خسارت دزدان دریایی به کشتی‌های ایرانی چقدر است؟/ آخرین خبر از حکم دادگاه اروپا به نفع کشتیرانی ایران

14:05 - 16 مرداد 1394
کد خبر: ۶۵۱۸۰
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
خبرگزاری میزان: مدیر عامل کشتیرانی از آخرین وضعیت مراحل دریافت خسارت ناوگان کشیرانی ایران از دادگاه اتحادیه اروپا و همچنین میزان پرداختی حق پرچم کشتی های ایرانی بابت حمل بار خبر داد.
حق پرچم کشتی‌های ایرانی چند درصد است؟/ آخرین خبر از حکم دادگاه اروپا به نفع کشتیرانی ایرانبه گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، محمدحسین داجمر در نشست خبری مجازی، اظهار کرد: در ماجرای دریافت خسارت از دادگاه اتحادیه اروپا، بعداز اینکه توانستیم حکم بگیریم و دادگاه تحریم ها را غیرمستند دانست و حکم لغو داد، ما طرح مسئله خسارت را مطرح کردیم که اکنون در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: برای حصول نتیجه اقدامات زیادی نیاز است و گروهی برای تعیین خسارت به ایران آمدند و پروسه دادگاه در حال پیگیری است تا میزان خسارت تعیین شود.

وی افزود: در مجموعه توافق صورت گرفته، گروه کشتیرانی هم در پیوست ها درج شده تا از تحریم خارج شود اما اجرایی شدن آن زمانبندی دارد و امیدواریم تا اواخر سال میلادی این مراحل اجرایی شود.

ماجرای حق پرچم از کشتی های ایرانی چیست؟
وی با اشاره به حق پرچم ایران در آب های بین المللی اظهار کرد: ایران مبلغی به کشتی های خارجی پرداخت نمی کند بلکه در عرف تجاری این صاحب کالایی بار خود را با کشتی خارجی به کشور بیاورد وزارت راه 10 درصد از کرایه بار به عنوان عوارض دریافت می کند.

تحریم شرکت های بیمه ای
مدیر عامل کشتیرانی گفت: کلوپ های بیمه ای در دیگر کشورها نداشتیم و کشتی های ایرانی را تحریم کرده بودند اما امروز وضعیت بهتر شده است.

داجمر افزود: به پشتوانه یک میلیارد دلاری که دولت برای بیمه کشتی ها در نظر گرفت امروز دو بیمه P&I خوب در این بخش داریم.

وی ادامه داد: اخیراً نیز کلاس کشتی ایرانی و آسیایی فعال شده است و چند روز پیش برگزارکنندگان کلاس های بین المللی به ایران سفر کردند تا در زمینه برگزاری کلاس مشارکت داشته باشند.

مدیر عامل کشتیرانی تصریح کرد: در زمینه تعمیرات کشتی یارد قوی در بندرعباس داریم اما متاسفانه ظرفیت و امکانات مناسبی برای تعمیرات نداشتیم اما این ظرفیت و زیرساخت توسعه پیدا کرده است و انتظار می رود در سال جاری شاهد رشد 50 درصدی در این زمینه باشیم.

وی در مورد مشکلات کشتیرانی، اضافه کرد: کمبود سرمایه گذاری یکی از مهم ترین مشکلات است که سبب کاهش تخلیه و بارگیری کشتی ها شده است.

وی با اشاره به جایگاه کشتیرانی در برنامه ششم توسعه، گفت: بلندنظری در مورد کشتیرانی تاکنون خوب نبوده است امیدواریم در آینده شاهد توجه ویژه به این بخش باشیم که اشتغال زایی خوبی دارد و هر چقدر بتوانیم جوانان را به سمت دریا بکشانیم سهم ایران در بازارهای جهانی افزایش می یابد و از سوی دیگر قدرت دریایی ایران افزایش می یابد.

مدیر عامل کشتیرانی گفت: در سال گذشته حدود 6 میلیون تن گندم توسط کشتی وارد کشور می شد که یک مورد آن توسط کشتی های ایرانی صورت نگرفت بنابراین با رفع تحریم انتظار می رود سهم کشتیرانی در حمل بار افزایش یابد.

بحث تجارت با آمریکا هنوز برای ما مشخص نیست
وی افزود: هنوز بحث تجارت با آمریکا هنوز برای ما مشخص نیست، اگر شفاف سازی در این زمینه صورت گیرد برنامه ریزی مناسبی در این زمینه خواهیم داشت.

خسارت دزدان دریایی به کشتی ایرانی چقدر بوده است؟
مدیر عامل کشتیرانی گفت: در یک سال گذشته کشتی ایرانی توسط دزدان دریایی ربوده نشده است و خسارتی از این بابت به کشتی های ایرانی وارد نشده است.

وی ادامه داد: بحران دزدان دریایی ابتدا خلیج عدن و سپس کل اقیانوس هند را در بر گرفت اما راهکار ایران برای حفاظت از کشتی استقرار نیروی مسلح در داخل کشتی ها بود و در این مدت علی رغم حملات مختلف این نیروهای حفاظتی توانستند از کشتی ها حفاظت کنند.

بیمه دزدی دریایی هزینه اضافه بر کشتی ها
مدیر عامل کشتیرانی افزود: طبیعا بیمه دزدی دریایی در منطقه چند مدتی است که باب شده اما این مورد هزینه ای است که به کل کشتی ها تحمیل شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *