تعطیلی ۷۰ درصد از سالنهای تئاتر در انگلستان/امکان ارسال آثار برای حضور در «خیابان تئاتر ایران» فراهم شد
- تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالنهای نمایش بودند اما تماشاخانههای تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکلهای بهداشتی میزبان مخاطبان باشند.
در این میان بسیاری از کارگردانان مطرح تئاتر از اجرا سر باز زدند، بسیاری از اجراهای مطرح و برخی دیگر از اجراهایی که از حضور بازیگران چهره و سلبریتیها بهره میبردند ادامه کار خود را به بعد از پایان بیماری کرونا منتقل کردند اما در این میان برخی از کارگردانان جوان فرصت را غنیمت شمرده و آثار خود را روی صحنه بردند.
***خطر تعطیلی ۷۰ درصد از سالنها و گروههای تئاتر در انگلستان
گزارش جدید گروهی از نمایندگان پارلمان انگلستان به دلیل واکنش کند دولت انگلستان به نیازهای بخش فرهنگ در شرایط فعلی و «تهدید موجودیت» واحتمال بسته شدن برخی از کسب و کار فرهنگی، انتقادی بود.
hین گزارش که با عنوان تاثیرکووید-۱۹ (بر بخشهای فرهنگی) است توسط کمیته رسانه، فرهنگ، دیجیتال و ورزش تهیه شده است و در این گزارش عملکرد دولت انگلستان تاسف آور توصیف شده است.
دولت مدت زیادی طول کشید تا ۱.۵۷ میلیارد پوند بسته کمک به بخش فرهنگ را تصویب کند. ابهام در چرایی تاخیر اقدام دولت سبب شده که بخش فرهنگ دچار شکنندگی شود، ۷۰ درصد از تئاترها و گروهها و کمپانیهای تولید تا پایان سال ۲۰۲۰ خطر تعطیلی و حذف از بخش فرهنگ را دارند. بیش از ۳۰۰ میلیون پوند طی دوازده هفته قرنطینه و تعطیلی زیان در جدول فروش فیلمها و نمایش هاست. سالنهای اجرای موسیقی نیز در خطر ورشکستگی قرار گرفته اند و ۹۳ درصد از سالنها با خطر تعطیلی دائمی روبه رو هستند. ۹۰ درصد ازجشنوارههای فرهنگی درانگلستان امسال تعطیل شده است.
نمایندگان پارلمان انگلستان که این گزارش را تهیه کرده اند خواستار این شده اند که دولت پیشنهادات آنها را جدی بگیرد و ارزش این بخشها را درک کند و تصور کند که تا چه حد درآمد بخش فرهنگی ناچیز بوده، بی آنکه بقایی برای شان متصور باشد.
***جدیدترین شماره «ماهنامه نمایش» منتشر شد
شماره ۲۵۰ «ماهنامه نمایش» با نگاه ویژه به «ارامنه و تئاتر ایران» در دو بخش «هنرمندان ارمنی و پایهگذاری تئاتر در ایران» و «تئاتر ارمنی؛ هنر دور از وطن» منتشر شد.
در بخش اول شماره تیرماه ۱۳۹۹ «ماهنامه نمایش» مطالب «ارمنیهای تئاتر تهران/ کارگاه بزرگ تئاتر در پایتخت» نوشته آرپینه گالستیان، «ارمنیهای تئاتر گیلان/ ترجمه و اجرا در شهر باران» نوشته ایساک یونانسیان، «ارمنیهای تئاتر جلفای اصفهان/ مدرسههای ارمنی و شکوفایی تئاتر» نوشته مهرداد پناهنده، «ارمنیهای تئاتر آذربایجان/ ارمنیها، بنیانگذاران تئاتر در تبریز» نوشته آرپینه گالسیان، «ارمنیهای تئاتر زنجان/ تئاتر به شیوه مانوئل ماروتیان» نوشته ادوارد هاروطونیانس، «یادنگار هنرمندان ارمنی؛ با نگاهی به مگردیچ تاشچیان» نوشته احمد جولایی، «میراث ماندگار هنرمندان ارمنی در ایران/ درباره ۲۸ هنرمند ارمنی تئاتر ایران» نوشته مهدی نصیری، «درباره شاهین سرکیسیان/ پدر تئاتر نوین ایران»، «شاهین سرکیسیان/ شاهین سرکیسیان؛ جدال با تاریخِ مجعول» نوشته غلامحسین دولتآبادی، «درباره گروه تئاتر آرمن/ شما این را فراموش نخواهید کرد» نوشته گابریل تیکیدچیان، «درباره آربی اُوانسیان، مردی که هم شرقی است و هم غربی/ روی نام فامیلیام کلاه نگذارید!» نوشته آیسان نوروزی، «استاد ادنا زینلیان، بانویی سختکوش و هنرمندی ماندگار/ بانویی سختکوش» نوشته نگین کهن، «گفتگو با آلبرت بیگجانیان کارگردان و تئاتر/ آدم صحنه نیستم»، «گفتگو با آرمینه آراکلیان/ جولانگاه قلم نویسندگان» نوشته مرجان سمندری، «گفتگو با دکتر نورایر ناظاریان طراح صحنه و مدرس/ نقش بینقشی» نوشته فروغ آبسالان و «گفتگو با سورن میناساکانیان، هنرمند ارمنی/ پای صحبتهای صد سال تجربه صحنه» نوشته حدیث جولایی قابل مطالعه است.
