الزام تحصیلات دانشگاهی برای پرسنل اورژانس / ورود داوطلبان و خیران به اورژانس کشور
- سید پژمان آقازاده در ویدیو کنفرانس خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: معاونت آموزش به مباحث فرهنگی و آموزشی برای پرسنل عملیاتی اورژانس ١١۵ و در خصوص آگاهی سطح جامعه میپردازد.
فروریختن سقف فرودگاه و آغاز فعالیت اورژانس ۱۱۵
وی ادامه داد: شاید جالب باشد که بدانیم تا سال ١٣۵٢ هیچ سازمانی خارج از بیمارستان در خصوص فوریتهای پزشکی مسئولیتی نداشت و در آن سال به دنبال ریختن سقف فرودگاه مهرآباد، متولی برای حوادث و اتفاقات تعیین شد.
وی گفت: در ابتدا اورژانس با حدود ٢٠ آمبولانس و ٣٠ پایگاه آغاز به کار کرد و امروز با بیش از ٣٠٠٠ پایگاه شهری و جادهای فعالیت میکند.
الزام تحصیلات دانشگاهی برای پرسنل اورژانس
وی با بیان اینکه در معاونت آموزش در پنج حوزه فعالیت میکنیم، افزود: در آموزشهای تخصصی موردی که اخیرا اتفاق افتاده، بحث آموزش مجازی است که از طریق راه اندازی شبکه مجازی تحولی ایجاد شد. این به یک ابزار توانمند تبدیل شد که ادامه آموزش پرسنل خود را به بخش مجازی سپردیم. جالب است بدانید افرادی که در اورژانس فعالیت میکنند حتما باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشند.
همکاری با آموزش و پرورش و بهزیستی
آقازاده اظهار کرد: مورد دیگر بحث آموزش همگانی است که سازمان اورژانس کشور به عنوان یکی از سازمانها بخشی از آموزش همگانی را بر عهده دارد. به عنوان مثال همکاری با وزارت آموزش و پرورش برای آموزش مهارت خود امدادی و دیگر امدادی انجام داده است.
وی افزود: با سازمان بهزیستی و تمام سازمانهایی که به نوعی با افراد با سنین کم در تعامل هستند همکاری داریم و از ظرفیت رسانهها نیز استفاده میکنیم.
معاون آموزش همگانی و مهارتی و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور گفت: موارد آموزشی مناسبتی مثل چهارشنبه سوری، اربعین و ... را نیز از اداره آموزش همگانی پیگیری میکنیم.
ورود داوطلبان و خیران به اورژانس کشور
وی با اشاره به فعالیت داوطلبان و خیران نیز گفت: این واحد نیز واحد تقریبا نوپایی است که راه اندازی شده و ساز و کاری فراهم شده که این مبحث هم فعال شود. البته هنوز در ابتدای راه هستیم، اما با یک فراخوانی که در اورژانس تهران انجام شد آن را آغاز کردیم. در بحث کرونا هم از این ظرفیت استفاده کردیم.
وی ادامه داد: خیران بسیار توانمندی هم داریم که در زمینههای متفاوت ما را یاری میکنند. این موضوع نیازمند سازماندهی بود که توانستیم پس از مبحث کرونا، اخیرا از خیرین برای احداث ١٠٠ پایگاه اورژانس جادهای مشخص کمک بگیریم و این پروژه آغاز شود.
آقازاده در خصوص بخش پژوهش اورژانس نیز گفت: چه در داخل منازل و چه در صحنه تصادفات اورژانس ١١۵ است که اولین مواجهه با بیمار و صحنه تصادف را دارد و طبیعتاً به ما اطلاعاتی را میدهد که میتواند مبنای بسیاری از تحقیقات پژوهشی قرار گیرد.
وی ادامه داد: این ظرفیت وجود دارد تا کل فعالیتهایی که انجام میشود بررسی شود و فرایندهای عملیاتی و درمانی را ارتقا دهیم.
وی با اشاره به واحد اعتبار بخشی و بهبود روشهای معاونت آموزش سازمان اورژانس کشور گفت: این واحد به عنوان یک سیستم عیب یابی و جایگاه سنجی فعالیت میکند. طبیعتاً چنین مسئله و موردی نیازمند یافتن اشکالات است تا پس از آن با استانداردها مقایسه کنیم و پس از رفع مشکلات خود را به استانداردها نزدیک کنیم.
حدود فعالیت داوطلبان در اورژانس
وی در خصوص حدود فعالیت داوطلبان در اورژانس گفت: واحد آموزش تخصصی به نیروهای اورژانس ١١۵ و تخصصی میپردازد. واحد آموزش همگانی ما در خدمت داوطلبان قرار دارد؛ یعنی برنامهای که داریم این است که اقشار از تمام جامعه آمادگی پیدا کنند و سازماندهی شوند. ممکن است که فردی کارمند بانک باشد، اما علاقه داشته باشد که در ایامی مثل اربعین و نوروز کمک کند. اول باید افراد را دسته بندی کنیم و متناسب با آگاهی و دانش آنها بستههای آموزشی خاص خودشان را ارایه میکنیم. اگر در هر جایی از جامعه در حال زندگی باشیم دانستن مفاهیم اولیه فوریتهای پزشکی جزو اولویتهای زندگی است.
وی ادامه داد: پس از دسته بندی در خصوص نوع همکاری داوطلبان تصمیم گیری میشود. داوطلب باید آموزش دیده باشد تا بتواند فعالیت کند و کارایی داشته باشد. داوطلبانی که در حوزه پزشکی تخصص دارند از آنها در بخش سوالات مردمی در حوزه کرونا استفاده بسیاری کردیم که توانستند کمک بسیاری کنند.
معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور در خصوص آموزش رانندگان آمبولانس و خلبانان بالگردهای اورژانس گفت: ما در آمبولانسهای اورژانس راننده نداریم، در واقع تمام افرادی که داخل یک آمبولانس فعالیت میکنند و وارد چرخه عملیات میشوند، تکنسین هستند.
وی ادامه داد: خلبانان صرفا به کار تخصصی خود که هدایت بالگرد هست فعالیت دارند و تا کنون برنامهای برای آموزش این عزیزان اجرایی نشده است. این افراد به صورت تجربی در جریان کار ما قرار گرفتند.
وی افزود: برنامههای همگانی حتی برای آموزش پلیس و رانندگان داریم. همانطور که میدانیم اولین کسی که در صحنه تصادف به محل میرسد راننده خودرو بعدی است. این اقدامات را برای مهمانداران هواپیما، مهمانداران قطار و.. نیز داریم که هنوز در تعداد بالا به مرحله اجرا نرسیده است.