وضعیت شکایت ایران از آمریکا در ایکائو
- ایرنا نوشت: «مقصود اسعدی سامانی» در خصوص اینکه «بازید بصری» چقدر در دنیای هوانوردی تجاری مرسوم است، گفت: بازدید بصری رفتاری غیر قانونی، غیرعادی و غیرمعمول است و اصلا در پروتکلهای بینالمللی اسمی از آن نیامده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی مسافری گفت: هواپیمای مسافری شرکت هواپیمایی ماهان در کریدور مشخصی که مورد تایید سازمان هواپیمایی کشور سوریه بوده است، پرواز میکرده است، کریدورهای تجاری با کریدورهای نظامی مسیرهای متفاوتی دارند و جنگندههای آمریکایی با نزدیک شدن به کریدور مسافری که هواپیمای ماهان از آن عبور میکرده است شروع به مزاحمت و تهدید ایمنی کردند که طبق قوانین و مقررات هوانوردی این اقدام محکوم است.
اسعدی سامانی در عین حال توضیح داد که فرکانسهای یک هواپیمایی مسافربری کاملا مشخص است و جنگندههای آمریکایی میتوانستند بدون نیاز به بازدید بصری، مسیر پروازی و نوع هواپیما را تشخیص دهند.
وی گفت: اطلاعات هواپیما دائم به رادارهای زمینی در حال مبادله است و غیر نظامی بودن یک هواپیما از طریق فرکانسهایی که برای اهداف ناوبری و مخابراتی تعریف میشوند مشخص است و بدون نیاز به بازدید بصری، قابل تشخیص است.
اسعدی سامانی در خصوص رویه حقوقی ایکائو برای بررسی این قانونگریزی و تهدید آفرینی آمریکا، گفت: شورای ایکائو از ۳۲ کشور تشکیل میشود که هر سه سال یکبار در اجلاسی اعضای آن مشخص میشوند و این شورا هر چند وقت یکبار تشکیل جلسه میدهد.
وی درباره اینکه در پی تهدید هواپیمای مسافربری ماهان، نامه اعتراضی ایرانی چه زمانی در ایکائو بررسی خواهد شد، گفت: ایکائو میتواند در صورت لزوم فورا تکشیل جلسه دهد که منهای جلسات مستمری است که به صورت معمول برگزار میشود و این جلسه با توجه به درخواست کشورها برگزار شده و قوانین نیز این اجازه را به شورای منتخب ایکائو میدهد.
بر این اساس ایکائو میتواند در واکنش به نامه ایران و خطر تهدید هواپیماهای مسافری با ورود جنگندههای امریکایی به کریدورهای مسافری فورا تشکیل جلسه دهد و اعلام موضع کند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی مسافربری ادامه داد: ایران از طریق شورای امنیت سازمان ملل نیز اعتراض خود را به رفتار تهدید آمیز امریکا اعلام کرده است و دنیا باید واکنش مناسب و به موقعی به این تهدید داشته باشد.