بخش دوم شامل «گزارشی پیرامون هنر تئاتر در کشور ارمنستان» نوشته مهدی نصیری، «ارمنیها و پایهگذاری تئاتر در امپراتوری عثمانی» نوشته آنا آلکسانیان با ترجمه هاسمیک خاچاطوریان و «نام من آرام است/ درباره ویلیام سارویان، شاعر غربت» است. همچنین مخاطبان میتوانند مقاله «تئاترهای سایبری؟ تئاترهای مجازی؟ اجرای دیجیتال یا شبکهای؟» نوشته رحمان هوشیاری را نیز در این شماره بخوانند.
سرمقاله این شماره با نام «ایران و حقیقت کیهانی تئاتر!» توسط نصرالله قادری نوشته شده است.
نکوداشت این شماره به امیر دژاکام اختصاص دارد که به همراه یادداشتی از مهدی ثانی با عنوان «امیر دژاکام شمایلی از سختکوشی برای خلق بهاری دیگر بود» و یادداشتی از احسان زیورعالم با عنوان «از «دژاکام بودن» تا «امیر شدن»» منتشر شده است.
شماره ۲۵۰ «ماهنامه نمایش» ویژه تیرماه ۱۳۹۹ با سردبیری نصرالله قادری در ۱۳۲ صفحه و با بهای ۱۲هزار تومان در مجموعه دفتر پژوهش و انتشارات نمایش ادارهکل هنرهای نمایشی برای عموم علاقهمندان حوزه تئاتر چاپ و توزیع شده است.
***امکان ارسال آثار برای حضور در برنامه «خیابان تئاتر ایران» برقرار شد
امکان ارسال آثار برای شرکت در برنامه «خیابان تئاتر ایران» مطابق آنچه در فراخوان وعده داده شده بود از فردا، یکشنبه ۵ مردادماه برقرار میشود. پایان زمان ارسال آثار برای حضور در بخش «اجرا» تا چهارشنبه ۹ مهرماه و در بخش «مسابقه طرح و ایده» تا یکشنبه ۲۰ مهرماه است.
مطابق آنچه در فراخوان آمده بود از فردا، یکشنبه ۵ مردادماه از طریق «بخش ویژه خیابان تئاتر ایران» در تارنمای ایرانتئاتر به نشانی http://theater.ir اقدام به بارگذاری آثار خود کنند.
مهلت ارسال آثار برای حضور در بخش «اجرا» با زیرمجموعههای «آزاد»، «نمایشهای آیینی و سنتی» و «نمایشهای کودک و نوجوان» تا چهارشنبه ۹ مهرماه و برای حضور در بخش «مسابقه طرح و ایده» تا یکشنبه ۲۰ مهرماه است. «خیابان تئاتر ایران» که در راستای حمایت از آثار هنرمندان تئاتر کشور با رویکرد استمرار ارتباط شهروندان با تئاتر و به ویژه نمایشهای خارج از صحنههای مرسوم برگزار میشود شامل «کارگاههای آموزشی» نیز هست.
