قیام عاشورا برای زنده نگه داشتن اسلام به وقوع پیوست/وظیفه عزادران در ماه محرم
محمد محبی در گفتوگو با پیرامون قیام «امام حسین (ع)» گفت: «امام حسین (ع)» در حقیقت وظیفه خود را پاسداشت اسلام ناب محمدی بیان کردند به همین دلیل قیام کردند تا در مقابل انحرافات بایستند.
وی زمان ولایت «امام حسین (ع)» را مورد بررسی قرار داد و افزود: پنجاه سال بعد از وفات «پیامبراکرم (ص)» از اسلام ناب محمدی چیزی جر نماز باقی نمانده بود، منافقان در این مدت اسلام را گام به گام به نابودی نزدیک کرده بودند و چهره «نبی خدا (ص)» را واژگون نشان میدادند.
محبی به بدعتهای ایجاد شده در دین اسلام اشاره و بیان کرد: منحرفین از دین در طی پنجاه سال بعد از وفات «پیامبراکرم (ص)» بدعتهای فراوانی با رنگ و لعاب دین به اسلام متصل کرده بودند، این عمل از سوی منفقان و مخلفان دین رخ داده بود که ظاهرا مسلمان بودند.
وی چگونگی حرکت «امام حسین (ع)» به سوی کربلا را مطرح و ابراز کرد: هنگامی که یزید به خلافت رسید حاکم مدینه را مجبور کرد تا از «امام حسین (ع)» بیعت بگیرد لذا «سید الشهدا (ع)» را به دارالحکومه دعوت کردند، در این میان جوانان بنی هاشم نیز دار الحکومه را محاصره کردند، فرماندار یزید تلاش کرد تا از «امام حسین (ع)» بیعت بگیرد، اما این امام بزرگوار زیر بار ظلم نرفتند و این معاهده را قبول نکردند و در آنجا تاکید فرمودند که اگر اسلام حاکمی چون یزید داشته باشد فاتحه آن خوانده شده است.
این کارشناس علوم قرآنی پیرامون تصمیم «امام حسین (ع)» برای حرکت به کربلا اظهار کرد: وقتی «امام حسین (ع)» از دارالحکومه خارج شد به سوی مزار «پیامبراکرم (ص)» رفت، در آنجا با ناراحتی خطاب به «نبی خدا (ص)» فرمودند: ای «پیامبر (ص)» مرا به پیش خودت ببر، بنگر که این مردم چگونه با «اهل بیت (ع)» تو برخورد میکنند.
***روشنگری «امام سجاد (ع)» و حضرت «زینب کبری (ص)» کلید قیام عاشورا شد
این کارشناس علوم قرآنی نقش خانواده «امام حسین (ع)» را در گسترش پیام قیام عاشورا مورد بررسی قرار داد و افزود: «امام حسین (ع)» به شهادت رسیدند و با خون خود درخت اسلام را بارور بر کردند، اما نقش حضرت «زینب کبری (س)» در انتشار پیام عاشورا غیر قابل انکار است، عاشورا بدون سخنان این بانوی بزرگ اسلام هرگز در جهان گسترش نمییافت. اگر امروز مکتب «اهل بیت (ع)» و شهادت توانسته رشد و توسعه پیدا کند تنها به مدد روشنگری «امام سجاد (ع)» و حضرت «زینب کبری (ص)» بوده است.
*** «امام حسین (ع)» قیام کرد تا بدعتهای ساختگی منافقان و دشمنان دین را نابود کند
وی سخنان «امام حسین (ع)» با برادرش محمد حنفیه را بیان و ابراز کرد: «امام حسین (ع)» خطاب به بردار خود محمدبن حنفیه بیان کردند: من قیام نکردم برای مقام و منصب بلکه حرکت کردم برای نجات دین جدم و رهایی دین اسلام از بدعتهای که بر آن نهاده شده است. نگاهی به رویکرد «سید الشهدا (ع)» نشان میدهد که اگر «امام حسین (ع)» قصد مبارزه و یا لشکرکشی برای جنگ با یزید را داشت هرگز خانواده را با خود همراه نمیکرد، اما قصد ایشان هرگز مقام و منصب نبود، «سید الشهدا (ع)» تنها دین اسلام را در خطر دید لذا برای این مهم حرکت کرد.
