توصیههای تغذیهای برای دانش آموزان در دوران کرونا
مریم عمادی در گفتوگو با میزان در خصوص تغذیه دانش آموزان در دوران کرونا گفت: در مورد تغذیه دانش آموزان امسال با این مسئله مواجه هستیم که در بسیاری از مدارس کلاسها به صورت آنلاین برگزار میشود و این امر آن هم بعد از یک تعطیلی مدت طولانی میتواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد.
وی ضمن اشاره به اینکه تعطیلی طولانی مدت مدارس موجب شده تا دانش آموزان عادت کنند که صبحها تا دیر وقت بخوابند، ادامه داد: هنگامی که کودکان و نوجوانان دیر از خواب بلند میشوند دیگر میل چندانی به خوردن صبحانه ندارد و در صورت حذف این وعده غذایی مواد لازم برای سوختوساز بدنشان در طول روز تامین نمیشود.
باید به وعده صبحانه توجه فراوانی شود
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه در حال حاضر با بازگشایی مدارس باید به وعده صبحانه توجه فراوانی شود و لازم است دانشآموزان زودتر از خواب بلند شوند و حتما صبحانه بخورند، اظهار کرد: در کلاسهای آنلاین به میان وعدهها توجه نمیشود چرا که هنگامی که دانش آموزان در خانه هستند، تصور میشود به مواد غذایی دسترسی دارند و دیگر نیازی به زنگ تفریح نیست، در حالی در کلاسهای حضوری زمانی برای خوردن تغذیه اختصاصها داده میشود و بهتر است در حین برگزاری کلاسهای مجازی خانوادهها به مصرف میان وعده فرزندان خود توجه داشته باشند.
والدین باید به تغذیه فرزندان خود نظارت داشته باشند
عمادی توضیح داد: به طور کلی مواد خوراکی طوری باید در برنامه غذایی روزانه دانشآموزان گنجانده شوند که در ساعاتی که مشغول یادگیری هستند دچار محرومیتهای غذایی نشوند و این گونه نباشد که در روزهایی که آنها به مدرسه میرود و در خانه نیستند خانوادهها به تغذیه فرزندان خود نظارت نداشته باشند و پدر و مادرها و همچنین معلمها حتما باید در انتخاب مواد غذایی مناسب به کودکان کمک کنند و به آنها آموزش دهند از چه مواد غذایی استفاده کنند چرا در دوران مدرسه بزرگترها نقش بسزایی در تغذیه افراد دارند و دانش آموزان هنوز به آن فهم نرسیده اند که چه ماده غذایی برای آنها مفید و چه خوراکی برایشان مضر است.
همه گروهها باید در برنامه غذایی دانشآموز گنجانده شود
وی با اشاره به اینکه پدر و مادرها باید توجه داشته باشند که ۵ گروه غذایی در طی روز به درستی در برنامه غذایی کودک تقسیم گردد و برای مثال یک ماده غذایی در مدرسه و یک نوع دیگر در خانه مصرف شود، افزود: گروه غذایی نان و غلات حتما باید در برنامه غذایی دانش آموزان گنجانده شود البته میزان مصرف آن با توجه به سن و وزن آنها متفاوت است.
این مشاور تغذیه ضمن تاکید بر اینکه حتما باید گروه غذایی گوشت، حبوبات، غلات و مغز در برنامه غذایی دانشآموز باشد، بیان کرد: مصرف گروه غذایی میوه جات و سبزیجات و همچنین لبنیات برای دانش آموزان توصیه میشود و همه این گروههای غذایی باید در طول یک روز مصرف شوند و نباید اینگونه فکر کنیم که خوردن هر کدام از این مواد در طی هفته کفایت میکند بلکه دانشآموز باید در طی روز از تمام ۵ گروه غذایی استفاده کند.
تنوع در موادغذایی باید رعایت شود
عمادی اضافه کرد: علاوه بر تعادل در استفاده از همه گروههای غذایی، در یک گروه هم باید مواد غذایی متنوع مصرف شود و برای مثال در گروه لبنیات نباید هر روز از شیر استفاده کرد و بهتر است سایر لبنیات نظیر پنیر، دوغ، ماست و ... هم انتخاب شوند و این تنوع از همان سنین مدرسه باید شکل بگیرد تا کودک با تمام خوراکیها آشنا شود و اینگونه نباشد که در بزرگسالی با برخی مواد غذایی غریبه باشد.
وی با بیان اینکه چندان هم نباید به سلایق کودکان در انتخاب مواد غذایی توجه شود چرا که آنها توانایی لازم برای برگزیدن مواد غذایی مناسب را ندارند و باید توسط بزرگترها راهنمایی شوند، گفت: در برخی موارد برای خوردن برخی مواد غذایی باید به دانش آموزان الزام شود تا بعضی طعمها برای آنان عادی سازی گردد چرا که اگر کودک خوراکی را دوست نداشته باشد در بزرگسالی هم از آن استفاده نمیکند و بهتر است پدر و مادرها با ترفندهایی حتما آن ماده غذایی را در برنامه غذایی فرزندانشان قرار دهند.
این مشاور تغدیه با اشاره به اینکه چند نکته در خصوص تغذیه دانش آموزان در دوران کرونا از اهمیت ویژهای برخوردار است، تاکید کرد: حتما باید مواد غذایی حاوی پروتئین که تقویت کننده قوای بدنی هستند در برنامه غذایی کودک گنجانده شود که این پورتئینها هم میتواند حیوانی باشد و هم گیاهی و در قالب انواع حبوبات و مغزها مورد استفاده قرار گیرد و همچنین در سنین مدرسه بهتر است که مغزها را به عنوان میان وعده مصرف کرد، اما از آنجایی این خوراکیها برای همه افراد قابل دسترسی نیستند، توصیه میشود استفاده از سایر پروتئینها نظیر حبوبات در برنامه غذایی افزایش یابد.
نقش ویتامینها در کاهش ابتلا به کرونا
عمادی بابیان اینکه مباحثی در خصوص تاثیر انواع ویتامینها نظیر ویتامینهای C، D و E در کاهش میزان ابتلا کرونا در کودکان و بزرگسالان مطرح است، اشاره کرد: اگر پدر و مادری از کمبود ویتامین در فرزند خود آگاه هستند که حتما باید این کمبودها را جبران کنند و اگر نسبت به آن بی اطلاع هستند باید سعی کنند ویتامین C را از طریق خوردن میوه و سبزیجات و ویتامین D را با مصرف انواع لبنیات، تخم مرغ و .. به فرزند خود برسانند.
وی متذکر شد: متاسفانه به دلیل مشغلههای فراوان پدر و مادرها کمتر به میان وعده دانشآموزان توجه میشود، در حالی که تغذیه در کودکان مسئله بسیار مهمی است و باید به آن توجه فراوانی شود و حتما باید همه گروههای غذایی به ویژه میوهجات در آن گنجانده شود تا کودک از لحاظ جسمی ضعیف نشود چرا که یکی از دلایل ضعیف شدن سیستم ایمنی، ضعف عمومی بدن است که معمولا از کم خوردن و سوء تغذیه ناشی میشود و باید از طریق ریز مغذیها انواع ویتامینهای مورد نیاز دانشآموزان تامین شود.
انتهای پیام /