کاهش هزینههای حمل و نقل کالا با راه اندازی راه آهن چابهار- زاهدان
بهروز آقایی در گفتوگو با میزان در خصوص پروژه ریلی چابهار به زاهدان اظهار کرد: این پروژه یکی از اساسیترین پروژههای احیا ترانزیت خواهد بود و از لحاظ اقتصادی پیوند دهنده کشورهای منطقه با یکدیگر به شمار میرود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: به واسطه این پروژه تبادلات کالایی چین و هند به CIS، روسیه، افغانستان و شرق اروپا و از CIS به شاخ و شرق آفریقا به بیش از ۸۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
وی در ادامه تاکید کرد: این خط ریلی پس از تکمیل و استانداردسازی به اصلیترین شاهراه اقتصادی کشورهای حوزه دریای عمان و اقیانوس هند، شاخ و شرق آفریقا به کشورهیا عضو CIS و همچنین روسیه و شرق اروپا تبدیل خواهد شد.
آقایی در خصوص کاهش هزینههای حمل و نقل کالا به واسطه این پروژه گفت: قطعا این مسیر تاثیر به سزایی در کاهش هزینههای کالایی کشور خواهد داشت به طوریکه بیش از ۱۵ میلیون تن از کالاهای وارداتی و صادراتی کشور امروز به دلیل نداشتن ریل از مسیرهای دیگر انجام میگیرند که با به سرانجام رسیدن پروژه هزینههای حمل و نقل کاهش میباید.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با آغاز به کار این مسیر، اقتصادیترین مسیر ریلی در پیوند تجارت منطقهای رقم خواهد خورد.
گفتی است ریل گذاری ۶۲۸ کیلومتر از پروژه راه آهن زاهدان – چابهار به عنوان طولانیترین مسیر ریلی کشور آغز شده است.
هدف از اجرای این مسیر ریلی اتصال چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی است که در نتیجه آن کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی متصل میشوند.