معضل فرونشست و نگرانیها درباره آسیب دیدن بناهای تاریخی
سید هادی احمدی در گفتوگو با میزان به سوالی خصوص فرونشستهای موجود در کشور و تاثیر آن بر آثار و بناهای تاریخی کشور پاسخ داد و گفت: معضل فرونشست از جمله معضلاتی است که در بسیاری از مناطق کشورمان با آن روبهرو هستیم.
مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافتها و محوطههای تاریخی ادامه داد: متاسفانه مساله فرونشست با هیچگونه مقاوم سازی جبران نمیشود و برای مثال اگر یک بنا به صورت مقاوم هم ساخته شده باشد، اما حدودا ده متر زیر این بنا خالی شود، قطعا این بنا با آسیب جدی مواجه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در همین حوزه ما بنای نفیسی را در نزدیک سرخه داریم که مقبره علاالدین سمنانی است، اما به دلیل برداشت آب زیرزمینی بیش از ظرفیت این منطقه، کل دشت با فرونشست مواجه شده است و زیر این بنا هم با فرونشست مواجه شدهایم.
مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافتها و محوطههای تاریخی خاطرنشان کرد: ما در این حوزه اقدامات مرمتی را آغاز کردهایم، اما این اقدامات مرمتی در حد تسکین است و اگر این مساله فرونشست استمرار پیدا کند، عملا زمین کل بنا را با خود به داخل میکشد.
احمدی با اشاره به وضعیت نگران کننده فرونشستها در آثار و بناهای تاریخی تاکید کرد: این مشکل تنها به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم مرتبط نمیشود و بسیاری از ارگانها در این زمینه نقش دارند که باید برای این مساله تمهیدات جدی در نظر گرفته شود تا شاهد وارد شدن آسیبها به بناهای تاریخی نباشیم.
مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافتها و محوطههای تاریخی خاطرنشان کرد: متاسفانه در دشتهایی که برداشت آب از آنها بیشتر از ظرفیت است، این مساله در حال رخ دادن است و شواهدش هم موجود است که در مهمترین دشتها در سمت مرودشت و بنای تاریخی تخت جمشید تا در بناهای تاریخی موجود در سمنان و حتی جنوب تهران این نگرانی وجود دارد.
احمدی در پاسخ به این سوال که چه میزان از آثار تاریخی در تهران و دیگر نقاط کشور در معرض این خطر قرار دارند، پاسخ داد و تصریح کرد: هیچ آماری در این حوزه وجود ندارد.
مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافتها و محوطههای تاریخی در پایان خاطرنشان کرد: نقشه پهنهبندی فرونشست در کشور عملا وجود ندارد که این مسئولیت به عهده نهادهای دیگر است و ما در این حوزه کاری را در این حوزه ندیدیم و تنها در این حوزه به هشدار داده میشود در حالی که باید نقشهای در این حوزه تهیه شود که تا نقاط خطرناک در این حوزه شناسایی شوند.