حاجی میرزایی: شروع سال تحصیلی قطعا ۱۵ شهریور است
- بنا به اعلام مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در حاشیه برنامه گفتگوی هفته که با حضور وزیر نیرو و شورای معاونان در بستر شبکه شاد انجام شد، اظهار کرد: پس از شیوع کرونا برای استقرار آموزش دانش آموزان، شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) را ایجاد کردیم، لذا این شبکه ظرفیتهای خوبی را در اختیار ما قرار داده است. یکی از این ظرفیتها، ارتباط زندهای است که ما میتوانیم با روسای آموزشوپرورش در سراسر کشور داشته باشیم.
وی با اشاره به حضور ۷۵۰ نفر از روسای منطقه آموزشی در برنامه گفتگوی هفته افزود: روسای آموزشوپرورش مناطق در این برنامه شاهد مباحثی بودند که بین وزیر نیرو و شورای معاونان وزارت آموزشوپرورش صورت گرفت.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: ما خوشبختانه به شکلگیری یک کارگروهی در سطح وزارتخانه و توسعه آن در سطح استان و مناطق با موضوع بحث و گفتگو در مورد مسائل مشترک و فعال کردن ظرفیتهای موجود بین دو دستگاه و همافزایی کار و تلاش انجام شد که اقدام مناسبی است.
وی ادامه داد: این برنامه که تحت عنوان گفتگوی هفته و هر برنامه با حضور یکی از اعضای دولت و یا سایر شخصیتهای کشور است به مسائل مشترک آموزشوپرورش و سایر دستگاهها میپردازد و اینیک اقدام مهمی برای نزدیک کردن دستگاهها به یکدیگر و توسعه تفکر میان بخشی است.
حاجی میرزایی با اشاره به آغاز سال تحصیلی از ۱۵ شهریورماه، خاطرنشان کرد: در بدو شروع سال تحصیلی بر اساس اطلاعاتی که از وزارت بهداشت دریافت خواهیم کرد میتوانیم مشخص کنیم در چه نقاطی از کشور کلاسها به شکل حضوری و در چه نقاطی در فضای مجازی برگزار میشود.
وی اضافه کرد: تا آغاز سال تحصیلی جدید بیش از یک ماه و نیم زمان داریم و ویروس کرونا نیز دائماً در حال تغییر است لذا قطعاً آغاز سال تحصیلی ۱۷ شهریور خواهد بود، اما شکل فعالیت مدارس بستگی به شرایط این ویروس دارد.
وزیر آموزشوپرورش اظهار کرد: در مناطقی که وضعیت بیماری کرونا سفید باشد کلاسها مانند سابق بهصورت حضوری برگزار میشود و آموزشهای غیرحضوری نیز ۲۰ درصد خواهد بود. در مناطقی که شرایط زرد باشد اگر ممکن باشد با رعایت پروتکلهای بهداشتی کلاسها را حضوری برگزار میکنیم و اگر میسر نشد دانش آموزان را به دودسته زوج و فرد تقسیم میکنیم و تعداد دانش آموزان را در کلاسها بسیار محدود میکنیم و اگر شرایط امروز ادامه یابد کلاسها غیرحضوری خواهد بود.
وی در خصوص ثبتنام دانش آموزان گفت: در اینیک ماه و نیم تلاش میکنیم تا در موضوع ثبتنامها مشکل و خللی ایجاد نشود.
عضو کابینه تدبیر و امید افزود: در خصوص روپوش مدارس با توجه به شرایط حاکم، شوراهای استان، مناطق و مدارس تصمیمگیری خواهند کرد.
وی ادامه داد: نباید سال تحصیلی را از اعتبار بیندازیم لذا برنامههای سال تحصیلی باید باقوت تمام بهپیش برود.
حاجی میرزایی در خصوص استخدام ۲۸ هزار نیرو در آموزشوپرورش گفت: در این زمینه منتظریم سازمان برنامهوبودجه اعتبار موردنیاز را تائید کند لذا فراخوان آن از سوی سازمان امور اداری و استخدامی اعلام خواهد شد و در ادامه این نیروها جذب خواهند شد.
