برقراری مجدد ارتباط ثبتارش و سامانه گمرک
ـ مسئولان سامانه جامع تجارت در اطلاعیهای از برقراری مجدد ارتباط ثبتارش و سامانه گمرک خبر دادند.
در این اطلاعیه آمده است: ضمن تبریک عید سعید غدیر، به اطلاع میرساند بعد از قطعی حادث شده برای وبسرویس قدیم ارسال اطلاعات ثبت سفارش، حسب دستور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر جلوگیری از متضرر شدن بازرگانان و مردم، با تلاش شبانه روزی تیم فنی این وزارتخانه، وبسرویس قدیم از #سامانه_ثبتارش به #گمرک مجدداً در دسترس قرار گرفته است.
مسئولان سامانه جامع تجارت از حدود یک هفته پیش در اقدامی غیرمنتظره ارسال اطلاعات ثبت سفارش به سامانه گمرک را قطع کرده بودند.
مسئولان گمرک پیش از این با اتخاذ تدابیری جهت جلوگیری از ضرر و زیان صاحبان کالا و جلوگیری از ایجاد وقفه در تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی، بدلیل عدم ارسال اطلاعات ثبت سفارش از سوی سامانه جامع تجارت، قفل سیستمی ثبتارش را برداشتند تا صاحبان کالا در درب خروج بتوانند کالاهای خود را ترخیص کنند.
پیش از این گمرک در اطلاعیهای اعلام کرده بود: با عنایت به وقفه و قطعی سرویس استعلام ثبت سفارش وزارت صمت از تاریخ ۱۳۹۹/۰۵/۰۸ و عدم ارسال اطلاعات از طریق سرویس مذکور که منجر به بروز مشکلات جدی در فرآیند تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای اساسی و فسادپذیر در کشور گردیده است، قفل سیستمی ثبت سفارش در مرحله اظهار کالا به گمرک برداشته شده است.
اکنون این سوال مطرح است که قطعی یکطرفه ارسال اطلاعات از سوی سامانه جامع تجارت به مدت بیش از یک هفته چه میزان ضررو زیان متوجه صاحبان کالا و فعالان اقتصادی کرده است؟