گلایههای تند نویسنده «آن ۲۳ نفر» از عدم رعایت قانون کپی رایت
احمد یوسفزاده در گفتوگو با پیرامون مشکلاتی که این روزها نویسندگان نوقلم در جهت عقد قرارداد انتشار کتب خود با آن دست و پنجه نرم میکنند، گفت: من فکر نمیکنم دستی پشت پرده باشد و مافیایی این جریان را کنترل کند، اما معتقدم مشکل اصلی این روزهای ناشران بحث اقتصاد است، ناشری که با شرایط بد اقتصادی مواجه است روی کتابب سرمایهگذاری میکند که بازدهی برایش داشته باشد و سعی میکند ریسک انتشار هر کتابی را قبول نکند و با اعتماد به یک نویسند نوقلم خود را دچار ضربه اقتصادی زیادی نکند.
وی در همین راستا ادامه داد: من فکر میکنم باید یک راهکار درست و برنامهریزی شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شود یا در مرکز نشر آثار دفاع مقدس به برنامهریزی مدونی دست پیدا کنیم تا شرایطی ایجاد شود که نویسندگان نوقلمی که به معنای واقعی خوب مینویسند چه در حوزه دفاع مقدس و چه در سایر حوزهها دیده شوند، چرا که ما در حال حاضر نمیدانیم شاید سرمایههای فوقالعادهای در حوزه نویسندگی داشته باشیم که به دلیل شرایط موجود نتوانستند خود را نبه خوبی شان بدهند.
نویسند کتاب «آن ۲۳ نفر» پیرامون عقد قراردادهایی که این روزها بین ناشران و نویسندگان صورت میگیرد، ابراز کرد: من خیلی اطلاعات زیادی از قوانین نشر ندارم و معتقدم قرارداد بین نویسنده و ناشر یک توافق دو طرفه است، به طور مثال نویسندهای که برای اولین بار متن کتاب خود را برای یک ناشر میبرد که چاپ شود طبیعتاً شاید آن انتشاراتی به دلیل وضعیت اقتصادی نپذیرد که کتاب این نویسنده را چاپ کند به همین خاطر بعضاً پرداخت هزینهها را بر عهده خود نویسندگان میگذارند و تنها از مجوزی که دارند استفاده کرده و از این شیوه برای انتشار کتب نویسندگان نوقلم استفاده میکنند، ناشران امروزه بعضاً به دنبال چاپ آثا نویسندگان معروف و شناخته شده میروند.
نویسنده کتاب اردوگاه اطفال با اشاره به شرایط اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: سایه اقتصادی اصلی امروز جامعه نویسندگان و ناشران و دیگر هنرها و حرفهها همه و همه ناشی از شیوع بیماری کرونا است.
این نویسنده کتاب پیرامون حق مالکیت معنوی و به بیان دیگر قانون کپیرایت عنوان کرد: مالکیت معنوی آثار داخلی که تا حدی رعایت میشود، اما مالکیت معنوی آن دسته از آثار خارجی که در داخل ترجمه میشوند متأسفانه رعایت نمیشود. ما شاهد این هستیم که بعضا آثار خارجی ترجمه شده و بدون توجه به حق مالکیت مادی و معنوی آن اثر در بازار نشر به فروش میرسد، اتفاقی که در خارج از کشور نمیافتد و حق مالکیت مادی و معنوی آثار همیشه رعایت میشود.
وی در همین راستا ادامه داد: به طور مثال کتاب آخر میشل اوباما بدون اینکه با ناشر و نویسنده آن قراردادی نوشته شود و حق مالکیت مادی و معنوی آن رعایت شود، ترجمه شده و در داخل کشور به انتشار رسید و از طرفی اگر در کتابخانهها بخواهند حق مالکیت معنوی و مادی آثار خارجی را رعایت کنند با افزایش قیمت زیادی مواجه خواهند شد که شاید منجر به تعطیلی آنها شود.
این نویسنده حوزه دفاع مقدس در مورد راعیت قانون کپیرایت در انتشار کتب داخلی بیان کرد: کار خلافی این روزها در عرصه ادبیات صورت میگیرد که برخی آثار نویسندگان مطرح را در قالب کتاب صوتی ارائه داده و بدون هیچگونه هماهنگی با مالک کتاب و ناشر این آثار را در بازار نشر به فروش میرسانند، یک بار کسی با من تماس گرفت و از من خواست تا کتاب «آن ۲۳ نفر» را در قالب صوتی ارائه دهد، اما من به وی گفتم که این کتاب توسط انتشارات سوره مهر در قالب صوتی ارائه شده و نیازی به این موضوع وجود ندارد.
یوسفزاده در همین راستا بیان کرد: این روزها من بسیار میبینم کتابهایی که در فضای مجازی در قالب پیدیاف به اشتراک گذاشته میشوند آن هم در شرایطی که خود نویسنده و ناشر هیچ اطلاعی از آن ندارند، به طور مثال چندین بار در فضای مجازی پیدیاف کتاب «آن بیست و سه نفر» را دیدم که به شکل پی دی اف به اشتراک گذاشته شده، من واقعا نمیدانم اینها چگونه این آثار را بدون هیچ مجوزی در قالب پیدیاف و یا عکس به اشتراک میگذارند.
این نویسنده حوزه دفاع مقدس پیرامون عدم رعایت قانون کپی رایت تأکید کرد: معضل قانون کپیرایت این روزها فقط به عرصه ادبیات و نویسندگان ختم نمیشود بلکه به شکل کاملاً جدی و بدون مرز در عرصههای مهمی همچون سینما و موسیقی شاهد این معضل هستیم و این ضربه بیشتر این روزها شامل حال عرصههای موسیقی و سینما شده است، من فکر میکنم شاید کمترین ضربه در این حوزه متوجه عرصه ادبیات شده باشد چرا که در هر شرایطی مردم کتاب را با لمس صفحات آن دوست دارند تا مطالعه آن در فضای مجازی و پیدیاف. من فکر میکنم این یکی از معضلات و مشکلاتی است که به طور جدی باید پیگیری شده و برای آن قانون در نظر گرفته شود، متأسفانه فضای درندشت مجازی این روزها هیچ قانونی برایش وجود ندارد و در هر حوزهای دستش برای سوءاستفاده از آثار مختلف باز است.