شاهحسینی: سینمای شهید آوینی، سینمای معرفت و ایثار است/شیخ طادی: آوینی روشنگر سینمای پس از انقلاب استشب
به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی ، با تنی چند از سینماگران به گفتوگو نشسته و جایگاه و تاثیر «شهید مرتضی آوینی» در سینمای پس از انقلاب اسلامی ایران را به بحث گذاشته است.
سینمای شهید آوینی، سینما معرفت و ایثار است
انسیه شاه حسینی در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درباره جایگاه شهید مرتضی آوینی گفت: شهید آوینی یکی از شخصیتهای فرهیخته و بزرگی بودند که انقلاب تاثیر عمدهای بر وی گذاشت. تاثیری که انقلاب اسلامی ایران بر آوینی داشت را میتوان به عینه در سینمای آوینی مشاهده کرد.
وی در همین راستا ادامه داد: سینمای دفاع مقدس و مستند بودن شک مدیون شهید مرتضی آوینی است. آوینی سینمایی را ساخت که جزء به جزء المانها و معیارهای انقلابی گری را در خود حفظ کرده بود.
کارگردان فیلم سینمایی زیباتر از زندگی یکی از مهمترین ویژگیهای ارزشمند و راهگشای شهید آوینی انسانیت و خلوص بالای وی بود. مقام معظم رهبری پس از مشاهده مستند روایت فتح تعبیر بسیار زیبایی از شخصیت آوینی داشتند و فرمودند که آوینی کسی است که راههای آسمان را به خوبی بلد است.
وی درخصوص ساخت و تاثیر مجموعه روایت فتح به فیلمسازان عرصه دفاع مقدس تاکید کرد: مجموعه روایت فتح برای من و بسیاری از فیلمسازان راهگشاست. شاید اگر شما این مستندها را بدون صدا ببینید توفیق چندانی حاصل نشود، اما آنچه روایت فتح را مستندی درخشان کرده دکلمهها و رنگ و بویی است که آوینی به آن بخشیده است. آوینی با ایدئولوژی و تفکر خودش به عادیترین صحنههای مستند خود ژرفا میبخشد. وی در آثار خود کاری میکند که ذهنمان به عمق درک و دردمندی عصر حاضر و جایگاه اصلی انسان معطوف شود.
کارگردان فیلم به کودکان شلیک نکنیم تاثیر آوینی در زندگی خود را اینگونه توصیف کرد: من خاطرهای از ساخت فیلم آخرین روز تابستان در یادم ابدی شده است. من برای تولید این فیلم به فکه رفته بودم و در آنجا تصادفاً عینکی طبی را پیدا کردم. این عینک برای یکی از جوانانی بود که برای بازدید از مناطق جنگی آمده بودند و من قصد داشتم به خاطر شهدا و برای اینکه یادگاری بد در ذهن آن جوان ایجاد نشود هر طور شده عینک را به او برسانم و این کار را کردم. من از این کار و عملی که انجام دادم احساس غرور داشتم، چون معتقد بودم که نگذاشتم یاد شهدا خراب شود و خود را پاسدار یاد شهدا میدانستم.
وی در همین راستا ادامه داد: مدتها با این حس زندگی کردم تا اینکه یک روز قسمتی از روایت فتح را دیدم. شهید آوینی در آن قسمت به قدرت پنهان نام و روح شهدا اشاره میکرد و من تا صبح اشک ریختم، چون متوجه شدم این من نبودم که به شهدا خدمتی کردم بلکه شهدا بودند که باعث شدند این چنین افتخاری نصیب من شود. آوینی به طور غیر مستقیم به من یاد داد که وسیله بودم بلکه خالق اصلی این اتفاق شهدا بودند. آوینی و آثارش به همین شکل بسیار ناخودآگاه در ذهن مخاطب رخنه کرده و راه معرفت را نشان میدهند.
آوینی روشنگر سینمای پس از انقلاب است
پرویز شیخ طادی در گفتوگو با ، درخصوص تاثیر شخصیت شهید آوینی در سینمای ایران مخصوصاً سینمای دفاع مقدس گفت: آوینی روشنگرراه سینماگران جوان است. خود من با اینکه مستقیماً با وی کار نکرده بودم، اما در اکثر مواقع از درسهای وی در کارم بهره گرفته ام.
وی آوینی را مغز متفکر سینمای اسلام خواند و ادامه داد: از نظر من با نگاه درست و موشکافانه به سینمای شهید آوینی تمام مشکلات سینما حل خواهد شد. ابعاد وجودی آوینی بسیار بزرگ است و نه تنها در ایران بلکه در جهان میتوان وی را مغز متفکر سینمای انقلاب و اسلام دانست.