وی در مورد جذب افراد گفت: کسانی که دارای مدرک لیسانس هستند در آن فراخوان بهتناسب رشتههای موردنیاز، جنسیت، محل موردنیاز، جذب خواهند شد.
همچنین محسن حاجی میرزایی در دومین نشست از سلسله نشستهای گفتگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزشوپرورش و سایر دستگاههای دولتی و با موضوع گفتگو بر محور تحول برگزار میشود، در جمع اعضای شورای معاونان و اردکانیان، وزیر نیرو، ضمن عرض خیرمقدم و تشکر از وزیر نیرو به دلیل حضور در این نشست، اظهار کرد:تصمیم داریم نشستی در هر هفته با دعوت از یکی از اعضای هیئت دولت با اولویت دستگاههایی که بیشترین ارتباط و تأثیرگذاری مشترک را با آنها داریم و میتوانند ما را در توانافزایی و پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی یاری کنند، برگزار کنیم.
وزیر آموزشوپرورش مخاطبین اصلی این سلسله نشستها را روسای آموزشوپرورش دانست و گفت: در استانها و ۷۵۰ منطقه آموزشی کشور، روسای آموزشوپرورش استان و مناطق بهعنوان مخاطبین اصلی این سلسله نشستها هستند و انتظار داریم بتوانند مسائل مطرح شده و راهکارهای ارائه شده در این نشستها را به پایینترین سطح و مدارس برسانند و با توجه به اینکه روسای استان و مناطق، صف اصلی آموزشوپرورش را تشکیل میدهند و پل ارتباطی بین آموزشوپرورش و مدارس هستند؛ لذا گروه مهم و تأثیرگذاری هستند.
وی ادامه داد: همه ساله در شهریورماه یک اجلاس عمومی روسای آموزشوپرورش مناطق کشور برگزار میشد که معمولاً قبل از کرونا روسا بهصورت حضوری در تهران در جلسات شرکت میکردند. این اجلاس مورد توجه رهبر معظم انقلاب بود و در آن صحبت میفرمودند و هم روسای سه قوه در آن شرکت میکنند و این حضور به دلیل تأثیرگذاری جمعیتی است که امروز مخاطب مجازی این نشست هستند.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه آموزشوپرورش تنها نهاد شخصیت ساز جامعه نیست، بیان کرد: سهم دستگاه تعلیم و تربیت در فرهنگسازی، هویت بخشی و شکل دادن به شخصیت کودکان و افزایش توانمندیها و صلاحیتهای آنها به دلایلی مهمترین سهم در کشور است و به نسبت از باقی ارگانها بسیار بیشتر و ازنظر نوع متفاوت است، ولی این بدان معنا نیست که ما تنها نهاد فرهنگساز هستیم، اما متمایزترین و متفاوتترین و شاید مهمترین نهاد فرهنگساز کشور هستیم که مأموریت هویت بخشی به نسل نو و آماده کردن آنها برای زندگی مستقل، شرافتمند و خوداتکا را بر عهدهداریم.
وزیر آموزشوپرورش افزود: اهمیت آموزشوپرورش به اینعلت است که افراد را در بهترین دوران زندگی در اختیار دارد و دانش آموزان را در دورهای که بالاترین تأثیرپذیری رادارند، آموزش میدهد و دلیل دیگر این است که ارتباط ما با دانش آموزان یک ارتباط کاملاً برنامهریزی شده، منظم، قابل ارزشیابی، طولانی، مستمر و هدفمند است لذا این تأثیرگذاری که ممکن است در سایر نهادهای فرهنگساز وجود داشته باشد، ما را نسبت به سایر این نهادها متمایز میکند.