محبی به تاکیدات «امام حسین (ع)» پیرامون تفکر برخی از مومنان اشاره و بیان کرد: برخی از مومنان در زبان بیان میکنند که به دنبال دنیا نیستیم ما بنده خدا هستیم، ولی در عمل نشان میدهند که بندگان دنیا هستند این حقیقت زمانی مشخص میشود که افراد مورد امتحان قرار میگیرند. در ابتدای حرکت «امام حسین (ع)» به سوی کربلا تعداد یاران ایشان حدود ۱۰۰۰ نفر بود، اما در شب عاشورا با وجود سخنرانی «اباعبدالله (ع)» و اتمام حجت با افراد و همراهانشان همچنین بیان مژده شهادت، تنها ۶۵ نفر با ایشان باقی ماندند و تا صبح عاشورا تعداد کل یاران «سید الشهدا (ع)» به ۷۲ نفر رسید.
این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: «امام حسین (ع)» قیام کردند تا بدعتهای ساختگی منافقان و دشمنان دین را نابود کند، «سید الشهدا (ع)» قیام کردند تا دین جدشان حضرت «محمد مصطفی (ص)» را زنده نگه دارند و البته در این راه بسیار موفق عمل کردند.
*** «امام حسین (ع)» مورد تایید «رسول خدا (ص)»
وی پیرامون جایگاه «امام حسین (ع)» تاکید کرد: «امام حسین (ع)» نوه «پیامبراکرم (ص)» بود، ایشان بارها پیرامون شخصیت «امام حسین (ع)» سخن گفته بودند. در کتاب «سفیه البهار» جلد یک صفحه ۲۵۷ در حدیثی از «رسول خدا (ص)» آمده است: «در سمت راست عرش الهى نوشته شده است: ان الحسین مصباح الهدى و سفینه النجاه؛ به درستى که «حسین (ع)» مصباح هدایت و کشتى نجات هستند» البته باید توجه داشت که مصباح الهدی و سفینه النجاه از القاب «سید الشهدا (ع)» است.
محبی به ویژگیهای شخصیتی «امام حسین (ع)» پرداخت و تصریح کرد: یکی از ملاکهای بارزی که در شخصیت «سیدالشهدا (ع)» وجوددارد و توجه همه را جلب کرده است این نکته بوده «امام حسین (ع)» حقیقتا «رحمت الله الواسعه» خداست که در روایات متعدد به این امر اشاره شده است.
این کارشناس علوم قرآنی در مورد خصائص «زیارت سیدالشهدا (ع)» تاکید کرد: در مورد زیارت «سیدالشهدا (ع)» به تمامی شیعیان توصیه میکنم کتاب «کامل الزیارات» ابن قولویه را مطالعه کنند تا ابعاد حقیقت زیارت «امام حسین (ع)» را درک کنند، عباراتی در زیارت «سیدالشهدا (ع)» وجود دارد که در مورد هیچ مناسکی این عبارات وجود ندارد؛ کلماتی کلیدی در این زیارت به کار رفته که ابعاد وجودی این امام بزرگوار را برای همگان مطرح میکند.
وی به سخنان «امام صادق (ع)» پیرامون «سیدالشهدا (ع)» اشاره و بیان کرد: «امام صادق (ع)» فرمودند: اگر ما حقایقی از زیارت «سیدالشهدا (ع)» را به شما بگوییم، شما از شدت ذوق زیارت در دم جان میدهید، در جای دیگر میفرمایند: که اگر بفمید خداوند در زیارت «سیدالشهدا (ع)» چه چیزی به شما عطا میکند به روی هم شمشیر میکشید.
***وظیفه عزادران در ماه محرم
محبی به وظیفه عزاداران در ماه محرم اشاره و خاطر نشان کرد: بیماری کرونا تا حدودی ماه محرم را تحت تاثیر قرار داده است، اما همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید داشتند محرم و عزاداری برای «امام حسین (ع)» تحت توجه به پروتکلهای بهداشتی برگزار میشود، این امر چیزی از ارادت ما نسبت به «سید الشهدا (ع)» کم نمیکند.