کارگردان امپراطور جهنم آوینی را تلفیق کننده هنر و اندیشه دانست و ادامه داد: هنر به همراه خود اندیشه میآورد و این دو همچون تار و پود مثل یک بافت جلو میروند. حال اگر بخواهیم این بافت تبدیل به محصولی فرهنگی و هنری شود نیاز به کسی است که آنها را به هم گره بزند و در مورد سینمای دفاع مقدس و اسلام شهید آوینی کسی است که اندیشه و هنر را به خوبی درک کرده و آنها را در کنار یکدیگر به خوبی نهادینه میکند.
وی در ادامه اضافه کرد: ما در جوانی هرگاه دچار شک میشدیم و یا اینکه میخواستیم مسیری فکری را در سینما به درستی انتخاب کنیم به مجموعه آثار شهید آوینی مراجعه میکردیم. مجموعه آثار آوینی همواره برای نسل ما راهگشا و روشن گر بوده و هست. شهید آوینی بنیادهای اصلی هنر را به همراه داشتند.
شیخ طادی با تاکید بر ادامه راه آوینی خاطرنشان کرد: من به واقع تاسف میخورم که هنوز ادامه دهندهای در حد و شان شهید آوینی در سینما وجود نداشته و امیدوارم روزی سینماگران جوان با درکی صحیح از سینمای آوینی ادامه راه او را پیگیری کنند تا یک روز جانشین خوبی برای آوینی در سینما داشته باشیم.
مستندهای شهید آوینی بسیار متفاوت و غیر قابل تکرار است
محسن یزدی مدیر مرکز فیلم مستند سوره در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درخصوص بازسازی آثار هم کیفیت با مستند روایت فتح درباره شهدای مدافع حرم گفت: اگر منظور گرفتن تصاویر و فیلمبرداری از موقعیتهای جنگی است که باید بگویم تصاویر بسیار زیادی در این راستا گرفته شده است.
وی در همین راستا ادامه داد: من مطلعم که هم در عراق و هم در سوریه تعداد خیلی زیادی مستندساز و تصویربردار حضور دارند و فیلمهای زیادی گرفته شده است. هر چند تصاویر زیاد بوده، اما اگر بخواهیم بگوییم که کار خوب ساخته شده متاسفانه باید بگویم آثار خوب بسیار کم تولید شده است.
مدیر مرکز فیلم مستند سوره دلیل نبود آثار خوب درباره شهدای مدافع حرم را اینگونه توصیف کرد: مشکل به کارگردان بر نمیگردد. بلکه مشکل بزرگتر است. این نوع از سینما نیازمند حمایت است. باید برخی پیشتاز شده و به قول معروف زمین را برای ساخت این نوع پروژهها باز و پاکسازی نمایند. منظور من به هیچ عنوان حمایت مالی نیست. برخی مواقع گونهای از حمایتها باید توسط مسئولین مربوطه رخ دهد.
وی با تاکید بر کیفیت ویژه و بالای مجموعه روایت فتح تاکید کرد: داستان روایت فتح بسیار متفاوت است، زیرا پشت تمامی پلانها و سکانسهای روایت فتح شهید مرتضی آوینی ایستاده بود که خودش نوع خاصی از مستند اشراقی را بدعت گذاری کرد. شکل مستندهای شهید آوینی شکل بسیار متفاوت و غیر قابل تکرار است.
محسن یزدی تبلیغات و پخش خوب آثار مستند را تنها راه رشد مستند دانست و اضافه کرد: از نظر من مسئولین پخش باید اهمیت بیشتری به سینمای مستند بدهند، زیرا یکی از دلایل مهم موفقیت روایت فتح پخش خوب و اهمیتی بود که به این مجموعه داده میشد. اگر امروز شبکه مستند و یا برنامههای مستند مخاطب کمتری دارند به این دلیل است که راهی برای تبلیغ آنها وجود ندارد. اگر مسئولین فرهنگی بخواهند برنامهای دیده شود برایشان هیچ کاری ندارد، اما ظاهرا انگار مستند برای آنها هیچ اهمیتی ندارد.
مدیر مرکز فیلم مستند سوره با ابراز تاسف از گرایش مستندسازان به ساخت فیلم سینمایی خاطرنشان کرد: من چندین مورد مستندساز درجه یک را میشناختم که به خاطر دیده نشدن به سراغ ساخت آثار داستانی و سینمایی رفته اند. این وضعیت و مشکلاتی سینمای مستند با آن روبروست بدون شک تنها به پخش اینگونه آثار بر میگردد.