وی گفت: اگر از نگاههای ساده به مسائلی که امروز کشور به آنها درگیر است گذر کنیم و نگاه دقیقتر و عمیقتری به مسائل داشته باشیم متوجه این موضوع میشویم که کارآمدی کشور محصول کارآمدی تکتک نهادها است و کارآمدی نهادها محصول کارآمدی جریان یادگیری است، انسانها بهگونهای عمل میکنند که یاد گرفتهاند بنابراین هرچه نهاد یادگیری سنجیدهتر، دقیقتر و هوشمندتر عمل کند به همان نسبت در جامعه شاهد اتفاقات بهتری هستیم و جامعه فردا بهگونهای عمل خواهد کرد که امروز یاد گرفته است. همچنین شاکله رفتاری و شخصیتی افراد امروز شکل میگیرد و فردا بروز پیدا میکند.
هیچ شبکهای در کشور انسجام و پیوستگی شبکه آموزشوپرورش را در کشور ندارد
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به گستردگی نظام تعلیم و تربیت گفت: آموزشوپرورش، مجموعهای است که بالقوه تأثیر در کارآمدی دانش آموزان دارد و حتی هیچ شبکهای در کشور انسجام و پیوستگی شبکه آموزشوپرورش را در کشور ندارد؛ بنابراین با ایجاد شرایط مناسب و مؤثر در یادگیری دانش آموزان در کارآمدتر شدن کشور میتوانیم تاثیر بسزایی داشته باشیم.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین شبکههای انتقال پیام در کشور آموزشوپرورش است، گفت: آموزشوپرورش هرم بسیار بزرگی است که قشر زیادی از مردم جامعه به آن تعلق دارند و از رأس آن در ستاد تا کف آنکه همان مدرسه دانشآموز و خانواده است همه باهم از طریق برنامهریزی در ارتباط هستیم. این هرم هرچه به سمت قاعده میرود جمعیت بیشتری را در برمیگیرد و بنابراین میتوانیم بگوییم که ما پیشنیاز تمام موفقیتها هستیم یعنی هر بخش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور که بخواهد به نتایج پایدار دست پیدا کند نقطه عزیمت جریان یادگیری است و باید در اینجا اتفاقات خوبی بیفتد.
وی با اشاره به ساحتهای تربیتی سند تحول بیان کرد: در سند تحول بنیادین به آموزشوپرورش مأموریتهایی داده شده است که قبل از آموزش به تربیت بپردازیم و در تربیت بهجای یک وجه باید به ۶ وجهی که در سند آمده است، یعنی وجه تربیتی-اخلاقی-اعتقادی، اقتصادی، سیاسی- اجتماعی، علمی- فناوری، زیباشناسی- هنری و زیستی-بدنی توجه کنیم تا دانش آموزان بتوانند در تمام ساحتهای تربیتی رشد کنند.
وزیر آموزشوپرورش گفت: فرهنگسازی مصرف انرژی و افزایش آگاهی و مهارتهای جامعه یکی از زمینههای همکاری آموزشوپرورش و وزارت نیرو است. مأموریت داریم انسانها را برای تبدیل شدن به عضوی فعال و تأثیرگذار در جامعه آموزش دهیم و ارتباط دانش آموزان با خلقت و طبیعت یکی از محورهای مهم در تربیت نسل نو است که در کنار ارتباط باخدا و خلق به شکلگیری شخصیت و هویت دانش آموزان منجر میشود و نوع ارتباط با آب، خاک، محیطزیست و انرژی از مصادیق ارتباط با خلقت و طبیعت محسوب میشود.
حاجی میرزایی در پایان جلسه تشکیل کارگروه در مرکز و توسعه گفتگوها را در همه سطوح بسیار مؤثر دانست و علی الهیار ترکمن، معاون برنامهریزی و توسعه منابع را مسئول پیگیری تشکیل کارگروه مربوطه کرد.
تشکیل کارگروه مشترک بین وزارتخانههای نیرو و آموزشوپرورش برای تعامل و پیگیری همکاری
وزیر نیرو در برنامه گفتگو برمدار تحول و بهبود یادگیری که بهطور هفتگی در وزارت آموزشوپرورش برگزار میشود از تشکیل کارگروهی مشترک بین وزارتخانههای نیرو و آموزشوپرورش و پیگیری موارد همکاری و تعامل خبر داد.
