شبکه شاد و ظرفیت‌هایی که باید در آن ایجاد شود

2:28 - 23 مرداد 1399
کد خبر: ۶۴۵۸۸۱
یک کارشناس آموزش و پرورش به تشریح عملکرد شبکه شاد در سال تحصلی گذشته و ضرورت برطرف شدن مشکلات آن در سال تحصیلی آینده پرداخت.

شبکه شاد و ظرفیت‌هایی که باید در آن ایجاد شودمیثم حاجی‌پور در گفت‌وگو با میزان به تشریح برنامه‌ریزی‌ها برای بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریورماه پرداخت و گفت: ظاهرا ۳ سناریو از سوی آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس به ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا ارائه شده است که به صورت منطقی هم همین موارد باید صدق کند.

یک کارشناس آموزش و پرورش اعلام  کرد: اگر وضعیت قرمز در استان‌های درگیر کرونا حاکم باشد، که در این صورت مدارس همچنان به صورت مجازی و الکترونیکی کار آموزش دانش‌آموزان را آغاز خواهند کرد تا شرایط به حالت عادی برگردد.

وی ادامه داد: دومین موضوع، اگر وضعیت زرد در استان‌های درگیر کرونا وجود داشته باشد که در این صورت مدارس به صورت یک روز در میان میزبان ۵۰ درصد از دانش‌آموزان خواهد بود و ۵۰ درصد مابقی کار آموزش را به صورت الکترونیکی دنبال خواهند کرد.

حاجی پور تصریح کرد: در این وضعیت می‌بایست فاصله گذاری اجتماعی و همچنین ضدعفونی روزانه مدرسه نیز انجام شود. سومین موضوع، اگر وضعیت سفید در استان‌ها حاکم شود که در این صورت مدارس از همان تاریخ اعلام شده بازگشایی خواهد شد و با پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به صورت حضوری مدارس دایر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این پیشنهاداتی است که به ستاد کرونا اعلام شده است و با توجه به شرایط حاکم کنونی، بسیاری از مناطق در وضعیت قرمز و یا زرد هستند که نشان می‌دهد سال تحصیلی آینده نیز به صورت الکترونیکی دنبال خواهد شد.

این کارشناس آموزش و پرورش با طرح سوالی درباره ظرفیت‌های این وزارتخانه برای برگزاری آزمون‌های آنلاین پرداخت و تصریح کرد: اما سوال اینجاست، آیا آموزش و پرورش برای آموزش‌های الکترونیکی آماده است؟ و آیا مشکلات فراوانی که شبکه شاد در سال تحصیلی گذشته داشت، برطرف خواهد شد؟ اگر قرار باشد که با همان سبک و سیاق سال تحصیلی گذشته معلمان با دانش‌آموزان در ارتباط باشند، عملا موضوع آموزش دانش‌آموزان در پایین‌ترین سطح خواهد بود و چه بسا مشکلاتی را مجددا ایجاد کند.

وی ادامه داد: شاید جالب باشد بدانید، در کشور چین که مبدا ویروس کرونا بود، و مدارس به صورت سراسری تعطیل شد، اکنون نیز همین سناریو‌های پیشنهادی کنونی حاکم است، اما با تفاوت‌های بسیار فاحش که باید حداقل الگوبرداری صحیح از آن‌ها داشته باشیم.

حاجی پور خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه، دانش‌آموزان در چین با یک اپلیکیشن مخصوص آموزش به نام «دینگ دینگ» با معلم خود در ارتباط هستند و وقتی از یکی از آن‌ها جویا شدم گفت، این اپلیکیشن به گونه‌ای است که انگار سرکلاس درس خودمان هستیم و تمام آموزش‌های مجازی دوران قرنطینه ناشی از کرونا با این اپلیکیشن توسط معلمان انجام و امتحانات نیز به همین منوال برگزار شد. سوال دیگری پرسیدم که آیا همه دانش‌آموزان موبایل و یا تبلت دارند گفت، بله تقریبا همه دارند مگر یک تعداد خیلی کمی که ندارند.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش اعلام کرد: در مورد شبکه شاد دانش‌آموزی نیز باید گفت، در همین اواخر سال تحصیلی گذشته بود که با تعدادی از معلمان در این خصوص صحبت کردم. همگی به اتفاق در خصوص اینکه این شبکه امکان تعامل با دانش‌آموز مانند کلاس درس را ندارد، گله‌مند بودند. یعنی معلم فایلی ارسال می‌کرد و چندین ساعت بعد آپلود می‌شد و چندین ساعت بعد دانش‌آموز به آن پاسخ می‌داد و این یعنی آموزش آفلاین که عملا با مشکلاتی مواجه است.

وی ادامه داد: همچنین، برخی هم گفتند با توجه به اینکه شاد مشکلات اینچنینی دارد، از دیگر اپلیکیشن‌ها مانند واتس آپ استفاده کردند که کلاسشان تعطیل نشود، و فقط عضویت آن‌ها در شاد انجام شد و عملا کارایی لازم را نداشت.

حاجی پور تصریح کرد: حالا پس از چندین ماه توقع این است که مشکلات شاد برطرف شده باشد و در واقع کلاس درس تعاملی بین معلم و دانش‌آموز ایجاد شود که اگر این اتفاق مجددا رخ ندهد، قطعا شکست در حوزه فضای مجازی را در آموزش و پرورش شاهد خواهیم بود و طبعا هم معلمان و هم دانش‌آموزان به سمت اپلیکیشن‌های خارجی راحت و روان برای انجام امور آموزشی خواهند رفت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *