پشیمانی چگینی از اکران آنلاین «ارتش سری»/کاهش سرانه مطالعه همچنان ادامه دارد
- بیست و پنجمین روز از مرداد ماه ۹۹ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به پشیمانی تهیه کننده فیلم سینمایی «ارتش سری» از اکران آنلاین این فیلم اشاره کرد.
«نذر کتاب» رویکردی ارزشمند در پیشرفت سرانه مطالعه است
نویسنده کتاب «مردها آهسته میمیرند» گفت: نذر کتاب یکی از ارزشمندترین کارهایی است که در طول این چند سال رخداده است، نذر کتاب می تواند گسترش بیشتری داده شود تا زمینه را برای تربیت نسل کتاب خوان فراهم کرد.
آرش آسترکی نویسنده کتاب «مردها آهسته میمیرند» در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون علل کاهش سرانه مطالعه در کشور گفت: ریشه کمبود سرانه مطالعه را علاوه بر بالا بودن قیمت کتاب در نبود شناخت مردم از کتابهای ارزشمند و خوب باید دانست، وقتی افراد کتاب خوب را نمیشناسند طبعا برای خواندن تحریک نمیشوند و سرانه مطالعه نیز کاهش پیدا میکند، من معتقدم بی اطلاعی از کتاب خوب سبب شده تا مردم نسبت به کتاب و کتابخوانی علاقهای نشان ندهند.
وی لزوم توجه به معضلات و مشکلات نویسندگان برای چاپ کتابهایشان را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: نویسندگان ما کتاب را نمینویسند تا به وسیله آن درآمد داشته باشند بلکه کتاب مینویسند تا عطش دورنی نوشتن را برطرف کنند و در عین حال معضل و یا مقولهای را مطرح کنند، زیرا هزینههای تولید کتاب کفاف زندگی را نمیدهد.
آسترکی به بیان رویکردهای انتشاراتیها در مقابل نویسندگان پرداخت و تاکید کرد: انتشاراتیها نویسندگان را در منگنه قرار میدهند خصوصا انتشاراتیهای خصوصی که عموما برای چاپ کتاب از نویسندگان در خواست پول دارند و این میزان پول برای نویسندگان که یک کارمند جزئی هستند، هزینهای گزاف بشمار میرود در عین حال نویسندگان با معضل دیگری نیز روبرو هستند و آن عدم تمایل جامعه به مطالعه است، لذا کتابهای کمتری خریداری میشود و از همه بدتر بازگشت سرمایه در تولید کتاب وجود ندارد.
وی برخورد برخی انتشاراتیها با نویسندندگان را موازنه نادرست در حوزه فرهنگ دانست و اظهار کرد: به طور مثال من اگر برای چاپ یکی از کتابهایم به یک انتشاراتی خصوصی بروم، از من بابت چاپ یک کتاب حدود دو میلیون و دویست هزار تومان درخواست میکنند، در این میان میزان هزینه برای تیراژی حدود ۱۵۰ جلد کتاب یعنی برای هرجلد حدود ۱۰۰ هزارتومان هزینه است که بعد از انتشار، ناشر هر کتاب را حدود ۲۰ هزار تومان به مخاطب میفروشد، این تولید بازگشت سرمایه را نیز با خود به همراه ندارد، لذا به جرات میتوان گفت این موازنهای نادرست در عرصه فرهنگ است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
ارادت ویژهای به «امام حسین (ع)» دارم/«زمین گرم» اثری متفاوت در ماه محرم خواهد بود
بازیگر سریال «زمین گرم» گفت: در کل اگر کاری را دوست نداشته باشم در آن بازی نمیکنم، محرم جزو اصلی باورهای من است، «امام حسین (ع)» برای من از درجه بالایی برخوردارند و همیشه ارادت ویژهای به ایشان دارم.
نادر فلاح در گفتوگو با ، پیرامون پخش سریال تلویزیونی «زمین گرم» در ماه محرم سال جاری گفت: از نظر من سریال «زمین گرم» با استقبال خوبی روبرو میشود، زیرا به هر صورت اکثریت مخاطبین با قلم سعید نعمت الله آشنا هستند و مخاطبان پیش از این نیز از سریالهای که این فیلمنامه نویس به نگارش درآورده استقبال کردهاند.
وی در همین راستا ادامه داد: سعید نعمت الله پیش از کارگردانی این اثر در فیلمنامه نویسی خودش را ثابت کرده و حال که شخصا کارگردانی سریال «زمین گرم» را انجام داده میتوان امیدوار بود که با قدرت بسیار بهتری روبروی مخاطب قرار گیرد، در کل به عنوان بازیگر، قصه سریال «زمین گرم» را بسیار دوست داشتم و احتمال میدهم که مخاطبان هم با آن ارتباط برقرار کنند.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین گفتوگوی فلاح درباره بازیگری سینما اینجا کلیک کنید
بازیگر سریال «زمین گرم» درباره مضمون این اثر تاکید کرد: در کل داستان در قالب تقابل بین خیر و شر میگذرد، این تقابل به طور معمول در آثار مناسبتی دیده میشود که در نهایت شر مغلوب میشود، این نوع از مضامین اعتقادی هستند و از نظر من برای چنین ماههایی کاملا به جا تولید میشوند. با این وجود این سریال با تمام آثاری که در ماه محرم ساخته شده اند از لحاظ داستانی متفاوت است و تغییر و تحول شخصیتها در آن به شکل تازهای به نمایش گذاشته شده اند.