فراخوان این رویداد چهارشنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۹ منتشر شد. برنامه «خیابان تئاتر ایران» با توجه به برگزار نشدن جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان به شکل مرسوم در سال جاری به جهت تبعات شیوع ویروس کرونا، توسط ادارهکل هنرهای نمایشی و ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با همراهی انجمن هنرهای نمایشی ایران و انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان برگزار میشود.
فایل pdf فراخوان برنامه «خیابان تئاتر ایران» مجددا پیوست خبر شده است.
***«محراب» پردیس اختصاصی دانشجویان تئاتر میشود
مدیر تالار محراب با اشاره به اینکه چند پلاتوی جدید در این مجموعه تئاتری احداث میشود، اعلام کرد از این پس تالار محراب مانند یک پردیس تئاتری میزبان دانشجویان تئاتر خواهد بود.
مهرداد کوروش نیا مدیر تالار محراب درباره تغییرات مدنظر و ایجاد فضاها و پلاتوهای جدید در این مجموعه تئاتری گفت: ما در شهر تهران ۵ هزار دانشجو داریم که به علاوه افراد فارغالتحصیل شدهاند، همچنین کسانی که پشت کنکور هستند و هنرجویان مؤسسههای خصوصی در زمینه تئاتر جمعیتی حدود ۱۰ هزار نفر در پایتخت میشوند.
وی اظهار کرد: با توجه به محدودیت سالنهای حرفهای برای پاسخگویی، امکان استفاده از این سالنها برای دانشجویان تئاتری فراهم نیست. در سوی دیگر سالنهای خصوصی نیز باید هزینههای خود را تأمین کنند، به همین خاطر پرداخت هزینههای تمرین و اجرا در سالنهای خصوصی نیز برای دانشجویان خیلی سخت است.
کوروش نیا با اشاره به مطالعات انجام شده در تالار محراب، یادآور شد: در شرایط فعلی و با توجه به تعداد بالای دانشجویان تئاتری، بخش دولتی میتواند با سوبسیدهای خود از این هنرمندان حمایت کند. با توجه به اینکه تالار محراب نیز مجموعهای دولتی است به فکر فراهم کردن شرایطی برای حمایت از نسل جوان تئاتری افتادیم.
مدیر تالار محراب در ادامه سخنان خود توضیح داد: با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین محبت اداره کل ارشاد استان تهران، طرحی را آماده کردیم که طی آن فضای اداری مجموعه در لابی سالن بزرگ محراب مستقر شود تا کل فضای اداری مجموعه به ۲ پلاتوی ۴۰ متری و ۲ پلاتوی ۶۰ متری تبدیل شود.
وی افزود: این پلاتوها تا ساعت ۱۸ به تمرین گروههای تئاتری و دانشجویان تئاتر اختصاص پیدا خواهد کرد و از ساعت ۱۸ به بعد نیز ۲ پلاتوی ۶۰ متری میزبان اجراهای کم پرسوناژ تئاتری خواهند بود.
کوروش نیا با بیان اینکه با تغییرات مدنظر مجموعه محراب ۴ فضای اجرا شامل ۲ پلاتو با ظرفیت ۳۰ نفر، یک پلاتو با ظرفیت ۵۰ نفر و سالن بزرگ با ظرفیت ۲۶۰ نفر میشود، تأکید کرد: ما به صورت همزمان با ۴ پلاتو برای تمرین و ۴ سالن برای اجرا فعالیت خواهیم کرد و این روند تالار محراب را به یک پردیس تئاتر تبدیل خواهد کرد.
مدیر تالار محراب یادآور شد: با توجه به پلاتوها و سالنهای اجرا، حیاط بزرگ و همچنین کافیشاپی که در مجموعه فعال است، مجموعه محراب قابلیت تبدیل شدن به پاتوقی برای جشنوارههای دانشجویی، نمایشنامه خوانی و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی حوزه تئاتر را دارد و به مانند یک پردیس تئاتر شرایطی را فراهم میکند تا جوانها بتوانند در این شرایط بد اقتصادی از آن بهرهبرداری کنند.
وی در پایان سخنان خود درباره زمان در نظر گرفت شده برای انجام این تغییرات و همچنین بهره برداری از شکل جدید مجموعه محراب، گفت: ما از امروز شنبه ۴ مرداد ساخت و ساز را آغاز میکنیم و از اول مهر فضاهای جدید مجموعه مورد بهره برداری قرار میگیرند.