رانندگان تاکسی و دغدغههای معیشتی که با آن درگیر هستند
- اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، باید به این مساله توجه کرد که رانندگان تاکسی از جمله اقشار ضعیفی هستند که قبل از شیوع کرونا هم چندان وضعیت مناسبی نداشتند و حالا با کم شدن تعداد مسافران وضعیت آنان بدتر از سابق شده است.
در این شرایط کرونایی که هر کدام از ما تا جای امکان از بیرون رفتن از منزل خود خودداری میکنیم، اقشاری وجود دارند که نسبت به نان هر شب خود محتاجند و چارهای جز حرکت در این شهر و برخورد با مسافران ندارند.
در این ایام شاهد بودیم که بسیاری از رانندگان تاکسی با نصب شیلدهایی بین خود و مسافرانشان را جدا کردهاند و در اجرای رعایت پروتکلهای بهداشتی هم مصر بودند، اما شاهد هستیم که بسیاری از مسافران در تاکسیها چندان به پروتکلهای بهداشتی پایبند نیستند و اجباری شدن ماسک افراد را به این مساله مجبور کرده است.
البته اینها تمامی مشکلات این صنف نیست و بسیاری از رانندگان معتقدند که تبادل اسکناس از جمله عواملی است که زمینه انتقال بیشتر این بیماری را فراهم میکند.
یکی از وعدههای داده شده در این زمینه استفاده از پرداختهای الکترونیکی بود که البته رانندگان معتقدند که بازپرداخت کرایه تاکسیها از این کیف پولهای بانکی به مراتب سختتر است و دسترسی رانندگان به پرداخت سنتی کرایه تاکسی امری سهلتر است.
هرچند یکی از مشکلات جدی در این زمینه وجود دارد این است که بیش از شصت درصد رانندگان تاکسی را از افراد بالای ۵۰ سال متشکل میشوند و ریسک خطر ابتلا به کرونا در آنان بیشتر است، در نتیجه این مساله این نگرانی را بیشتر میکند که اگر این افراد با بیماری روبهرو شوند، قطعا از مشکلات بیشتری برخوردار میشوند.
در این شرایط یکی از موضوعاتی که میتواند به این افراد کمک کند، این است که دولت حمایتهای خود را از این اقشار ضعیف بیشتر کند تا رویه عادی زندگی این افراد در مواجهه با مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا دچار مشکل نشود و آنان هم بتوانند به رویه زندگی خود ادامه دهند.
مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی سراسر کشور در گفتوگو با میزان به تشریح کمکهای انجام شده به این افراد پرداخت و تاکید کرد این کمکها که توسط شهرداریهای مختلف کشور در حال انجام است، ولی این پروتکل بهداشتی در استفاده از ماسک، دستکش و محلولهای ضدعفونی استمرار دارد. هرچند که بخش عمدهای از این اقلام توسط خود رانندگان تامین میشود، ولی شهرداریها به فراخور توانمندیشان در این حوزه ورود کردهاند و این نیازمندی تاکسیرانیها را تاحدودی حل کردهاند.
وی با بیان اینکه تاکنون کمک بلاعوضی به رانندگان تاکسی انجام نشده است، تصریح کرد: تسهیلاتی را دولت به اقشار رانندگان تاکسی اختصاص داد که کمکهای شش میلیونی را به این افراد اختصاص دادیم و پیامکهای آن در حال ارسال برای رانندگان است و افرادی که این پیامکها را دریافت کردهاند میتوانند با مراجعه به سایت کارا با ارائه مدارک بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.
اگرچه به گفته ضامنی کمکهای معیشتی به رانندگان تعلق گرفته است و حتی تنفسی را هم برای بازگرداندن این وام برای این افراد در نظر گرفته شده، اما صحبت خبرنگار میزان با رانندگان تاکسی منوط به این بود که وضعیت معیشتی این افراد به حدی بحرانی است که عملا این کمک دردی از آنان دوا نمیکند و ارائه راهکارهای دیگر به آنان در این زمینه میتوانست کمک حال بیشتری برای آنان باشد.
هرچند نباید در این زمینه این مساله را نیز فراموش کرد که بحران کرونا همه مشاغل اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است و شاید دولت توان کمک بیشتر از را نداشته باشد، اما نباید فراموش کنیم که رانندگان تاکسی با اقشار مختلفی از جامعه سرکار دارند و اگرچه به وضعیت اقتصادی این افراد توجه نکنیم، عملا بخش عمدهای از جامعه با مشکلات متعددی در این زمینه روبهرو میشوند.
در پایان باید به این مساله تاکید کرد که سازمان تاکسیرانی برای کمک به رانندگان تاکسی تاکنون علاوه بر کاهش تعداد مسافران تاکسیها، اجازه افزایش کرایهها را نیز به آنان داده است، اما با این وجود همچنان وضعیت اقتصادی این اقشار در هالهای از ابهام است و باید بیش از پیش به این افراد توجه شود.