وی در رابطه با نقش خود در سریال «زمین گرم» تصریح کرد: این نقش جزو کارکترهای اصلی سریال «زمین گرم» است و با نقشهایی که من پیشتر بازی کرده بودم متفاوت است، به شدت نقشم را در سریال «زمین گرم» دوست دارم، پیشتر تجربه همکاری با نعمت الله را داشتهام و در کل از این همکاری لذت میبرم.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
تولید آثار دفاع مقدسی در عرصه ادبیات چه اصول و ضوابطی دارد؟
یک نویسنده کتاب گفت: متاسفانه هنوز کلاسهای درسی و شاخصها و سرفصلهای مناسبی برای نگارش کتابهای دفاع مقدس به صورت استاندارد تعریف نشده و این بزرگترین آسیب در حوزه نگارش کتابهای دفاع مقدس است من معتقدم هرکسی در این حوزه فعالیت میکند باید نسبت به چهارچوبها شناخت داشته باشد.
سید قاسم یا حسینی در گفتوگو با پیرامون نوشتن کتاب در حوزه دفاع مقدس گفت: نوشتن در مورد کتابهای دفاع مقدس شاخصها و ویژگیهای خاصی دارد که باید به آن توجه کرد، زیرا عدم توجه به آسیبهای را به ابن حوزه میزند که قابل ترمیم نیست.
وی در مورد شیوه نوشتن کتابهای دفاع مقدس ابراز کرد: نوشتن در مورد کتابهای دفاع مقدس شاخصها و ویژگیهای خاصی دارد که باید به آن توجه کرد، زیرا عدم توجه به این شاخصها و و یژگیها آسیبهای زیادی را به ادبیات دفاع مقدس میزند که قابل ترمیم نیست.
- بیشتر بخوانید:
- برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید
یاحسینی در همین راستا ادامه داد: من از طرفداران پر و پا قرص نوشتن کتابهای دفاع مقدسی به صورت داستان هستم، زیرا معتقدم کتابهای دفاع مقدس را باید به صورت اول شخص و یا به شکل مستند شفاهی که همان پرسش و پاسخ است نوشت.
وی پیرامون شیوه مصاحبه با فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس تاکید کرد: نوشتن در مورد رزمندگان یا فرماندهان دفاع مقدس تفاوت زیادی دارد بنابراین باید توجه داشت که هر کدام از این قشر شرایط و شیوههای خاص خود را دارند، زیرا گاهی دیده میشود رزمندگان فصاحت کلام و ریزبینی فرماندهان را ندارند در عین حال اطلاعات مهم و استراتژیکی هم در گفتههای آنان دیده نمیشود لذا برای آنان میتوان از شیوه نگارش اول شخص استفاده کرد، اما برای نوشتن کتاب در مورد فرماندهان به دلیل توجه به زوایای فعالیتها و رویدادها باید از شیوه پرسش و پاسخ که همان شیوه تاریخ شفاهی بوده استفاده کرد.
این نویسنده کتاب در همین راستا دامه داد: یک نویسنده کتاب در اینجا باید سخت مراقب باشد تا حقایق را به درستی و بدون هیچ دخل و تصرفی ثبت کند، زیرا هر گونه دخل و تصرف عواقبش را در آینده نشان میدهد پس باید کاملا با دقت به ثبت رویدادها پرداخت و به اعتماد آیندگان بر محتوای ثبت شده در آثار دفاع مقدسی بسیار توجه کرد، کلماتی که از زبان فرماندهان بیان میشود گاهی نکاتی را در خود دارد که خواننده موضوعات مهمی را آن در مییابد لذا نوشتن مصاحبههای این افراد نیازمند شیوه خاصی از نگارش است.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
اگر به عقب برگردم «ارتش سری» را اکران نمیکنم/ «خوب بد جلف ۳» ساخته نمیشود
تهیه کننده فیلم سینمایی «ارتش سری» گفت: در شرایط فعلی و وضعیت جاری بیماری کرونا در کشور قطعا در سال ۹۹ به هیچ وجه سراغ ساخت نسخه سوم «خوب بد جلف ۳» نخواهیم رفت، اکران نسخه دوم این فیلم یک پنجم درآمد حالت عادی این فیلم را هم نداشته پس ساختن نسخه سوم در شرایط فعلی معقول نیست.
