیحات رای دهندگان آمریکایی در زمینه سیاست خارجی انجام می‌شود، نتایج زیر به دست آمده است:
 
- بیشتر آمریکایی‌ها از سیاست خارجی کمتر نظامی حمایت می‌کنند.
 
- بیشتر طرفداران «جو بایدن» و «دونالد ترامپ» نامزد‌های دموکرات و جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، معتقدند صلح با تمرکز بر نیاز‌های داخلی ضمن جلوگیری از مداخلات غیرضروری فرامرزی به بهترین وجه ممکن می‌شود.
 
- ۳۵ درصد مردم آمریکا بر این باورند که کشورشان باید حضور نظامی خود را در شرق آسیا و در تقابل با چین کاهش دهد.
 
- حدود نیمی از آمریکایی‌ها خواهان کاهش بودجه دفاعی هستند. این افراد که عمدتا از نسل جوان آمریکا هستند، چنین اقدامی را سبب هدایت منابع به داخل می‌دانند.
 
- ۵۶ درصد آمریکایی خواهان افزایش تعاملات دیپلماتیک کشورشان با جهان هستند و تنها ۲۳ درصد نظر مخالف داشتند.
 
- اولویت اکثر مردم آمریکا، حفظ حقوق و آزادی‌های قانون اساسی کشورشان است.
 
- بیش از یک ششم آمریکایی‌ها مخالف جزئیات توافقنامه اخیر آمریکا با طالبان هستند؛ این مورد در میان هواداران ترامپ و بایدن مشابه است.
 
- بیش از ۷۰ درصد آمریکایی‎ها، خواهان بازگشت کشورشان به سازمان بهداشت جهانی و توافق اقلیمی پاریس هستند.
 
- ۶۶ درصد آمریکایی خواهان بازگشت آمریکا به برجام هستند.
 
- اکثر آمریکایی‌ها خواهان مداخله نظامی کمتر و کاهش نیرو‌های این کشور در خارج از مرزهایشان هستند؛ ضمن اینکه با کاهش خدمات امنیتی به کشور‌های اروپایی، آسیایی و خاورمیانه‌ای نیز موافق هستند.
 
- حمایت از ادامه حضور در افغانستان تا زمان «شکست همه دشمنان» بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.
 
- اکثریت قریب به اتفاق یعنی ۷۴ درصد آمریکایی‌ها با کاهش اختیارات نظامی رییس جمهور برای آغاز عملیات نظامی علیه «دشمن خارجی»، موافق هستند.
 
- ۹۰ درصد هواداران بایدن و ۵۱ درصد هواداران ترامپ، خواهان الزام رییس جمهور به اخذ موافقت کنگره برای انجام عملیات نظامی علیه «دشمن خارجی» هستند.
 
- جمعیت اندکی از آمریکایی‎ها، چیزی معادل ۲۰ درصد آنها با اقدام یکجانبه و نظامی آمریکا برای جلوگیری از نقض آنچه حقوق بشر در خارج از این کشور خوانده شده، موافق هستند.
 
- بیشتر آمریکایی‌ها در مورد مداخله نظامی با دلایل بشردوستانه مخالفند؛ آنها خواهان محدودیت چنین اقداماتی یا دست زدن به آنها با اتکا به سازمان‌های چندجانبه یا عدم دست زدن به آن به طور کلی هستند؛ دلایلی که این افراد ذکر می‌کنند، لزوم تمرکز بر مشکلات داخلی حقوق بشری آمریکا مانند خشونت پلیس است.
 
- ۴۱ درصد افکار عمومی آمریکا، استراتژی باصطلاح «فشار حداکثری» ترامپ در قبال ایران را برای امنیت بیشتر آمریکا بی فایده می‌دانند؛ در مقابل ۲۸ درصد می‌گویند این استراتژی سبب افزایش امنیت آمریکا شده است.
 
- نسل جوان آمریکا، ایده استثنایی بودن این کشور را قبول ندارند؛ بیش از نیمی از جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله آمریکایی، معتقدند «آمریکا، کشوری استثنایی نیست».
در مجموع یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد آمریکایی‌ها تمایل دارند با دنیا درگیر شوند، اما تعداد کمی از آنها، به دنبال درگیری نظامی برای طی این مسیر هستند؛ آنها می‌خواهند کشورشان قبل از اینکه مسئولیت «آرمان‌های دموکراتیک» خارج از کشور را به عهده بگیرد، بر دیپلماسی اتکا کند، اتکا به ارتش را کاهش دهد و بیشتر بر نیاز‌های داخلی آمریکا تمرکز کند.
 
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ لقب «انزواطلب» گرفته و به عنوان فردی که به همکاری و هماهنگی جهانی آسیب می‌زند، شناخته می‌شود؛ در طرف دیگر بایدن سبب نگرانی بازگشت سیاستمداران خواهان حفظ وضع موجود و اعضای کابینه اوباما به قدرت شده است.
 
به نظر می‌رسد مردم آمریکا نسبت به سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، بیشتر به سمت چندجانبه گرایی، کاهش مداخلات نظامی و کاهش سیاست‌های مداخله جویانه متمایل شده اند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *