چگونه بازیگر شویم (۱۱۵)/تنفس دیافراگمی روی صحنه تئاتر
- بازیگری یکی از مشاغل محبوب در سطح جهان محسوب میشود، بازیگری فارغ از شهرت و ثروتی که ممکن است برای فرد بازیگر به همراه داشته باشد، جهانی است که میتوان در آن ایفای نقش در قالب شخصیتهای مختلف را تجربه کرد.
در این بین اکثریت مواقع بازیگری به عنوان یکی از مشاغل سخت جهان محسوب میشود، شاید از دور برای بسیاری اینکه بازیگری اتفاقی سخت باشد، قابل لمس نباشد اما اگر به صورت اصولی و به مفهوم واقعی به بازیگری نگاه کنیم، این هنر به واقع به تمرین، مطالعه، شهود و مطالعات فراوانی نیازمند است.
روش صحیح تولید آواها در بازیگران تئاتر چگونه است؟
اول. برای تولید این آواها ابتدا ایست کامل و گیر انداختن تنفس، یعنی راه هوا کاملا بسته شده و سپس هوا ناگهان رها میشود مانند / پ/، /ب/، /ت/، /د/، /ک/، /گ/، /ج/.
دوم. اصطکاکی: آواهای فرسایشی که برای تولید آنها، مسیر هوا به وسیلهی یکی از دستگاههای صوتی دهان، نیمه بسته میماند و هوا برای عبور، حالتی فرسایشی و یا اصطکاک با نفس به خود میگیرد. مثل: /ف/، /و/، /س/، /ش/، /خ/ و /ح/.
سوم. ادغامی: آواهایی که از ترکیب STOP و fricative به دست میآیند در انگلیسی و فارسی، صدای /ل/، از ترکیب /ر/ و /د/، و صدای /ژ/ و از ترکیب /ج/ و /ش/ به وجود آمده است.
چهارم. خیشومی: آواهایی که با عبور صدای خام از حفره بینی، به وجود میآیند. مانند /م/ و /ن/.
پنجم. پیچاندن صدا: حرفهایی که صدایشان با حالت لرزشی، تحریر و لرزاندن و یا چهچه زدن همراه است ایجاد میشوند. در فارسی و انگلیسی صدای /ر/، تنها صدای لرزشی است.
ششم. جانبی یا ضلعی: آواهایی که با عبور هوا از کنارههای زبان، تولید میشوند. مانند: /ل/.
هفتم. سریدن حرف نیم واکهای یا نیم صوتی: آواهای نیم واک یا نیمه مصوت، مانند:/و/ و /ف/ صدای نزدیک به واکهی /ی/ است. اکنون با استفاده از دانستههای بالا میتوانیم همهی آواهای بی واک در زبانهای انگلیسی و فارسی را نامگذاری کنیم.
روش نامگذاری به این ترتیب است که ابتدا صدادار یا بی صدا بودن آوا، سپس محل تولید و در پایان روش تولید آن را میگوییم.