رضا اردکانیان در دومین برنامه از سلسه برنامههای گفتگو برمدار تحول و بهبود یادگیری که با حضور وزیر آموزشوپرورش و مدیران کل استانی و روسای مناطق۷۶۰گانه آموزشوپرورش سراسر کشور و در فضای مجازی بر بستر شبکه شاد برگزار شد، اظهار کرد: آموزشوپرورش مجموعهای وسیع و تأثیرگذار است و سایر دستگاه میتوانند امکانات ارتباطیشان را در اختیار این نهاد گسترده بگذارند.
وی افزود: حوزه فعالیت وزارت نیرو هم مانند آموزشوپرورش فراگیر است و حتی درجایی ممکن است مدرسه استقرار نداشته باشد، اما لوله آب و کابل برق باشد و این گستردگی وجه مشترک دو وزارتخانه است لذا زمینه همافزایی و همکاری خوبی بین دو دستگاه وجود دارد.
اردکانیان تصریح کرد: چهل سال پیش وقتی ثمره خون شهدا بهصورت انقلاب در اختیار ما قرار گرفت در ابتدا نه توان لازم را داشتیم و نه میدانستیم که میتوانیم سازمان عریض و طویل نیرووبرق را اداره کنیم.
وی گفت: وجود دو بیماری بزرگ و برهم تأثیرگذار در این سازمان طولانی همواره چالشزا بوده است و با افزایش ۲و نیم برابری جمعیت نسبت به چهل سال قبل این مشکل همچنان وجود دارد.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تمرکزگرایی و بخشی نگری دو چالش اصلی وزارت نیرو است و همواره ادامه دارد حتی سازمانهای نظارتی ازجمله مجلس شورای اسلامی هم این بخشی نگری را تقویت میکند گاهی اوقات بهقدری این موضوع تشدید شده است که حتی سایر حوزهها نیز بهصورت بخشی عمل میکنند.
وی ادامه داد: امروز نسبت برنامهریزی و بودجهریزی نسبتی ناعادلانه است، ۴۰سال است که هنوز در تهیه و تصویب برنامه آمایش سرزمینی هستیم.
اردکانیان افزود: ما بایست ساز وکارهای بین بخشی را در دولت تقویت کنیم البته تقویت به معنای رایگان شدن آب و برق نیست، تقویت به معنای فرهنگسازی و هماهنگی حوزه انرژی با سایر حوزهها ازجمله آموزشوپرورش است.
عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: وقتی در جریان ایده این گفتگو قرار گرفتم احساس کردم این برنامه ظرفیت خوب و یکی از راههایی است که میتواند مشارکت و همافزایی رابین بخشها توسعه دهد.
وزیر نیرو اظهار کرد: اگر بخواهیم برنامه منسجمی و قابل عملیاتی داشته باشیم که دو بیماری و چالش؛ تمرکزگرایی و بخشی نگری را درمان کنیم باید دو دستگاه آموزشوپرورش و نیرو در زمینه فرهنگسازی همکاری کنند. باید بتوانیم از امکان ارتباط دو دستگاه استفاده کنیم و از توان آموزشوپرورش در انتقال پیامهای فرهنگی به خانوادهها استفاده کنیم.
اردکانیان اضافه کرد: اگر در موضوع آب و برق مصرفکننده باشیم؛ قطعاً در وقت هم مصرفکننده خواهیم بود؛ لذا از فرصتها بهخوبی استفاده نمیکنیم.
وی ادامه داد: توزیع عادلانه منابع با شرایط تغییر اقلیم نیازمند راهبردهای بلند مدت است لذا در این زمینه از سال ۸۲این راهبرد ارائه و اکنون تبدیل به قانون شده است.
وزیر نیرو بابیان اینکه همکاری بین وزارتخانهها ضروری است، اظهار کرد: اصل گفتگو، هدف همکاری بین بخشی است، وزارت نیرو دستگاهی است که با آموزشوپرورش میتواند نسل مدیران آیندهتر را کارآمدتر تربیت کند تا مشکلات بین بخشی رفع شود لذا اگر چنین نشود همچنان با مشکل روبرو هستیم.
عضو کابینه دولت دوازدهم اضافه کرد: همکاریهای بین دو دستگاه باید از ستاد تا سطح استان امتداد یابد. ادارات کل آموزشوپرورش استانها با شرکتهای برق تعامل و همکاری داشته باشند لذا یک سازوکاری در استان وجود دارد و هرساله یک شرکت انتخاب میشود تا با آموزشوپرورش همپوشانی و انسجامبخشی را انجام دهد؛ بنابراین باید در سطح استانها دو دستگاه درزمینه همافزایی و تقویت ارتباط همکاری داشته باشند.
وی بابیان اینکه در وزارت نیرو نیازمند ارتباط باکسانی هستیم که با جامعه ارتباط بیشتری دارند و از سوی دیگر نیازمند بهرهمندی از دانش دیگران هستیم، گفت: ارتباط باید مبتنی بر نیاز دو طرف و اصلاح الگوی مصرف باشد مدارس میتوانند مجهز شوند لذا مدل گفتگو را باید توسعه دهیم.
اردکانیان بابیان اینکه کمآبی نمیتواند دلیل درست مصرف کردن باشد، اظهار کرد: در کشورهای پرآب برای درست مصرف کردن فرهنگسازی میکنند و آب را چند بار تصفیه و سپس مصرف میکنند لذا همانطور که دین ما سفارش کرده است باید همواره الگوی مصرف و صرفهجویی را در بحث آب و انرژی رعایت کنیم.
وزیر نیرو گفت: در شرایط آب و هوایی فعلی و گرمای شدید تابستان برای جلوگیری از قطعی برق و ایجاد شرایط مشکل، نیازمند همکاری همه دستگاهها هستیم.
اردکانیان ادامه داد: هرچند تعداد تصفیهخانهها نسبت به قبل از انقلاب۶۰برابر شده است و این در حالی است که جمعیت ما تنها ۲و سهدهم برابر شده است، اما در این حوزه همچنان نیازمند کار بیشتر هستیم.
عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: چند سالی است که منابع ما در مسیر هدفمندی قرار میگیرد متأسفانه با شکلی از مشکل مواجه هستیم که دسترسی کامل به منابع نداریم و در شرایط تحریم کارکردن و سرویسدهی و آمادهباش نگهداشتن ۲۰هزار نیرو کار آسانی نیست.
وزیر نیرو با اشاره به طرح رایگان کردن آب و برق مدارس اظهار کرد: نمیتوان به افراد گفت کالای رایگان را درست مصرف کنید لذا بهتر است رایگان نباشد بلکه در پرداخت هزینهها مساعدت شود لذا اگر چیزی رایگان شد موضوع صرفهجویی نهادینه نخواهد شد و یا نهادینه کردنش بسیار سخت خواهد بود بنابراین بهتر است موضوع معافیت مدارس از پرداخت هزینه آب و برق مطرح نشود بلکه ما بخشی از هزینههای مصرف انرژی مدارس را پرداخت میکنیم. در مدرسهای که آب و برقش رایگان باشد دانشآموز فرهنگ صرفهجویی و درست مصرف کردن را نخواهد آموخت و در آینده در این زمینه با مشکل مواجه میشود.
اردکانیان در پایان گفت: در راستای تقویت تعامل و همکاریهای بیشتر بین دو وزارتخانه کارگروه مشترکی را تشکیل میدهیم تا اعضای آن نحوه تعامل و حلوفصل مشکلات را پیگیری کنند لذا همکاری میتواند بهگونهای باشد که تصور شود این دو دستگاه یک وزارتخانه است بنابراین از همین فردا این موضوع را ابلاغ میکنم