افزایش صادرات محصولات میوه و ترهبار در ۴ ماهه نخست امسال
ـ بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت صمت، محمود بازاری اظهار کرد: به رغم شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته، خوشبختانه صادرات محصولات میوه و ترهبار ایران به بازارهای هدف صادراتی در ۴ ماهه نخست امسال از لحاظ وزنی ۲۴ درصد رشد داشته است.
وی افزود: از جمله این محصولات میتوان به سیب درختی، گوجه فرنگی، سیبزمینی، فلفلرنگی و دلمهای و سبزیجات اشاره کرد.
بازاری ادامه داد: با وجود تحریمهای یکسویه و ناجوانمردانه علیه کشور، خوشبختانه روند صادرات محصولات میوه و ترهبار که یکی از مهمترین گروههای کالایی بخش کشاورزی در حوزه صادرات است، همچنان مطلوب ارزیابی میشود.
مدیرکل دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از مهمترین بازارهای صادراتی بخش کشاورزی کشورمان میتوان به عراق، افغانستان، قطر، عمان، کویت، ترکیه، هند، استونی و کشورهای CIS اشاره کرد.
وی بیان کرد: مهمترین چالشی که در شرایط فعلی صادرات میوه و ترهبار با آن مواجه است، ضعف ناوگان سردخانهدار کشور برای حمل محمولههای صادراتی فسادپذیر است که سازمان توسعه تجارت ایران طی یک سال اخیر به عنوان یکی از موضوعات مهم در جلسات متعدد کارشناسی و تصمیمسازی با حضور دستگاهها و بخش خصوصی ذیربط این الزام اساسی را بررسی و راهکارهای اجرایی را به دستگاههای مسئول حوزه حمل و نقل اعلام کرده است.
ایجاد پایانههای صادراتی بخش کشاورزی برای پردازش و لجستیک میوه و ترهبار کشور
بازاری یادآور شد: در راستای توسعه صادرات کیفی محصولات کشاورزی ظرفیتهای مناسبی برای پردازش و لجستیک میوه و ترهبار کشور در قالب پایانههای صادراتی بخش کشاورزی در برخی استانها ایجاد شده و میتواند به عنوان مراکز آمادهسازی و تدارک این محصولات و همچنین صادرات مجدد مورد بهرهبرداری صادرکنندگان و تولیدکنندگان قرار گیرد.