محسن چگینی در گفتوگو با ، پیرامون اکران آنلاین فیلم سینمایی «خوب بد جلف:ارتش سری» گفت: اکران آنلاین فیلم سینمایی ارتش سری اجبار نبود، اما در کل میتوان گفت که چرخه اکران به کل دیگر وجود ندارد، پس اکران این اثر در این شرایط فایدهای ندارد، تصمیم ما مبنی بر اکران آنلاین این اثر به نوعی تنها راه باقی مانده برای ما بود.
وی با اشاره به عدم حمایت از فیلم سینمایی «خوب بد جلف: ارتش سری» ادامه داد: واقعیت امر با وجود اینکه این فیلم را در شرایطی سخت اکران کردیم، در شرایطی که بسیاری از کارگردانان از اکران فیلمشان منصرف شده بودند اما حمایتی از ما نشد، حتی این روزها همچنان درگیر پرداخت پول تبلیغات قبل از نوروز اثر هستیم.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید
تهیه کننده فیلم سینمایی «ارتش سری» در همین راستا تاکید کرد: ما پیش از نوروز برای اکران هزینه زیادی برای تبلیغات بیلبوردی انجام دادیم، اما بعد از دو روز کرونا آمد و همه تبلیغاتمان از بین رفت، همچنان هم درگیر پرداخت هزینههای تبلیغات آن زمان هستیم و کمترین انتظار ما بخشش هزینههای این تبلیغات است. قول و قرارها درباره همکاری در زمینه بخشش هزینه تبلیغات داده شده بود، اما به هیچ کدام از آنها عملی نشد.
وی درباره اکران فیلم سینمایی «خوب بد جلف: ارتش سری» بعد از بازگشایی سینماها اضافه کرد: اگر به عقب برگردم به هیچ وجه این فیلم را بعد از بازگشایی سینماها اکران نمیکردم، اما در کل چشم اندازی هم برای آینده سینمای ایران وجود ندارد.
چگینی با اشاره به وضعیت سینما در سال جاری اذعان کرد: من هیچ آیندهای برای سینمای سال ۹۹ تصور نمیکنم، سینما در سال جاری به اتمام رسیده و عقیده دارم که در سال ۱۴۰۰ هم سینما از این بحران خارج نخواهد شد.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
برای افزایش سرانه مطالعه باید کتابخانهها را به روز کنند
نویسنده کتاب «ریاح» گفت: مسئولین فرهنگی باید کتابخانهها را به عنوان تنها منبع مطالعه قشر کمدرآمد جامعه به روز کنند، این اتفاق علاوه بر حمایت از ناشرین و نویسندگان، باعث کشیده شدن قشری از علاقمندان کتاب، بهخصوص خوانندگان رمان و داستان به کتابخانهها میشود.
جلال توکلی نویسنده کتاب «ریاح» در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون برخورد نادرست برخی از ناشران با نویسندگان گفت: مشکلات پیش روی نویسندگان زیاد است، در این میان برخورد ناشران با نویسندهها یکی از موضوعاتی بوده که باعث آزردگی این قشر فرهیخته شده است.
وی در همین راستا ادامه داد: مشکلات اقتصادی طبیعا تاثیراتی را بر اصناف بر جای میگذارد و هر صنفی به دنبال این است تا در این آشفتهبازار به وجود آمده، به هر طریق ممکن سرپا بماند. شاید دلیل اصلی برخورد نامناسب ناشران با نویسندگان و نگاه بازاری آنها همین باشد.
- بیشتر بخوانید:
- برای مطالعه آخرین کتاب منتشر شده اینجا کلیک کنید
وی در همین راستا ادامه داد: صنف ناشرین برای پا بر جا ماندن تلاش میکنند و باید تاکید کرد که از این قاعده مستثنی نخواهند بود. پس در این آشفتهبازار گرانی کاغذ و ظهور سلاطین کاغذ و مخارج کمرشکن چاپ و نشر، اولویت به نویسندگان صاحبنام و آثار به قول معروف «بفروش» داده میشود. پس ناشر در همان بدو امر نگاه میکند که نویسنده کیست؟ و بعد اثرش چیست.
توکل به شرایط نویسندگان تازه کار اشاره و اظهار کرد: نویسندگان تازهکار یا گمنام عموماً خارج از مرکز نشین، هر چند آثار ارزشی و در خور توجهی هم نوشته باشند، پشت خط یا در ترافیکهای چندساله چاپ و نشر کتاب میمانند.
وی درباره میزان حقالتألیفهایی را که به نویسندگان پرداخت میشود تصریح کرد: حقالتألیفهای ناچیزی به جماعت همیشه مظلوم نویسنده تعلق میگیرد. حقالتألیفها عموماً به حدی ناچیز است که نویسندگان با مناعتطبع از پیگیری دریافت آن، احساس شرم میکنند. گاهی حقالتألیف یک رمان که شاید چند سال صرف تحقیق و نگارش آن شده، از حقوق ماهیانه منشی یک انتشاراتی کمتر است و این واقعاً فاجعه است و ضمن خرد کردن شخصیت نویسنده، باعث دلسردی و بیانگیزگی و یا روی آوردن به بازارینویسی وی میشود.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید