هشدار معاون حاجی میرزایی نسبت به تغییر کاربری مدارس
- بنا به اعلام مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، مهراله رخشانیمهر صبح امروز در بخش دوم از سخنرانی خود از سیوچهار مین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزشوپرورش سراسر کشور که در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجائی و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه رویکرد سازمان نوسازی مدارس در سالهای گذشته احداث مدارس با امکانات بیشتر و مدارس مجتمعی بوده از مدیران آموزشوپرورش خواست تا از تغییر کاربری مدارس خودداری شود.
وی در مورد زیربنای ساخت مدارس در کشور بیان کرد: زیربنای ساخت پروژههای تحویلی در سال ۱۳۹۶ یکمیلیون و ۳۴ هزار و ۷۳ مترمربع بوده و این رقم در سال ۱۳۹۸ به حدود ۱ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۸۶ مترمربع افزایش یافته است. پیشبینی میشود این رقم تا دو میلیون مترمربع در سال ۱۳۹۹ افزایش یابد.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ادامه داد: مقایسه نسبت زیربنا به تعداد کلاس در سالهای مختلف شاهدی بر این مدعا است که پیادهسازی استانداردهای سند زیرنظام فضا و تجهیزات درسالهای اخیر منجر به احداث فضاهایی با سطح کیفی بالاتر و سرانه مترمربع بیشتر به ازای هر دانشآموز و احداث مدارس بزرگتر و مجتمعهای آموزشی شده است. بهطوریکه براساس برنامه زیربنای مدارس، زیربنای هر کلاس درس با احتساب مشاعات مانندآزمایشگاه و فضاهای ورزشی و فضاهای بهداشتی و ... باید در حدود ۱۸۰ مترمربع باشد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: در ابتدای سال ۱۳۹۷، تعداد یک هزار و ۶ کلاس درس خشتیوگلی در سراسر کشور شناسایی شد که با کمک اعتبارات تخصیص یافته به سازمان و همچنین کمک خیرین توانستیم در پایان سال ۱۳۹۸ کلیه کلاسهای شناسایی شده را تخریب و مطابق استانداردهای زیر نظام فضا و تجهیزات بازسازی کرده و به بهرهبرداری برسانیم.
وی گفت: تعهدات خیرین در سال ۱۳۹۶، ۸ هزار و ۳۹ میلیارد ریال برآورد شده بود که این رقم در سال ۱۳۹۸ به ۱۵ هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال رسیده است. همچنین تعهدات خیرین در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ در حدود ۲۱ هزار میلیارد بوده است که از این عدد ۱۲ هزار و ۵۰ میلیارد ریال آن مربوط به مشارکت خیرین در طرح آجر به آجر بوده است.
رخشانیمهر ادامه داد: نگاه جدید وزارت آموزشوپرورش به مشارکت مردمی در مدرسهسازی در قالب طرح آجر به آجر که از ابتدای سال جاری عملیاتی شده است، منجر به جلب حمایتهای خرد عامه مردم و رواج فرهنگ و روحیه مدرسهسازی در سطح جامعه شد و نتیجه این اقدام در آمار و ارقام تعهدات و کمکهای نقدی خیرین سال ۱۳۹۹ قابل مشاهده است.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تصریح کرد: تعداد کلاسهایی که با مشارکت خیرین مدرسهساز در سال ۹۲ ساخته و تحویل داده شده است، دو هزار و ۲۰۲ کلاس بوده که این تعداد در سال ۹۸ به ۶ هزار و ۷۹۹ کلاس درس افزایشیافته است.
رخشانیمهر در پایان گفت: امیدوارم مدیران کل استانی با توجه به محدودیت طبیعی منابع مالی و نیاز ضروری کشور به احداث، بازسازی، تکمیل و تجهیز مدارس و فضاهای آموزشی، به نکاتی، چون توجه جدی به بحث مکانیابی صحیح برای احداث فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی، پرهیز از حمایت پروژههای خارج از چارچوبهای تعریفشده در سازمان، جلوگیری از احداث فضاهای جدید در حیاط مدارس بدون توجه به اصول و ضوابط طراحی فضاهای آموزشی، جلوگیری از تغییر کاربریهای غیراصولی فضاهای آموزشی مانند تبدیل سالن ورزشی به تالار برگزاری مراسم، تبدیل مدارس به دانشگاه فرهنگیان و پرهیز از صرف بودجههای مدرسهسازی برای احداث فضاهای اداری و خانههای معلم را در استان حائز اهمیت بدانند و به آنها نگاه ویژه داشته باشند.